لوگو امرداد
در راستای برگزاری همایش مانتره 28

اوستای بایسته به دین دبیره منتشر شد

canva11کانون دانشجویان زرتشتی در راستای برگزاری بیست‌و‌هشتمین همایش اوستاخوانی و گاتا‌شناسی مانتره، اوستای بایسته را به خط دین دبیره منتشر کرده است.

به گزارش کانون داشجویان زرتشتی، در  مجموعه‌ی پیش رو، بخش‌هایی از اوستای بایسته به خط دین دبیره فراهم شده است تا شرکت‌کنندگان در بخش اوستاخوانی همایش مانتره از آن بهره بگیرند. پرسش‌های اوستای بایسته در همایش اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره، از این مجموعه تهیه خواهد شد. قسمتهایی که پازند هستند و در این مجموعه ریز نوشته شده است، برای پرسش نخواهند بود.

خطی که بدان اوستا نوشته شده است «دین دبیره» نامیده می‌شود. دین دبیره از کامل‌ترین و ساده‌ترین خط‌ها به شمار می‌رود. اختراع این خط در دوره‌ی ساسانیان از روی الفبای پهلوی انجام شده و آرمان از آن، نگاشتن دقیق آواها و در امان ماندن آنها از دگرگونی‌ها بوده است. اوستاى امروزى تنها بخش‌هایی از اوستاى دوره ساسانى است که به پنج بخش یسنا، یشت‌ها، ویسپرد، وندیداد و خرده اوستا تقسیم می‌شود.

پی دی اف اوستا بایسته مانتره ۲۸

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. با درود
    کاری بسیار پسندیده و زیباست
    اورمزد پناهشان باد

  2. با سپاس، بسیار بهتر بود که کانون دانشجویان منبع و مرجع این متن را مشخص می کرد. نام نسخه چاپی که این متن برداشت شده است باید در ابتدا یا اخر می امد.

  3. البته خط دین دبیره ، انصافا کاملترين خط است چون همه نوع آوایی را برایش واژه دارد . اما خیلی راحت نیست کمی سخت است البته به نظر من. … برای مثال ( س ) و ( ی ) خیلی به هم شبیه هستند و یا اینکه ( ش ) خیلی شبیه به ( اِ ) هست درحالیکه اگر (ش) شبیه به (س) بود راحت تر می شد یاد گرفت. (ب) با (پ) هیچ شباهتی ندارد در حالیکه شاید چون از یک مدل هستند بهتر بود شبیه به هم می بودند …. شاید هم موبدان بزرگ، این پاسداران دین بهی برای پاسداخت اوستا و بویژه برای نگاهداری از گاتاها ناچار از اختراع این مدل بودند. به هر حال انصافا خط زیبایی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01