لوگو امرداد
پیشکش سالنمای راستی

نماهنگ شادروز زیارت همگانی پیرسبز

کویری‌ترین سرزمین کشور یکی از مهمترین زیارتگاه‌های جهان را در خود جای داده، در 43 کیلومتری شرق شهرستان اردکان میان رشته کوه‌های اردکان و انجیره یکی از جایگاه‌های ویژه و دیدنی استان یزد نهفته نامش برگرفته از صدای قطره‌های آبی است که از صخره‌های پرخاطره می‌چکد. چک چکو (چک چک) یکی از باارزش‌ترین و زیباترین زیارتگاه‌های زرتشتیان در جهان است که آن را با نام زیارتگاه پیرسبز نیز می‌شناسند.

حالتی آرد که وصف آن نگنجد در بیان        چک چک آن قطره‌ها از آبشار پیر سبز

سپندینه پیرسبز (چک‌چک) هر سال پذیرای گروه‌های پرشماری از گردشگران و مسافران دیار كویری یزد به‌ویژه گردشگران خارجی است. روزهای ۲۴ تا ۲۸ خوردادماه خورشیدی هر سال، برابر با اشتاد تا انارام ایزد به گاهشمار مزدیسنی دیدار و نیایش در پیرسبز تنها ویژه‌ی زرتشتیان می‌شود.

نیاکان ما برای این‌که از زندگی خود بهره‌ی بیشتری ببرند جشن‌هایی را به انگیزه‌های گوناگون، استوار به باورهای ارزنده‌ی دینی و سازگار با زندگی روزمره پیش‌بینی کرده بودند تا بیشتر گردهم آیند و روزگار را بهتر به شادی و سرور بگذرانند و فروزه‌ی همازوری و همبستگی را که برگرفته از آیین‌شان بود، در جامعه توان و پویایی جاودانه بخشند. هر یک از جشن‌ها و گردهمایی‌های آیینی از دید دینی و ملی، ارزش بنیادین بس سترگ داشته‌اند به‌گونه‌ای که بیشتر آنها از هزاران سال پیش تاکنون ریشه در فرهنگ ایرانی به شیوه‌های گوناگون در ایران‌زمین برگزار می‌شده‌اند.

امسال نیز با پایداری ویروس نوپدید کرونا گردهمایی در سپندینه زیارتگاه پیرسبز امکان‌پذیر نشد. سالنمای راستی، نخستین ناشر سالنمای زرتشتیان ایران، نماهنگ شادروز زیارت همگانی پیرسبز 3759 مزدیسنی را به ایرانیان و جهانیان پیش‌کش می‌دهد، امید است به دل‌ها بنشیند. هماره نور ایمان و آتش عشق اهورایی در دل‌های نیک‌منشان، بخردان و همه نیکان و پاکان جهان روشن و فروزان باد.

سالنمای راستی با بیش از ۷۰ سال پیشینه
سالنمای راستی با بیش از ۷۰ سال پیشینه

 

 

زیارتگاه پیرسبز در 68 کیلومتری شمال‌غرب شهر یزد و 37 کیلومتری شهر اردکان در بخش خرانق در دامنه‌ی کوهی بلند جا گرفته است. برای رسیدن به نیایشگاه پله‌‌های زیادی را باید پیمود. خیله‌ها (ساختمان‌هایی برای ساکن شدن زیارت‌کنندگان) در مسیر پله زیارتگاه ساخته شده‌اند. در تالار زیارتگاه آب به صورت قطره‌قطره که در گویش یزدی چک‌چک گفته می‌شود از شکاف‌های باریک سنگ همانند قطره‌های باران در داخل حوض سنگی ایجاد شده می‌ریزد که باعث رشد گیاهانی همچون پر سیاوشان، مورت، انجیرکوهی و چنار کهنسالی بر دیواره زیارتگاه شده است. در روایت آمده است که پناهگاه یکی از شاهدخت‌های ساسانی به نام حیات‌بانو (نیک‌بانو) است. و این مکان سپندینه او را در خود گرفته است. بعدها حیات‌بانو به خواب چوپانی می‌آید و به او می‌گوید تا پیرسبز را بنیان گذارد.

سالنمای راستی: تهران، خیابان حافظ، پایین‌تر از کریمخان زند، ابتدای پل حافظ، نبش خیابان ولدی، پلاک 420دورواج 88938812-021 پیام‌گیر 88731949-021
سالنمای راستی: تهران، خیابان حافظ، پایین‌تر از کریمخان زند، ابتدای پل حافظ، نبش خیابان ولدی، پلاک 420 دورواج 88938812-021 پیام‌گیر 88731949-021
به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06