امروز فرخ و پیروز روز خورداد امشاسپند، ششم اردیبهشتماه سال 3759 زرتشتی، یکشنبه پنجم اردیبهشتماه 1400 خورشیدی، 25 آوریل 2021 میلادی
2425 سال پیش، 25 آوریل 404 سال پیش از میلاد، دریاسالار اسپارت؛ Lysander با کمک مالی و استراتژیک فرمانروایی ایران ، َبَرقدرت وقت جهان، بر اتحادیه Delian به ریاست آتن پیروز شد و جنگهای پلوپونز پایان یافت.
جنگ پلوپونز یا جنگ پلوپونزوس، به مجموعه جنگهای تاریخی و مهمی گفته میشود که در بازه زمانی سالهای ۴۳۱ تا ۴۰۴ پیش ازمیلاد میان اسپارت و آتن ادامه داشت و به ویرانی آتن و نابودی تمدن یونان انجامید. در سلسله جنگهایی دامنهدار چنان به جان یکدیگر افتادند که تاریخ کمتر مانند آن را نشان میدهد. اسپارت از بیم قدرت روزافزون آتن، دست یاری به سمت شاه هخامنشیان (پادشاه ایران) دراز کرد. تاریخنگاران این پیروزی را به پای ایران نوشتهاند که آتن را تحریم اقتصادی کرده بود و واردات غلّه به آن «کشور ـ شهر» را بازدارنده میشد. ؛ نخستین تحریم اقتصادی جهان رخ داد. داریوش دوم پادشاه وقت ایران از راه کوروش جوان ـ Cyrus the Younger فرمانروای آناتولیا (ترکیه امروز)، لِوانت (سوریه و لبنان امروز) و متصرفات اروپایی و مدیترانهای ایران ازجمله جزیره قبرس به اسپارت یاری میرساند و در بنادر صور و صیدا (لبنان) برایشان به رایگان کشتی جنگی میساخت.
کوروش جوان به شاه (داریوش دوم که 19 سال پادشاهی کرد) گزارش داده بود که در وفاداری دریاسالار لیساندِر (لیزاندر) به ایران گمان ندارد و شاه براین پایه، عنوان ساتراپ (استاندار) به این دریاسالار داد. (برگرفته از تارنمای نوشیروان کیهانیزاده)
خورداد نام ششمین روز از هر ماه در گاهشمار زرتشتی است. پنجمین امشاسپند و پاس دارندهی آبها و سرسبزی است. خورداد در اوستا «هـَئوروَتات» و در پهلوی «خُردات» یا «هُردات» به معنی رسایی و کمال است که در گاتها یکی از فروزههای اهورا مزدا و در اوستای نو نام یکی از هفت امشاسپند و نماد رسایی اهورا مزدا است. بخش هئوروه که صفت است به چم رسا، همه، درست و کامل. بخش دوم تات که پسوند است برای اسم، بنابراین هئوروتات به چم کمال و رسایی است. خورداد نماینده رسایی و کمال اهورامزداست.
خورداد، امشاسپند بانویی است که نگهداری از آبها در این جهان، خویشکاری اوست و کسان را در چیرگی بر تشنگی یاری میکند از این روی در آیین، به هنگام نوشیدن آب از او به نیکی یاد میشود و در گیتی به نگهبانی آب گماشته شده است.ایزدان تیر و باد و فروردین از همکاران خورداد هستند.
در گاتها، از خورداد و امرداد پیوسته در کنار یکدیگر یاد میشود و در اوستای نو نیز این دو امشاسپند، پاسدارنده آبها و گیاهاناند که به یاری مردمان میآیند و تشنگی و گرسنگی را شکست میدهند.
در یسنا، هات ۴۷، آمدهاست که اهورامزدا رسایی خورداد و جاودانگی امرداد را به کسی خواهد بخشید که اندیشه و گفتار و کردارش برابر آیین راستی است.
در متنهای کهن امشاسپند خورداد: چهارمین یشت از یشتهای بیست و یک گانهی اوستا، ویژه ستایش و نیایش امشاسپند بانو خورداد است که در آن یشت از زبان اهورا مزدا یادآور میشود که «… یاری و رستگاری و رامش و بهروزی خورداد را برای مردمان اشون بیافریدم…» و سپس تاکید میشود هر آن کس که خورداد را بستاید همانند آن است که همه امشاسپندان را ستایش کردهاست. در بندهش نیز درباره خورداد آمدهاست : «… است؛ او از آفرینش گیتی، آب را به خویش پذیرفت..»، چنین گوید: هستی، زایش و پرورش همه موجودات مادی جهان از آب است و زمین را نیز آبادانی از اوست…»