لوگو امرداد

انجام نخستین عمل ضربان‌ساز دو حفره‌ای قلب کودک به‌دست دکتر منوچهر ضیافت

دکتر منوچهر ضیافت1نخستین عمل کاشتن پیس میکر (ضربان ساز) دو حفره‌ای قلب کودک در کاشان به دست دکتر منوچهر ضیافت، فوق‌تخصص الکتروفیزیولوژی و پیس میکر با موفقیت انجام شد.

دکتر منوچهر ضیافت، با گذاشتن پیس میکر دو حفره‌ای در قلب کودک 11 ساله، امکان شرایط زندگی با کیفیت بهتر و بهبود عملکرد قلب را برای او فراهم کرده است تا بتواند مانند کودکان هم سن‌وسال‌ خود به زندگی روزمره بازگردد. اکنون نزدیک به چهل روز از عمل می‌گذرد و حال عمومی این دختر خردسال خوب است. دکتر ضیافت عمل کارگذاشتن ضربان ساز دو حفره‌ای برای قلب کودک را که در نوع خود نخستین است، با همراهی تیم بیهوشی در بخش فوق‌تخصصی آنژیوگرافی مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر بهشتی کاشان انجام داده است. وی در این باره می‌گوید: پیش از این، برای بیمار به علت مشکل مادرزادی در سیستم هدایتی قلب، در سن 5 سالگی با انجام عمل جراحی در یکی از مراکز درمانی دانشگاهی در تهران، ضربان ساز (پیس میکر) تک حفره‌ای گذاشته بودند. پس از گذشت 6 سال در بررسی‌های دوره‌ای که انجام می‌دهد متوجه شدند باتری (ژنراتور) ضربان ‌ساز کارکرد مناسبی ندارد. با بروز علایم قلبی، بیمار در شرایط نامناسب جسمانی به این مرکز مراجعه کرد. پس از بررسی پرونده‌ی بیمار، با در نظرگرفتن رشد کودک و افزایش فعالیت بدنی او، یا هرگونه واکنش افزایش‌دهنده‌ی ضربان قلب که با آن مواجهه می‌شود، به میزان بیشتری از کارکرد قلب نیاز است، پس سعی شد تا با ارتقای سیستم ضربان‌ساز یک حفره‌ای به دو حفره‌ای و حفظ ارتباط متناسب میان حفره‌های قلبی، عملکرد و فعالیت‌های بیمار را تا حد امکان در شرایطی مشابه با قلب طبیعی حفظ کنیم. هرچند سخت ولی با داشتن مزایا برای دخترخانم 11 ساله این عمل انجام شد. باتری قلب یا همان پیس‌میکر، قادر به تشخیص کند بودن ضربان قلب است و جریان الکتریکی را به قلب فرستاده و باعث ایجاد ضربان منظم و طبیعی می‌شود. پیس‌میکر دو حفره‌ای می‌تواند به تناسب نیازهای طبیعی بدن را برآورده کند و به سود بیمار خواهد بود. این مرحله سخت‌ترین مرحله بود. در آینده پس از گذشت طول عمر باتری (ژنراتور) که معمولا حدود 6 – 7 سال است، تنها باتری (ژنراتور) ضربان‌ساز تعویض می‌شود.
دکتر ضیافت در ادامه افزود: ویژگی که خبرساز شد این بود که این‌گونه عمل‌های گذاشتن ضربان‌ساز دو حفره‌ای و یا ارتقا سیستم تک حفره‌ای به دو حفره‌ای و یا در مواردی خاص ارتقا سیستم دو حفره‌ای به سه حفره‌ای برای بزرگسالان به راحتی انجام می‌شود، ولی برای کودکان تاکنون انجام نشده بود و این عمل برای نخستین بار در کاشان با موفقیت به انجام رسید.
دکتر منوچهر ضیافت، فرزند فریبا فریدونی و ایرج ضیافت، زاده سال 1362، دوره‌ی متوسطه اول را در راهنمایی رستم‌ آبادیان گذرانده و دوره‌ی دوم متوسطه را دبیرستان ماندگار فیروزبهرام به پایان رسانده است. وی در رشته پزشکی از دانشگاه کاشان دانش‌آموخته شده و تحصیـلات تخصصی قلب و عروق را سال‌های 92 تا 96 در دانشگاه تهران، بیمارستان مرکز قلب تهران و فوق‌تخصص الکتروفیزیولوژی و پیس میکر را نیز در همین دانشگاه و مرکز درمانی، سال 98 – 99، به پایان رسانده است.0 .441 WhatsApp Image 2021 11 07 at 14.40.55

روز ترخیص بیمار
روز ترخیص بیمار

فرتورها از روابط‌عمومی بیمارستان شهید دکتر بهشتی کاشان است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

9 پاسخ

  1. این یعنی افتخار و بالندگی، یعنی کمک گرفتن از خداوند برای دادن روح زندگی، یعنی اشایی و راستی و سازندگی، زيبایی و بخشندگی ،
    یعنی تلاش و یاری و کوشش، دانش و داد و دهش،
    يعنی ضیافت مهر، نيک انديش و مینوچهر، ايرج زادهِ فريدونی، دکتر کاردرستِ ايرونی .
    این پيروزی خجسته را به ايشان و همکيشان، شادباش گفته و از امردادنامه نيز ازبرای رساندن چنين خبرهای خوشی، سپاسدارم.

  2. آفرین و هزاران آفرین برچنین فرزندان برومند ایران زمین که جان هموطنان خود را نجات میدهند و دین خود را ادا می کنند
    این موفقیت را به پدر و مادر گرامی ایشان تبریک گفته و آرزوی شادکامی و دیرزیوی برای دکتر منوچهر ضیافت از درگاه اهورامزدا دارم .

  3. درود بر همت والایتان که باعث افتخار خود وجامعه زرتشتیان هستید. واز همه بالاتر خانواده و فرزند خردسالی را برای همیشه خوشحال نمودید.

  4. با عرض تبریک و آرزوی موفقیت های بیشتر بسیار خبر خوشحال کننده ای بود

  5. بهترین درود و سپاس به دکتر منوچهر ضیافت که خانواده ای را از رنج رهانید ، ان هم در شهرستانی با امکانات کم…
    همواره پیروز ،شاد و مانا باشد

  6. درود بر همه نجبگان و خیر اتدیشانزرتشتی که در پمارستانهای دولتی مشفول خدمت اند بدون جشم داشت مالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04