لوگو امرداد
اختیاری:

زبان فارسی می‌تواند زبان علمی دنیا باشد

n00240285 tدکتر اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس شورای اسلامی، گفت: زبان فارسی می‌تواند زبان علمی دنیا باشد همان‌گونه که در گذشته به این شکل بوده است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، دکتر اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس شورای اسلامی گفت: باور ما بر این است که زبان فارسی نه‌تنها می‌تواند یک زبان عمومی، بلکه می‌تواند زبان علمی دنیا باشد، همان‌گونه که در گذشته به این شکل بود و به شوند کم‌توجهی، این زبان کمرنگ‌تر شده است.

وی ادامه داد: بنده سال‌ها پیش در کرسی‌های زبان فارسی خارج از کشور شرکت کرده بودم، اما شوربختانه این کرسی‌ها جایگاهشان را کم‌کم از دست داده‌اند. به‌طور مثال در بخشی از کشورهای شوروی سابق که بسیاری از این افراد، فارسی‌زبان هستند، این کرسی را از دست داده‌ایم و لازم است بنیاد سعدی آن ها را احیا کند.

اختیاری اظهار کرد: با توجه به روابط سیاسی مناسبی که با روسیه داریم، می‌توانیم در تقویت زبان فارسی در روسیه و کشورهای شوروی سابق، کوشاتر عمل کنیم. 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

7 پاسخ

  1. هر وقت از نظر علمی و پزشکی به پایه کشورهای پیشرفته رسیدیم، آنوقت میتوانیم در انتخاب زبان و ابزار حرف داشته باشیم. فعلا مصرف کننده هستیم و دهه ها از نظر علوم پایه و پزشکی از کشورهای غربی عقب افتادیم.

  2. زبان امروز ایران فارسی نیست، ترکیبی از عربی و انگلیسی و فارسی است.

  3. دو سال پیش در مراسمی که استادان دانشگاه های برتر دعوت شدند، رهبر معظم نیز دقیقا همین موضوع را فرمودند که فارسی باید زبان علم شود. نماینده ایرانیان زرتشتی نیز به عنوان میراث دار فرهنگ و آیین ایرانی نیز درست میگوید. شعار و رهنمود عالی است. ولی متولی و برنامه اجرایی میخواهد. متولی این حرکت بزرگ ملی کیست؟ وزارت ارشاد، وزارت علوم، جامعه کوچک زرتشتی، یا فرهنگستان؟ مسلما مجلس به عنوان قانون گزار میتواند کمک کند. متاسفانه در بودجه امسال و حتی در برنامه پنج ساله ششم هیچ گونه حمایتی از زبان فارسی پیش بینی نشده است.
    دانشگاه ها هیچ حرکتی در این زمینه ندارند و هنوز مراجع دروس از کشورهای غربی است. زبان فارسی در حال حاضر در تدریس دروس پیشرفته ناتوان است و در بهترین حالت دروس به پینگلیش تدریس میشوند. آیا مسئول کمیته پژوهش و فناوری مجلس میتواند در این مورد راهگشا باشد؟

  4. ما فقط میتوانیم نسبت به کشور خودمان تصمیم بگیریم. چطور میشود دیگر کشورها را اجبار کرد که از زبان فارسی استفاده کنند؟

  5. آقای نماینده به درد و مشکلات زرتشتیان برسید. جوانان رفتند. زبان فارسی الویت شما نیست.

  6. در شرایط کنونی زبان علم زبان انگلیسی است یک زمانی که قرون وسطی بود و کشور های اسلامی از خطرات جوامع غربی در امان بودند و اونها سرشون به کار خودشون بود و تو جهالت بودند جوامع اسلامی بسیار پیشرفته و زبان علم زبان عربی بود و ابن سینا و ابو ریحان و جابر بن حیان بهزبان عربی کتبشان را تالیف می کردند برخی را هم به زبان فارسی به خصوص بعد ازاستقلال ایران از اعراب ولی در قرون اخیر با جنگ هایی که در جهان اسلام راه انداختن و استعمار گری هایشان به جهان فرصت نفس کشیدن هم نمی دهندهمین جنگ تحمیلی ایران و عراق چقدر ایران را عقب انداخت یا کشتن امیر کبیر در شرایط کنونی نباید انتطار جهانی شدن زبان فارسی را داشت تازه همین انگلیسی ها یک زمانی زبان فارسی را از هند زودودند مسبب تمام گرفتاری های امروز کشور های در حال توسعه استعمار بوده
    و هست بعدم غرهنگ ایرانی یک فرهنگ جهانی شده نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09