لوگو امرداد

بازدید وزیر میراث فرهنگی از روستای اله‌آباد یزد

61bc1e3c7318fd18fe379272وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نخستین روز سفر به استان یزد از بافت تاریخی روستای زرتشتی‌نشین اله‌آباد و اقامتگاه بوم‌گردی خانه رستم دیدن کرد.

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با همراهی مدیرکل میراث فرهنگی یزد، فرماندار زارچ، هموندان انجمن زرتشتیان اله‌آباد و دهیاری، پنج‌شنبه ۲۵ آذرماه 1400 خورشیدی از روستای تاریخی اله‌آباد بازدید کرد. این برنامه در راستای سفر رییس‌جمهور و دولت سیزدهم به یزد اجرا شد. دیدن از اقامتگاه بوم‌گردی خانه رستم و بافت تاریخی کوی زرتشتی‌نشین روستای اله‌آباد بخشی از این سفر استانی به یزد بود.

اقامتگاه بومگردی خانه‌ی رستم با مدیریت میترا فلاحتی و کیخسرو لریان در روستای اله آباد زارچ ، استان یزد جا دارد. پیشینه‌ی تاریخی این خانه به 250 سال پیش باز می‌گردد. این اقامتگاه در نزدیکی یادمان‌های تاریخی روستا همچون آتشکده و قنات قرار گرفته است.

اله‌آباد روستایی در ورودی زارچ واقع ‌شده و بافت تاریخی آن دارای دو کوی زرتشتی‌نشین و مسلمان‌نشین است. مساحت بافت تاریخی اله‌آباد ۳۶ هزار متر مربع است. بخش زرتشتی‌نشین این بافت تاریخی، متراکم و پویا است و ساختمان‌هایی که زرتشتیان با توجه به آیین‌های خود در زمان گذشته در این بخش ساخته‌اند، تاکنون پابرجا مانده و همچنان آیین‌های خود را در آن برگزار می‌کنند. در محور گردشگری روستا‌ی زرتشتی‌نشن اله‌آباد، یادمان‌های تاریخی مانند آتشکده، مدرسه ادب شاهپوری، مدرسه گودرزی، خانه‌های سنتی و دربندهایی با ارزش تاریخی وجود دارد که برخی از آن‌ها دارای ویژگی‌های به ثبت رسیدن هستند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06