بر پایهی آمارها ترکیه سالانه درآمد چشمگیری از جذب گردشگران قونیه به دست میآورد. همهساله از ۱۹ تا ۲۶ آذرماه (۱۰ تا ۱۷ دسامبر) بزرگداشت مولانا در این شهر با برپایی آیین و آداب ویژه از جمله آیین سماع برگزار میشود. میتوان گفت افزون بر جذب گردشگر، مولانا در بیخبری ما بخشی از فرهنگ ترکیه شده است. این گفته که امروزه نباید مولانا را در چهارچوب مرزها گنجاند چراکه اندیشههای او جهانی است، دیدگاه نادرستی نیست ولی نباید نادیده گرفت که فرهنگ ایرانی بسترساز پیدایش اینچنین اندیشه و اینگونه اندیشمندی شده است.
مهندس سید محمد بهشتی فرنشین (:رییس) پژوهشگاه میراثفرهنگی، در همین باره و درگفتوگو با امرداد گفت: «این اشتباه است که تصور کنیم با ابراز مالکیت کشورهای دیگر مانند ترکیه یا افغانستان نسبت به مولانا، ما مولانا را از دست دادهایم و به حقوقمان تجاوز شده است. اگر زندگی مادی مولانا و یا به عبارتی “مولانای تاریخی” را در نظر بگیریم روشن است که مولانا زادهشدهی بلخ و متوفی در قونیه است؛ یعنی به اعتبار مرتبهی کالبدی، مولانا ازآنِ ایران کنونی (گربهی نشسته) نیست…
برخلاف منش سوداگران، آنچه باید احراز شود تعلق مولانا به جهان ما نیست بلکه تعلق ما به قبیلهی مولانا است. وطن این بزرگان جایی است که شخصیتشان به جا آورده میشود و غربتشان آنجاست که شخصیتشان پنهان میماند. پس بر ما است که با مولانا انس بیشتری بگیریم، مسلما تنها در این صورت است که مولانا اینجا را خانهی خود خواهد دانست.»
آن چه در بالا آمده است بخشی از گزارشگفتوگویی است با عنوان «ما و ترکیه و مولانا» که پیرامون بهرهمندی گردشگری ترکیه از آرامگاه مولانا در قونیه در تازهترین شمارهی امرداد چاپ شده است.
متن کامل این نوشتار را در رویهی دوم (:رویداد) امرداد 402 بخوانید.
خوانندگان میتوانند برای دسترسی به هفتهنامهی امرداد افزونبر نمایندگیها و روزنامهفروشیها از راههای زیر نیز بهره ببرند.
لینک خرید اینترنتی شماره 402 امرداد