لوگو امرداد
به مناسبت سی‌اُمین سال درگذشت

یاد و خاطره روانشاد منوچهر فرخ فرخی در شیراز گرامی داشته شد

سی‌اُمین سالگرد درگذشت دهشمند بزرگ زرتشتیان شیراز روانشاد منوچهر فرخ فرخی به کوشش کمیسیون دینی انجمن زرتشتیان شیراز  با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تالار روانشاد یزدانی برگزار شد.

سی‌اُمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد منوچهر فرخ فرخی با حال‌وهوایی برازنده‌ی آن بزرگمرد و باشندگی شماری از زرتشتیان شنبه ششم آذرماه 1400 خورشیدی در تالار روانشاد یزدانی شیراز برگزار و همزمان به گونه‌ی مجازی و برخط برای دیگر همکیشان پخش شد. آیین اوستاخوانی با آوای موبد خدامراد جمشیدی از ساعت 15:30 آغاز شد. برپایه‌ی مصوبه‌ی واپسین نشست انجمن‌ها و نهادهای زرتشتی سراسر کشور، کارت واکسیناسیون باشندگان در آیین، همان هنگام ورود از سوی خسرو قدس، فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز با دقت کنترل می‌شد. از سوی انجمن زرتشتیان شیراز به پاس سی‌اُمین سالگرد درگذشت آن دهشمند بزرگ به هرکدام از خانواده‌های زرتشتی شیراز یک سینی مس که این مناسبت بر آن نقش بسته بود، پیشکش شد. فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز نیز در پایان این آیین با اشاره به خدمات ارزنده‌ی آن روانشاد گفت: «ما زرتشتیان پیوسته به نیکی و نیک‌اندیشی و به دادودهش سفارش شده‌ایم و روانشاد منوچهر فرخ فرخی یکی از نیک‌اندیشان هازمان زرتشتی بود».
روانشاد منوچهر فرخ فرخی در سال 1275 در کرمان زاده شد. وی از دهشمندان و دلسوزان هازمان زرتشتی در زمان خود بود. وی سال‌ها در تهران زندگی می‌کرد و دارای دو فرزند دختر است، پس از درگذشت همسر و مادر مهربانش به شیراز مهاجرت کرد. به گفته‌ی زرتشتیان قدیمی این شهر، از وقتی وی به شیراز آمد برای بهبود اوضاع آرامگاه و باغ وقفی بسیار کوشش کرد، از جمله اینکه آدریان ساخته شده بود، ولی هنوز آتش آدریان از تهران به شیراز آورده نشده بود، اردشیر موبد با کوشش‌های فراوان آتش را به شیراز آورد و این روانشاد منوچهر فرخی بود که هماهنگی آیین بر تخت نشاندن آتش را بر دوش داشت؛ وی حلقه‌های گل زیبایی فراهم و آیین جشن‌خوانی و پذیرایی را هم تدارک دیده بود. آن روانشاد سرپرستی ساخت تالار آرامگاه که هزینه‌اش را نیک‌اندیش رستم خدابخش ماونداد پرداخت کرده بود را در مدت یک‌سال‌ونیم ( کمابیش سال 1345) بردوش داشت و همچنین در ساخت سردر آرامگاه زرتشتیان شیراز مشارکت داشت و در زمینه‌ی آب‌رسانی به درختان آرامگاه نیز بسیار کوشش کرد. روانشاد منوچهر فرخی در همان آغاز ورود به شیراز به هموندی انجمن درآمد و پس از مدتی به فرنشینی هیات امنا برگزیده شد که از فعالیت‌های ایشان در هر دو سمت به نیکی یاد می‌شود. از دیگر خدمات وی، سرپرستی ساخت سالن روانشاد یزدانی، تجدید قرارداد و اضافه کردن اجاره دبیرستان رضاشاه کبیر در سال 1346، بهسازی آرامگاه در سال 1355، فرش‌کردن خیابان باغ وقفی را می‌توان برشمرد. آن روانشاد با وقف خانه دو طبقه‌ی شخصی خود و تمامی وسایل موجود در آن برای دهشمندی‌ها و خدمات ارزنده‌ی خود پایانی نیکو برجا گذاشت. روانشاد فرخی ششم آذرماه 1370 چشم از جهان فروبست اما به پاس نیک‌اندیشی و دهش‌مندی و کارهای نیکش، یادش جاودانه خواهد ماند.

00کنترل کارت واکسیناسیون باشندگان در هنگام ورود

0 2کنترل کارت واکسیناسیون باشندگان هنگام ورود

1 16اوستاخوانی موبد خدامراد جمشیدی

2 19رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری در مدت برگزاری آیین

3 17

پخش برخط و مجازی آیین برای هم‌بهره شدن دیگر همکیشان

4 14

5 16پیشکش سینی یادبود به خانواده‌های زرتشتی شیراز

8 12

10 9

13 10

12 10

14 10

9 11

16 10

17 8پیشکش سینی یادبود به خانواده‌های زرتشتی شیراز

15 7سخنرانی خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز

فرتور از شهرام پوردهی است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05