لوگو امرداد

سپهر میزانیان مدال طلا المپیاد نجوم و اخترفیزیک کشوری را به‌دست آورد

SEPEHRMIZANIAN121سپهر میزانیان، جوان زرتشتی، با دستیابی به مدال طلا المپیاد نجوم و اخترفیزیک ایران افتخار آفرید.

المپیاد نجوم و اختر فیزیک یکی از آزمون‌های مجموعه المپیادهای دانش‌آموزی است که در میان علاقه‌مندان به رقابت‌های علمی جایگاه ویژه‌ای یافته است. رقابت میان هزاران دانش‌آموز داوطلب پایه‌ی یازدهم در یک سال و در 3 مرحله انجام شد. سپهر میزانیان، توانست با پشت سر گذاشتن آزمون‌های تستی و تشریحی به مدال طلا المپیاد نجوم و اخترفیزیک کشوری سال 99-98 دست یابد. وی سال گذشته نیز در این آزمون‌ها مدال‌آور نقره کشوری شناخته شد.

سپهر میزانیان زاده سال 1382 فرزند کتایون بامسیان و دکتر کامبیز میزانیان، اکنون در پایه‌ی دوازدهم ریاضی فیزیک دبیرستان استعداد‌های درخشان علامه حلی 1 تهران مشغول به تحصیل است و مباحث نجوم و اخترفیزیک را به دانش‌آموزان پایه‌ی یازدهم آموزش می‌دهد. دوره‌ی متوسطه‌ی اول را نیز دبیرستان علامه حلی گذرانده و آموختن را از دبستان جمشیدجم آغاز کرده است.

سپهر میزانیان از گرایش به نجوم و اخترفیزیک می‌گوید: من از کودکی به نجوم علاقه داشتم. در دوران راهنمایی در کلاس‌های فوق‌برنامه نجوم و اردوهای رصد مدرسه شرکت کردم و با جنبه‌های محاسباتی آن نیز آشنا شدم و علاقه‌ام به این رشته و همچنین آسمان شب و ستاره‌شناسی بیشتر شد.

این افتخارآفرین از برنامه‌ریزی برای رسیدن به موفقیت می‌گوید: از آغاز سال دهم، مطالعه برای المپیاد را آغاز کردم. البته مدرسه در کنار کلاس‌های درس، آموزش‌هایی هم در زمینه‌ی المپیاد ارایه می‌داد.

دارنده‌ی مدال طلای المپیاد نجوم و اخترفیزیک ایران از برنامه‌ی خود برای آینده گفت: من هم‌اکنون در دبیرستان علامه حلی در حال تدریس مباحث المپیاد نجوم و اخترفیزیک به دانش‌آموزان سال پایینی (یازدهم) هستم. همچنین این یک سال فرصت مناسبی برای تحقیق و پژوهش درباره‌ی رشته‌های گوناگون دانشگاهی است تا بتوانم ادامه‌ی مسیر زندگی را با انتخابی درست پیش بروم.

سپهر میزانیان، مدال‌آور طلا، درباره‌ی چگونگی برگزاری آزمون و مراحل کسب موفقیت بیان کرد: آزمون‌های المپیاد نجوم و اخترفیزیک با گذراندن سه مرحله در سراسر کشور برگزار می‌شوند. نخستین مرحله آزمونی است تستی که بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ شرکت کننده دارد. حدود ۱۰ درصد از این افراد برای آزمون مرحله دوم پذیرفته می‌شوند. آزمون مرحله دوم به صورت تشریحی برگزار می‌شود. از این میان ۴۰ دانش‌آموز اول آزمون مرحله دوم در تابستان به کلاس‌هایی می‌روند و در پایان تابستان (امسال به شوند همه‌گیری کرونا پایان آذرماه) ۶ آزمون تشریحی از مباحث مطرح شده در کلاس‌ها طرح و تعداد ۱۰ مدال طلا، ۱۵ مدال نقره و ۱۵ مدال برنز میان بچه‌ها پخش می‌شود. پرسش‌های طرح شده در این آزمون‌ها از مباحث مکانیک سماوی، اخترفیزیک، هندسه کروی (نااقلیدسی) تحلیل داده (Data analysis) و رصد است. همچنین دانش‌آموزان سال‌های دهم و یازدهم می‌توانند در این آزمون‌ها شرکت کنند. من سال گذشته نیز در این آزمون‌ها شرکت کردم و مدال نقره کشوری را به دست آوردم.

سپهر در پایان گفت‌وگو،  تلاش، علاقه، پشتکار و شکیبایی را از پیش‌نیازهای دستیابی به هدف برشمرد و گفت: دانش‌آموزان برای موفقیت در المپیاد باید تنها به دنبال علاقه‌ی خود باشند، در این راه استرس و فشار کار زیادی وجود دارد و به علت امتیازهای خاص المپیاد، فضای رقابتی شدیدی حکم فرماست. به همین دلیل نمی‌توان بدون داشتن چهار رکن تلاش، علاقه، پشتکار و شکیبایی در المپیاد به مدال رسید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

12 پاسخ

  1. با تبريك و تهنيت به خانواده هاي بامسيان و ميزانيان. از چنين والدين تحصيلكرده و فرهيخته زرتشتي، جز اين انتظار نيست كه نابغه اي را پرورش دهند. با آرزوي موفقيت بيشتر و آينده اي درخشان براي اين جوان بااستعداد زرتشتي.

  2. با آرزوی موفقیتهای روزافزون .بسیار خبر خوشحال کننده ای بود و دستمریزاد بر اراده و پشتکارتان

  3. سپهر جان از پیروزیت شادمان شدم. شاد و تندرست باشی

  4. سپهرجان آفرین و درود بر تو، از شنیدن این خبر بسیار شادمان شدم و برایت از اهورامزدا پیروزیهای روزافزون آرزو دارم. آقای میزانیان و بانو به شما هم برای این پیروزی شادباش می گویم.

  5. موفقیت سپهر عزیز باعث خوشحالی و افتخار است ، به ایشان و پدر و مادر گرامیشون تبریک میگم.

  6. سپهر جان شادباش بسیار با آرزوی پیروزی های روز افزون هماره سربلند باشی.

  7. اهورامزدا را شاکریم که چنین جوان افتخار آفرینی را به جامعه زرتشتیان ارزانی داشته است.

    درود و تبریک به خانواده گرامی ایشان ونثار100هاآفرین وسپاس برآموزگاران آقای سپهر میزانیان از مادروپدرشان تا کنون.

    باامید به آینده بهتر وسرافرازی بیشتربرای شما وتمامی خوبان.

  8. تبریک میگم
    منم توی المپیاد ادبی شرکت کردم و اولین تجربمه
    من تمام سعیمو میکنم شما هم برام دعا کنید?

  9. شادباش به خانواده ارجمند میزانیان……پیروزی و سربلندی بیشتر و بیشتر شما را آرزو دارم

  10. درود و شادباش بسیار بر سپهر گرامی و خانواده ارجمند میزانیان و بامسیان که بیگمان از چنان پدر و مادری چنین فرزندی بایسته است. به امید پیروزیهای بیشتر و روزافزون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05