لوگو امرداد
برگزاری به گونه‌ی برخط و مجازی

گرامیداشت مقام آموزگار در شیراز همزمان با گهنبار میدیوزرم‌گاه

آیین گهنبار چَهره‌ی میدیوزَرم‌گاه همراه با گرامیداشت مقام آموزگار در محل آتشکده‌ی مجموعه دینی، فرهنگی و ورزشی زرتشتیان شیراز برگزار و از بستر اسکای‌روم به گونه‌ی برخط پخش شد.

این آیین آدینه دهم اردیبهشت‌ماه 1400 خورشیدی از ساعت 17:30 با اوستاخوانی موبدیار رستم خسرویانی و نیایش همگانی به درگاه اهورامزدا آغاز شد. آرنیکا بهمردی‌کلانتری و پارسا ده‌موبد شریف‌آباد به نمایندگی دیگر دانش‌آموزان زرتشتی موبدیار خسرویانی را در نیایش و نوکردن کُشتی (:کمربند نماد و نشان بیرونی زرتشتیان) همراهی کردند. پس از پایان اوستاخوانی، موبدیار رستم خسرویانی جستاری پیرامون اجرای بخشی از اوستای آیین گهنبار گفت. سپس نماهنگ‌هایی از گات‌ها‌خوانی و سرود رسمی همازوری زرتشتیان شیراز پخش شد. در ادامه آرمیتا جمشیدی‌کلانتری فرنشین کمیسیون دینی به عنوان مجری برنامه با گرامیداشت یاد و خاطره‌ی روانشاد افلاتون سهرابی، با اشاره به هات 31 بند 22 گاهان، آموزگاران را سعادتمندان دنیا و آخرت نامید و آنان را فداکارانی دانست که اندیشه‌ها را بارور می‌سازند. جمشیدی از احتمال ادامه‌ی برگزاری کلاس‌های دینی سال آینده به گونه‌ی مجازی خبر داد. همچنین از شیوه‌ی برگزاری آزمون‌های هماهنگ کلاس‌های دینی و رونمایی از کتاب گات‌ها با قلم هوشمند سخن گفت. در ادامه خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز در سخنانی با درود به روان افلاتون سهرابی فرنشین پیشین انجمن، از ارسال پروانه فعالیت انجمن زرتشتیان شیراز از سوی وزارت کشور خبر داد و جای روانشاد افلاتون سهرابی را در پروانه صادره خالی دانست. وی از آموزگاران کلاس دینی که بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی برای دانش آموزان زحمت می‌کشند و وقت می‌گذارند، سپاس‌داری و اعلام کرد از سوی انجمن اولیا و مربیان تقدیرنامه‌ای به همراه کارت هدیه تهیه شده است که به آموزگاران کلاس‌های دینی پیشکش خواهد شد. قدس در پایان سخنان خود از برگزاری سی‌وسومین گردهمایی انجمن‌ها و نهادهای زرتشتی سراسر کشور در تاریخ 17 اردیبهشت‌ماه و دستور جلسه‌های پیشنهادی انجمن زرتشتیان شیراز برای طرح در گردهمایی خبر داد.

در ادامه پخش کلیپ‌های ارسالی دانش‌آموزان کلاس‌های دینی، لحظاتی شاد و دلنشین را رقم زد؛ سپس هوشنگ اسفندیاریان سخنگوی انجمن زرتشتیان شیراز، با درود به روان زنده‌یاد افلاتون سهرابی، فرا رسیدن روز آموزگار را شادباش گفت و به رسم هر گهنبار، عملکرد گاه تا گاه انجمن را برای باشندگان در اسکای روم بازگو کرد. وی در سخنانش از صدور و ارسال پروانه فعالیت انجمن از سوی وزارت کشور و برگزیده شدن فرشاد جمشیدی‌کلانتری به عنوان رابط انجمن و ماهنامه فروهر خبر داد.

هماهنگ‌کنندگی این آیین را آرمیتا جمشیدی کلانتری و پرنیان کوکلری، چیدمان سفره‌ی گهنبار را مهری فلاحتی و آماده‌سازی تصویر و صدا را مهتاب گشتاسبی بر دوش داشتند.

خالی از لطف نیست در پایان این گزارش یادی کنیم از سخنان روانشاد افلاتون سهرابی فرنشین پیشین انجمن زرتشتیان شیراز در گرامیداشت روز آموزگار در سال 1398 که گفت: « امروز به جایی رسیده‌ایم که آموزش دینی و کلاس‌های دینی و اهمیت آن نزد والدین، به پایین‌ترین اولویت خانواده‌ها بدل شده است و هر برنامه‌ی درسی و غیردرسی در اولویت بالاتری نسبت به آموزش دینی قرار گرفته و این جای بسی ناخشنودی دارد».

گهنبار چَهره‌ی میدیوزَرم‌گاه، نخستین گهنبار سال، روز خور تا دی از ماه اردیبهشت در گاهشمار زرتشتی برابر با 10 تا 14 اردیبهشت‌ماه در سالنمای خورشیدی برگزار می‌شود.

میدیوزرم‌گاه از ترکیب واژگان اوستایی به چم (:معنی) میان بهار است. این جشن هنگامی برگزار می‌شود که گیاهان رشد و نمو می‌کنند و کشاورزی بار دیگر پر کار می‌شود. از سوی دیگر در باور سنتی زرتشتیان هنگام آفرینش آسمان از سوی خداوند است.

2 4 6 7 8 اوستا خوانی توسط موبدیار رستم خسرویانی با همراهی دانش آموزان 5اوستاخوانی موبدیار رستم خسرویانی با همراهی دانش‌آموزان پخش برخط مراسم گهنبار3پخش برخط آیین گهنبارمیدیوزرم‌گاه، شیرازپیشکش لوح تقدیر به همراه کارت هدیه به آموزگاران کلاس های دینی 12پیشکش لوح تقدیر به همراه کارت هدیه به آموزگاران کلاس‌های دینی سخنرانی آرمیتا جمشیدی فرنشین کمیسیون دینی 9سخنرانی آرمیتا جمشیدی فرنشین کمیسیون دینی سخنرانی خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز 10سخنرانی خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز سخنرانی هوشنگ اسفندیاریان سخنگوی انجمن زرتشتیان شیراز 11سخنرانی هوشنگ اسفندیاریان سخنگوی انجمن زرتشتیان شیراز سرود رسمی همازوری زرتشتیان شیراز 13سرود رسمی همازوری زرتشتیان شیراز سرود رسمی همازوری زرتشتیان شیراز 14سرود رسمی همازوری زرتشتیان شیراز نو کردن کشتی توسط موبدیار رستم خسرویانی با همراهی دانش آموزان 1نو کردن کُشتی موبدیار رستم خسرویانی با همراهی دانش‌آموزان

فرتورها از شهرام پوردهی است.
1719

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. بسیار زیبا و قابل ستایش آنهم در این ایام بیماری و کرونا و محدودیت، مشارکت دادن دانش آموزان هم کاری بوده بس پسندیده، فقط ای کاش لباس های دانش آموزان هم مناسب تر انتخاب شده و حاوی الفبای انگلیسی و … نبود و ترجیحا از پوشش های سپید بهره برده بودند. به هر جهت درود بر دانش آموزان تلاش گر و اصیل.

  2. بسیار زیبا و دلنشین– جشن نوکردن کشتی ذاتا زیبا و دلنشین است . و همچنین درود بر خسروقدس گرامی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10