لوگو امرداد
پیشکش سالنمای راستی به فراخور دوم اردیبهشت‌ماه

نماهنگ خجسته جشن اردیبهشتگان؛ اشویی فروزه اهورایی

روز اردیبهشت از ماه اردیبهشت، سومین روز از دومین ماه در گاهشمار زرتشتی، زمان برپایی جشن اردیبهشتگان فرارسید. جشنی ویژه‌ی «اشه‌وهیشته» یا بهترین اشویی، جشنی ویژه‌ی امشاسپند اردیبهشت، نماد آن آتش سپندینه از فروزه‌های اهورایی.

اشویی بهترین دارایی و خوشبختی است. خوشبختی از آن كسی است كه خواستار بهترین اشویی باشد. «اردیبهشت‌یشت»

شادمان زیستن در فرهنگ و آیین ایران باستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است. جشن و شادمانی، نمود شکوه زندگی بوده است. یكی از جشن‌های برجسته و فرخنده كه نیاكان ما با شورو شادی ویژه آن را برپا می‌داشتند، جشن اردیبهشتگان است. اردیبهشتگان یا گلستان جشن از جشن‌های آتش است.
اردیبهشتگان، نماد بهترین‌ راستی، پویندگان راه راستی را نوید خوشبختی است. خجسته جشن اردیبهشتگان، جشن گرامیداشت پاكی، راستی، نظم و قانون اهورایی، به همه جویندگان راه راستین، همه زرتشتیان و ایرانیان در سراسر جهان شاد باد.
سالنمای راستی، اردیبهشت روز از ماه اردیبهشت‎، فرخنده جشن اردیبهشتگان را شادباش می‌گوید و با پخش نماهنگ از تارنمای امرداد شادی را به دل‌های ایرانیان و جهانیان پیش‌کش می‌کند. با امید به آن که نور و گرمای آتش عشق، شور و راستی در جان و جهانمان روشن باشد تا از تیرگی کین، خشم و خودخواهی که سرچشمه‌ی تزویر و دروغ و گسترش نادانی است، دوری شود. همازور هما اشا بیم به یاری اهورامزدا، ایدون باد.

 

در سالنمای زرتشتیان روز اردیبهشت از ماه اردیبهشت (برابر با دوم اردیبهشت ماه خورشیدی) جشن اردیبهشت‌گان نام دارد. اردیبهشت از واژه اوستایی اشاوهیشتا گرفته شده که به معنی پاکی و اشویی است. پاک نگه داشتن چهار گوهر آب، باد، خاک و آتش از ویژگی های این جشن است. ایرانیان باستان در این روز لباس سفید که نماد پاکی است به تن می‌کردند و با سرهای پوشیده با کلاه یا روسری سپید، به آدریان یا آتشکده می‌رفتنند و نیایش اهورامزدا را به جا می‌آوردند. اکنون نیز زرتشتیان به باور سنتی خود در جشن اردیبهشت‌گان به آتشکده‌های محل سکونت خود می‌روند و رو به روشنایی می‌ایستند و با سرایش (خواندن) اوستای اردیبهشت یشت، خداوند جان و خرد را ستایش می‌کنند. ترجمه‌ی بخشی از اوستای اردیبهشت یشت بدین گونه است: ارج می‌نهیم اردیبهشت امشاسپند را، که ستایش همه امشاسپندان است. امشاسپندی که اهورامزدا آن را نگهداری می‌کند با اندیشه نیک، گفتار نیک و کردارنیک و جای آن در سرای روشنی است.

2 ARDIBEHESHT scaled

سالنمای راستی: تهران، خیابان حافظ، پایین‌تر از کریمخان زند، ابتدای پل حافظ، نبش خیابان ولدی، پلاک 420
 دورواج 88938812-021 پیام‌گیر 88731949-021

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-14