لوگو امرداد
امروز تیر ایزد سیزدهم گاهشمار زرتشتی؛ 13 فروردین‌ماه خورشیدی

گرامیداشت روز جهانی کتاب کودک

957891 origامروز فرخ و پیروز روز تیر و فروردین‌ماه سال 3759 زرتشتی، خجسته جشن سیزده‌بدر شادباد، 13 فروردین‌ماه 1400 خورشیدی، دوم آوریل 2021 میلادی

۲ آوریل برابر با ۱۳ فروردین‌ماه به فراخور گرامیداشت زادروز هانس کریستین اندرسن، نویسنده داستان‌های کودکان روز جهانی کتاب کودک نامگذاری شده‌است.

هر سال در این روز توسط دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) آیین باشکوهی به‌مناسبت بزرگداشت جایگاه کتاب کودک و ادبیات کودک و نوجوان در کشورهای جهان جشن گرفته می‌شود و مدیریت آن را این دفتر که از سال ۱۹۵۳ در سوییس آغاز به کار کرده‌است بردوش دارد. آیین این روز هرسال در یکی از کشورهای جهان که عضویت دارند برگزار می‌شود و این کشور پوستر و پیام روز جهانی کتاب را آماده می‌کند.

روز جهانی کتاب کودک در ایران:
روز جهانی کتاب کودک از سال ۱۳۴۹ حورشیدی در ایران به‌رسمیت شناخته شده‌است و وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۰ روز ۱۳ فروردین هرسال را روز جهانی کتاب کودک در ایران اعلام کرده است. ایران نیز در سال ۱۳۷۱ خورشیدی (۱۹۹۲) برگزارکننده این آیین بود.

n00175116 b

سیزده نوروزی؛ جشن سیزده‌به‌در  خجسته باد

سیزدهمین روز از ماه فروردین در گاهشمار زرتشتی تیر یا تیشتر نام دارد. ایزد تیر یا تیشتر که در اوستا یَشتی هم به نام آن وجود دارد، ایزد باران است. در باور پیشینیان پیش از اشوزرتشت، برای این که ایزد باران در سال جدید پیروز شود و در جنگ با اَپوش دیو خشکسالی پیروز شود، باید مردمان در نیایش از این ایزد یاد کنند و از او درخواست باریدن باران داشته باشند. با پیروزی تیر ایزد، باران می‌بارد، چشمه‌ها می‌جوشند و رودها روان می‌گردند، سرسبزی را به ارمغان می‌آورند. در روز سیزدهم که به ایزد باران تعلق دارد مردم به دشت و صحرا کنار جویبار می‌رفتند، به شادی می‌پرداختند و آرزوی بارش باران، سالی پربرکت و خرم را از خداوند می‌کردند. هم‌اکنون نیز سیزده نوروزی این یادگار نیاکانی به نیکی پاس داشته می‌شود. جشن سیزده نوروزی خجسته باد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01