لوگو امرداد
به خجستگی 16 مهرماه

همایش مهر میهن و نکوداشت داریوش هخامنشی برگزار شد

دومین همایش مهر به میهن و نکوداشت داریوش هخامنشی 17 مهرماه 1396خورشیدی، به فرخندگی فرارسیدن روز بزرگداشت داریوش بزرگ (شانزدهم مهرماه) در تالار فردوسی خانه‌ی اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

این نشست به پاس خدمات داریوش بزرگ و به کوشش انجمن هم‌اندیشان ایران فرهنگی، هفته‌نامه‌ی امرداد، نشریه‌ی وطن‌یولی، تارنمای ایران‌بوم و بنیاد فرهنگی فرهود برپا شد.

همایش مهر به میهن و نکوداشت داریوش هخامنشی با باشندگی شماری از فرهیختگان، ایران‌پژوهان بنام ایرانی و ‌دوست‌داران تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین همراه بود و گردانندگی آن را سعیده پراش بر دوش داشت.

در آغاز نشست دکتر داریوش فرهود هموند هیات بنیانگذاران انجمن هم‌اندیشان فرهنگی پس از خوش‌آمدگویی از بایستگی و نیاز به همبستگی میان همه‌ی گروه‌های ایرانی‌تبار و نیاز به حس میهن‌پرستی و جلوگیری از تکرار پاره پاره شدن ایران آن‌چنان که به دور افتادن بخش‌هایی از ایران بزرگ در گذشته‌ی تاریخی انجامید سخن گفت.

سپس بخش‌هایی از شاهنامه‌ی امین نوشته‌ی دکتر حسن امین با اشاره به پیش‌گفتاری از چرایی بزرگداشت داریوش بزرگ در روز شانزدهم مهرماه و یک روز پس از نشست ارزشمند و تاریخی هفت تن، میان هفت بزرگ ایرانی خوانده شد. در این بخش به کیستی و کردار داریوش بزرگ و چرایی شانزدهم مهر، روز تاریخی و مستند بزرگداشت داریوش هخامنشی پرداخته شد.

دکترعلی علی‌بابایی دکترای تاریخ ایران باستان، در بخش دیگری از همایش با یادآوری شانزدهم مهرماه و روز بزرگداشت داریوش بزرگ، درباره‌ی باورهای دینی این فرمانروای هخامنشی سخنرانی کرد و گفت: پیرو سندهای در دسترس از سوی شرق‌شناسان خارجی و پژوهشگران ایرانی، هخامنشیان و به ویژه داریوش بزرگ به آیین زرتشتی گرایش داشته‌ است. وی در بخشی از سخنانش با اشاره به واپسین گزارش یونانیان که مربوط به سده‌ی نخست میلادی است افزود: در گزارش تاریخ‌نگار رومی، پلتارک آمده است که داریوش بزرگ نه تنها در آداب دینی خود بلکه در وظایف کشورداری خود برابر با آیین مزدیسنا عمل می‌کرد. این گزارش و دیگر سندهای به دست آمده نشان می‌دهد که داریوش بزرگ نظریه‌ی جهان بینی سیاسی خود را از مزدیسنا وام گرفته است.

سپس دکتر داوود هرمیداس باوند، استاد حقوق بین‌الملل  درباره‌ی فرهنگ چند بُعدی و حقوق و رفتارهای سیاسی در ایران باستان سخن گفت.

در ادامه دکتر فرشید خدادادیان، دکترای تاریخ ایران باستان از گروه‌ها و کسانی که در برگزاری همایش مهر به میهن و نکوداشت داریوش هخامنشی، یاری رساندند، سپاسگزاری کرد.

دکتر بقایی ماکان دیگر سخنران نشست درباره‌ی فرهنگ ایرانی میترایی و تاثیرات آن بر جامعه‌ی ایرانی در درازای تاریخ به سخنرانی پرداخت.

 در پایان و به پاس کردار داریوش بزرگ در یکپارچه‌سازی و همبستگی ایران بزرگ فرهنگی، سروده‌هایی از شاعر بزرگ تاجیکستان، لایق شیرعلی خوانده شد.

 استاد قدرت‌الله انتظامی  ازموسیقی‌دانان برجسته‌ی ایرانی و محمدرضا سحاب مدیر موسسه‌ی جغرافیا و کارتوگرافی (نقشه‌نگاری) سحاب و مولف اطلس جغرافیایی خلیج فارس برای اثبات اصالت نام خلیج فارس، میهمانان ویژه‌ی این برنامه بودند. چکامه خوانی هما ارژنگی، سراینده‌ی ملی و میهنی، درباره‌ی تخت جمشید و تاریخ پرنازش ایران، شاهنامه‌خوانی زمرد یزدانی و سنتور نوازی نرگس اسماعیلی با روایت گذر سیاوش از آتش از دیگر برنامه های این همایش بود.

 گفتنی است برپایی دومین همایش نکوداشت روز داریوش هخامنشی با همراهی چهره‌های فرهیخته‌ی فرهنگی و تاریخی، گامی  به سوی تثبیت مستند روز شانزدهم مهرماه با عنوان روز داریوش بزرگ است.

 

احترام به سرود میهنی ایران

احترام به سرود میهنی ایران

 سعیده پراش، مجری بزرگداشت داریوش هخامنشی

 سعیده پراش، مجری بزرگداشت داریوش هخامنشی

پرفسور داریوش فرهود

پرفسور داریوش فرهود

چهره سمت چپ: بابک سلامتی، سردبیر دوهفته نامه امرداد

چهره سمت چپ: بابک سلامتی، سردبیر دوهفته نامه امرداد

45

5

پرفسور سیدحسن امین

6

7

8

دکتر علی علی‌بابایی

9

پرفسور هرمیداس باوند

پرفسور هرمیداس باوند

11

12

نرگس اسماعیلی نوازنده سنتور

زمرد یزدانی، نقال شاهنامه

زمرد یزدانی، نقال شاهنامه

14

15

16

17

استاد قدرت‌الله انتظامی موسیقیدان و برادر زنده‌یاد استادعزت‌الله انتظامی

18

چکامه سرای برجسته، هما ارژنگی

چکامه سرای ملی و میهنی، هما ارژنگی

20

دکتر فرشید خدادادیان

21

22

دکتر بقایی ماکان

دکتر بقایی ماکان

24

25

26

27

44

28

29

30

به نشانه احترام در پیشاهنگان

دست زدن مخصوص پیشاهنگان در هنگام سپاسداری

دست زدن ویژه پیشاهنگان هنگام سپاسداری

فرتور از همایون مهرزاد است.

1393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. اشک در چشمانم حلقه زد. به عشق میهن و با درود به برگزارکنندگان همایش.
    کاش در میانتان بودم.
    جای چنین بزرگ داشت هایی و میهن دوستی راستین در ایران خالیست.

  2. شود مردمی, کیش و آیین ما,,,
    نگیرد خرد, خرده بر دین ما ..
    بیاریم آن آب رفته به جوی , , ,
    مگر زان بیابیم باز آبروی ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30