لوگو امرداد
پس از گذشت دو سال

برگزاری حضوری آیین درگذشت اشوزرتشت در شیراز

انجمن زرتشتیان شیراز، به فراخور درگذشت اشوزرتشت اسپنتمان، آیین جشن‌خوانی را روز خور ایزد و دی‌ماه، ویژه‌ی زرتشتیان شیراز پس از دو سال بار دیگر به گونه‌ی حضوری در تالار روانشاد یزدانی شیراز برگزار کرد.

کمتر کسی از میان زرتشتیان شیراز این باور را داشت که آیین بزرگداشت اشوزرتشت پس از نزدیک به دو سال برگزاری مجازی آیین‌ها و مراسم و جشن‌ها، مجدد به گونه‌ی حضوری آن هم در تالار روانشاد یزدانی شیراز برگزار شود، ولیکن این مهم رقم خورد. پس از درخواست کارگروه دینی در نشست 12 آذرماه از انجمن‌های زرتشتی مبنی بر اینکه هر انجمن با توجه به امکانات و شرایط خاصی که دارا است، تلاش کند تا به صورت تدریجی و با رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی، فعالیت‌های فرهنگی خود را به صورت حضوری از سر بگیرد. کمیسیون دینی انجمن زرتشتیان شیراز و هموندان آن انجمن پس از برگزاری جلسات متعدد و سنجیدن تمامی جوانب کار و زمینه‌سازی لازم برای برگزاری حضوری آیین درگذشت اشوزرتشت، در نهایت تصمیم گرفتند این مراسم با رعایت تمامی شیوه‌نامه های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود. از شامگاه چهارم دی‌ماه پخت نان و برآوردن مقدمات برگزاری باشکوه این آیین آغاز شد. نان‌هایی که با عشق پخته شد، نان‌هایی که بوی زندگی دوباره می‌داد، بوی برکت، بوی دور هم بودن، بوی همازوری… صندلی‌ها در سالن با فاصله ی 2 متر از هم و براساس شمار نفراتی که ضمن وضعیت انجام واکسیناسیون برای باشندگی در آیین اعلام آمادگی کرده بودند، چیده شده بود، براساس همین اعلام آمادگی نان و سیروگ و آش و حلوا به همراه لُرک (آجیل آیینی شامل هفت میوه خشک) در ظرف و بسته‌بندی‌های مجزا آماده شده بود تا پس از پایان آیین میان خانواده‌ها پخش شود تا با خودشان ببرند و از هر خارج کردن ماسک برای خوردن و آشامیدن جلوگیری شده باشد. هنگام ورود به باغ آدریان دوشیزه‌ای چشم به راه بود تا دستان مهمانان را ضدعفونی کند، دو دانش‌آموز هم به عنوان انتظامات مسوولیت راهنمایی و نظارت بر استفاده از ماسک از سوی مهمانان را تا پایان آیین بردوش داشتند. نظارتی که با همکاری صددرصدی باشندگان تا پایان آیین و خروج از باغ آدریان به بهترین شکل انجام شد.
آیین جَشَن‌خوانی را موبد رستم خسرویانی به یاد یگانه وخشور ایران‌زمین اشوزرتشت مهراسپنتمان، به‌جا آورد. سپس گات‌هاخوانی توسط شبنم پوردهی، افروز سهرابی، پورچیستا رشیدی و مهسا دهموبد انجام شد. گات‌هاخوانی به صورت گروهی و آهنگین پس از دوسال از سوی باشندگان حضوری شنیده می‌شد و همین موضوع حس‌وحال وصف ناپذیری را در تالار روانشاد یزدانی ایجاد کرد، حس‌وحالی که چشمان خیس بیشینه‌ی باشندگان گواه آن بود. پس از گات‌هاخوانی، خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز در سخنانی همراه با بزرگداشت جایگاه اشوزرتشت و آموزه‌های آن وخشور پاک، بر افزایش آگاهی‌های دینی و فرهنگی نزد دانش‌آموزان و دیگر همکیشان تاکید کرد و گفت: «اشوزرتشت پیامبری است که گزینش راه نیکی از بدی را خردمندانه و آگاهانه به خودمان محول کرده است، امیدوارم ما بتوانیم پیروان خوبی برای ایشان باشیم». وی در بخش دیگری از سخنانش از کمیسیون‌های سه‌گانه‌ی انجمن زرتشتیان شیراز (دینی، بانوان و ورزش) برای برگزاری شایسته‌ی همه‌‌ی برنامه‌ها، جشن‌ها وآیین‌ها به شیوه‌ی مجازی از آغاز فراگیری بیماری کرونا تاکنون سپاسگزاری کرد؛ همچنین با اشاره به وجود کمیته مددکاری به سرپرستی مهوش نامداریان، از همکیشان خواست در کنار انجمن زرتشتیان شیراز یاری‌رسان این کمیته باشند تا یاری‌رسانی به نیازمندان همچون گذشته و پرتوان پایدار بماند.
پایان بخش این آیین، پخش نماهنگی از اجرای دانش‌آموزان و آموزگاران در راستای شناخت اشوزرتشت و آموزه‌های دینی و گفتار اندیشه‌برانگیز وی و نیایش به درگاه اهورامزدا بود. همچنین هزینه‌های برگزاری این مراسم از دهش مهوش نامداریان به نامگانه ی روانشاد افلاتون سهرابی پذیرفته شده بود. هماهنگ‌کنندگی این آیین را آرمیتا جمشیدی‌کلانتری بر دوش داشت.

1 29

02 1

2 29

3 24

4 23

5 20

6 18

7 18

8 16

9 16

10 16

11 17

12 19

13 16

14 15

15 14

16 13

17 14

18 14

19 13

20 10

21 11

22 10فرتور از شهرام پوردهی است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

4 پاسخ

  1. درود بر شما چه حس خوبی ، حس امیدواری حس زندگی… کاش در تهران هم مراسم ها بدین شکل برگزار می شد

  2. دست مریزاد مثل همیشه عکس ها گویای حس همازوری شیرازی هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04