لوگو امرداد

پایه‌گذاری گنجینه‌ زبان دَری در خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان

اجرای پروژه پژوهشی گنجینه‌ی آوایی، دیداری و نوشتاری زبان دَری زرتشتی با معرفی سرپرست پروژه به گونه‌ی رسمی در خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان تهران آغاز شد.

در راستای پاسداشت زبان دری زرتشتی، گنجینه‌ی آوایی، دیداری و نوشتاری زبان دری در خانه‌ی فرهنگ و هنر زرتشتیان پایه‌گذاری شده است. در نشستی که یکشنبه 17 بهمن‌ماه 1400 خورشیدی با باشندگی چند تن از هموندان انجمن زرتشتیان تهران برگزار شد همراه با معرفی فردین نمیرانیان، کارشناس ارشد جامعه‌شناسی به عنوان سرپرست اجرایی این پروژه‌ی پژوهشی درباره‌ی چگونگی گردآوری گنجینه‌ی بزرگی از آواها و نماهای دیداری، شنیداری و نوشتاری زبان دری گفت‌وگو شد. در آغاز نشست افشین نمیرانیان، فرنشین گردش 44 انجمن زرتشتیان تهران، با اشاره به این که امسال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد برای فعالیت‌های فرهنگی ادیان توحیدی در سطح استان‌ها، بودجه‌ای در نظر گرفته شده است، درباره‌ی چگونگی شکل‌گیری این پروژه گفت: قرار براین شد هر یک از نهادهای فرهنگی پروژه‌ای را تعریف کنند که از آن حمایت شود. در این راستا انجمن زرتشتیان تهران گردآوری گنجینه‌ی زبان دری را پیشنهاد داد و پذیرفته شد. قرار شد دستکم دو سال از این پروژه حمایت شود و این پروژه از دهه فجر امسال آغاز شد. وی درباره‌ی اهمیت پاسداشت زبان دری و این که زبان دری با توجه به جهانی شدن به عنوان یکی از زبان‌های در فراروی فراموشی شناخته شده است، سخن گفت و در ادامه از پژوهشگرانی همچون دکتر کتایون مزداپور و موبد کوروش نیکنام یاد کرد که در راه پاسداشت زبان دری چه‌بسا کوشیده‌اند ولی نهادی سرپرست زبان دری نیست.
در ادامه فردین نمیرانیان، سرپرست پروژه با اشاره به سرفصل‌های کاری که در پیش است، درباره‌ی چگونگی پیاده‌سازی پروژه سخن گفت. در مدت اجرای این پروژه با افراد گوناگون در روستاهای زرتشتی‌نشین گفت‌وگو خواهد شد تا همراه با گردآوری گنجینه‌ی دیداری و شنیداری زبان دری، به تولید محتوا در زمینه‌ی تاریخچه اجتماعی و شیوه‌ی زندگی آنان نیز پرداخته شود.
نشست با گفت‌وگو و هم‌اندیشی درباره‌ی چگونگی گردآوری داده‌های این گنجینه پیگیری شد.

0 3

خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان تهران

1 6

2 4

5 7

ارباب شاه فریدون زرتشتی و مهربانو بامسی‌پور از دهشمندان زرتشتی

3 6

4 6

32 2

افشین نمیرانیان فرنشین انجمن زرتشتیان تهران

10 5

فرشاد فرهی‌فر هموند کمیسیون فرهنگی انجمن زرتشتیان تهران

7 4

چهره چپ: فرامرز پوررستمی هموند منتخب گردش 45 انجمن زرتشتیان تهران

8 4

11 5

27 2

چهره چپ: فردین نمیرانیان، سرپرست پروژه پژوهشی گنجینه آوایی، دیداری و نوشتاری زبان دری زرتشتیان

12 5

34 1

کامبیز رستمی هموند منتخب گردش 45 انجمن زرتشتیان تهران

13 5

14 5

میترا نمیرانیان، فرنشین کمیسیون فرهنگی انجمن زرتشتیان تهران

15 3

16 3

17 3

19 5

18 3

فرامرز پوررستمی هموندمنتخب گردش 45 انجمن زرتشتیان تهران

20 4

وفادار نوشیروان هموند خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان تهران

21 2

22 2

23 2

25 2

26 2

28 4

فرتور از همایون مهرزاد است.

2393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09