لوگو امرداد
در «امرداد» ٣٥٢ چاپ شده است

زنان درفش‌دار شاهنامه در دوبی

امرداد٣٥٢«انجمن شاهنامه‌خوانی بانوان دوبی» به گونه‌ی پیوسته نشست‌هایی را برای شناخت شاهنامه برگزار می‌کند. شاهنامه‌خوانی، نقالی، «ایستخند(:استندآپ) شاهنامه» از برنامه‌های این انجمن فرهنگی است. مدیر انجمن شاهنامه‌خوانی بانوان دوبی «نادره پهلوان» چکامه‌سرا و دانش‌آموخته‌ی روانشناسی است. ایده‌ی چنین انجمنی نخستین‌بار در تورنتو، در نشستی با دانشجویان دانشگاه یورک و در میان تحلیل روان‌شناختی شخصیت زنان شاهنامه به فکر نادره پهلوان می‌رسد. او سپس این ایده را در شهر دوبی پی‌گرفته و نشست‌های شاهنامه‌خوانی را برپا می‌کند. نادره پهلوان چرایی روی‌آوردن زنان به شاهنامه و شاهنامه‌خوانی را در سال‌های کنونی، بودن زنانی نیرومند در شاهنامه می‌داند. او هم‌چنین مهم‌ترین آرمان خود از این کار را راه‌یابی شاهنامه به جهان زنانه می‌داند. تجربه‌ی پیروزمندانه‌ی چنین نهادی در دوبی می‌تواند سرمشق ایرانیان و پارسی‌زبانان در دیگر سرزمین‌ها باشد.
گفت‌وگو با این شاهنامه‌پژوه و كارهایی كه بانوان ایران‌دوست در این انجمن انجام می‌دهند موضوع نوشتاری است كه در رویه‌ی شاهنامه‌ی «امرداد» ٣٥٢ ، به آن پرداخته شده است.
«امرداد» شماره‌ی ٣٥٢ از ٢٢ آبان‌ماه در روزنامه فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان است. برای اینكه امرداد را پیش از چاپ بخوانید، می‌توانید مشترك الكترونیكی امرداد شوید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06