لوگو امرداد

ثبت ملی خانه‌ی تاریخی زرتشتی‌نشین بافق یزد

خانه فقیهی

یک خانه‌ی تاریخی زرتشتی‌نشین با معماری زرتشتیان در شهرستان بافق استان یزد در فهرست آثار ملی کشور دارای ارزش تاریخی_فرهنگی ثبت شده است.

مدیر میراث فرهنگی شهرستان بافق در استان یزد از ثبت ملی خانه فقیهی از یادگارهای تاریخی همزیستی زرتشتیان و مسلمانان در این شهر خبر داد. لیلی رنجبر، مدیر میراث فرهنگی شهرستان بافق در استان یزد درباره‌ی ارزش‌های معماری این بنای تاریخی بیان کرد: خانه‌ی فقیهی یکی از آثار ارزشمند تاریخی شهر بافق و یکی از انگشت‌شمار بناهایی است که با تاریخ ۱۵۰ ساله از یادگار هم‌زیستی زرتشتیانِ ساکن بافق و مسلمانان، به‌جا مانده است.
وی افزود: سبک معماری سازه نشانگر یک خانه زرتشتی‌نشین بوده که در مساحت ۱۸۶ متر به شیوه‌ی حیاط مرکزی و با تمام جزئیات معماری زرتشتیان ساخته شده است .
این مسوول میراث فرهنگی شهرستان بافق گفت: این خانه در دهه‌های اخیر به مالکیت شادروان «سید اشرف فقیهی بافقی» درآمده بوده که در سال ۹۸، کانون بافق‌شناسی از وروثه ایشان خریداری کرد.
مدیر میراث فرهنگی بافق با بیان این‌که خانه فقیهی هم اکنون در حال مرمت است، گفت: ترمیم این خانه به گسترش زیرساخت‌های فرهنگی شهر کمک خواهد کرد.
خانه فقیهی، در میدان خان و محور تاریخی حوض بازو با شماره ثبت ۲۴۸ در تاریخ 21 دی‌ماه 1399 خورشیدی در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی_فرهنگی ثبت شده است.

گزارش برگرفته از ایسنا/یزد به نقل از روابط‌عمومی اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بافق

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. با سپاس از خبر. امیدوارم این تصویری که گذاشته شده مربوط به ان خانه نباشد! سپاس از سازمانهایی که در نگهداری ان بکوشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06