لوگو امرداد

نمایشگاه میراث‌فرهنگی ایران از دریچه کارت پستال گشایش یافت

kartنمایشگاه «میراث‌فرهنگی ایران از دریچه‌ی کارت پستال» به کوشش پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با همکاری موزه‌ی ملی ارتباطات گشایش یافت.

به گزارش ایرنا، این نمایشگاه گزیده‌ای از تصویرهای مربوط به ایران دوره قاجار در کارت پستال‌های موزه پست و فیلاتلیک شهر یزد است که از میان کارت پستال‌های پست‌شده به کشورهای گوناگون اروپایی فراهم شده است.

در نمایشگاه «میراث‌فرهنگی ایران از دریچه‌ی کارت پستال» موضوع‌های گوناگونی از ایران در دوره‌ی قاجار و در پیوند با میراث‌فرهنگی در قالب ۳۰ تصویر به نمایش درآمده که شماری از آن‌ها پیش از این نمایش همگانی نداشته‌اند.

کارت پستال حافظه تاریخی تصویری یک ملت است

محمدرضا قادری عضو هیات مدیره شرکت ملی پست در آیین گشایش این نمایشگاه با اشاره به اینکه کارت پستال حافظه تاریخی- تصویری یک ملت است گفت: بسیاری از رخدادها و میراثی که شاید امروز فراموش شده یا دیگر وجود نداشته باشند از دریچه‌ی این آثار به تصویر کشیده می‌شوند.

فناوری‌های ارتباطی نوین، مانع ارسال کارت‌پستال و نامه‌نگاری

حسن عمیدی فرنشین (:رییس) موزه ملی ارتباطات هم با بیان اینکه آرمان از گشایش این نمایشگاه زنده‌کردن فرهنگ پست، زنده کردن خاطرات پستی و معرفی تاریخ و فرهنگ کشور است، افزود: «این روزها به دلیل مشغله‌های زندگی و تعدد ارتباطات، بازار این آثار جذاب هنری از رونق افتاده و کمتر کسی از آن استفاده می‌کند، از این‌رو بایستگی برگزاری چنین رویدادهایی به شدت در جامعه احساس می‌شود».

مدیرکل دفتر مدیرعامل و ارتباطات شرکت ملی پست گفت: «گسترش فناوری‌های ارتباطی نوین، مهمترین دلیل درامان نماندن فرهنگ ارسال کارت پستال و نامه‌نگاری است. قصد داریم پس از این، با برگزاری چنین رویدادهایی نسبت به زنده‌کردن هویت اصلی پست در سطح جامعه کوشش کنیم».

با اختراع و گسترش فنون عکاسی در نیمه‌ی دوم سده‌ی نوزدهم میلادی ابزاری نوین برای ثبت وقایع، لحظات و مستندنگاری به وجود آمد و عکس به دیگر اسناد و مدارک در دسترس انسان‌ها افزوده شد.

عکس‌های نخستین به علت ابتدایی بودن فنون ظهور، چاپ و ناپایداری مواد استفاده شده در آن‌ها همچنین تاثیر عوامل محیطی از میان رفتند و یا کیفیت خود را از دست دادند. با پیشرفت صنعت چاپ و ارتباطات در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی کارت پستال‌های تصویری به وجود آمدند که ماندگاری بسیار طولانی مدتی داشتند و به‌زودی استفاده از آنها به عنوان بخش مهمی از زندگی مردمان جهان درآمد.

کمی پس از رواج کارت‌های پستی تصویری در اروپا در اواخر سده‌ینوزدهم و آغاز سده‌ی بیستم میلادی، ورقه‌های پستی تصویری از عکس‌های هنرمندان نامدار ازسوی مستشاران بلژیکی پست و گمرکات در ایران در جریان پستی قرار گرفتند و بزودی انواع بسیار متنوعی از آن‌ها نیز ازسوی تجار بازار به کشورهای اروپایی سفارش داده شدند. این کارت پستال‌ها از زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار منتشر و شمار بسیاری از آن‌ها توسط اروپاییان و یا اتباع دیگر کشورهای خارجی از ایران به اروپا و دورترین نقاط جهان پست و در نتیجه پراکنده شدند، این ورقه‌های پستی تصویری از موضوعات گوناگونی تهیه شده بودند که بیشترین آن‌ها در محدوده‌ی موضوعات مرتبط با میراث‌فرهنگی ایران طبقه‌بندی می‌شوند.

با گردآوری تدریجی این ورقه‌های پستی از کشورهای مختلف در سال‌های اخیر افزون‌بر گسترش جنبه‌های گوناگون مجموعه‌داری مدارک مستند بی‌مانند از بافت‌های تاریخی و بناها و تاسیسات شهری و روستایی و همچنین آثار باستانی و قدیمی همچنین زندگی و سنت‌های مردم ایران فراهم شده است که ارزش های بیشماری در زمینه پژوهش‌های باستان‌شناسی شهری و تاریخی، بررسی بافت‌ها و سازه‌هاها و آثار معماری، مردم‌شناسی، مرمت و احیای آثار تاریخی و دیگر رشته‌های مرتبط با میراث‌فرهنگی کشور دارند.

برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها گامی در راستای ارائه و شناسایی منابع تازه برای دوست‌داران و پژوهشگران عرصه‌های گوناگون میراث‌فرهنگی و دیگر مخاطب‌ها موزه‌ها فراهم می‌آورد.

نمایشگاه «میراث‌فرهنگی ایران از دریچه‌ی کارت پستال»، از دوم تا نهم آذر۱۴۰۰، همه روزه از ساعت  ۹ تا 13در موزه‌ی ملی ارتباطات برای بازدید دوست‌داران برپا است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09