لوگو امرداد

دست‌یابی به نسخه‌ی ایلامی سنگ‌نبشته‌ی خشایارشا

khashiباستان‌شناسان به قطعه‌ای سنگ‌ آهکی از نسخه‌ی ایلامی سنگ‌نبشته‌ی (:کتیبه) سنگی خشایارشا دست‌ یافتند.

حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید از یافته‌شدن (:کشف) قطعه‌ای از نسخه‌ی ایلامی سنگ‌نبشته‌ی سنگی خشایارشا، خبر داد.

حمید فدایی درر این‌باره گفت: پژوهشگران مرکز پژوهش‌های کتیبه‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید در قالب برنامه‌ی مستندنگاری آثار مکتوب در محوطه‌ی تخت‌جمشید، قطعه سنگ آهکی به خط و زبان ایلامی هخامنشی را در مخزن موزه‌ی تخت‌جمشید یافتند.

فدایی یادآوری کرد که پس از انجام مطالعات مقدماتی دریافتند که قطعه یادشده دارای بخشی از نسخه‌ی ایلامی سنگ‌نبشته‌‌ای از خشایارشای هخامنشی نام‌ور (:موسوم) به کتیبه‌ی XPl است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید در ادامه گفت: مرکز پژوهش‌های کتیبه‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید که برای مستندنگاری و بررسی دوباره‌ی این آثار تشکیل شده است، با همکاری دیگر کارشناسان تلاش می‌کند به زودی بخش بزرگی از این میراث زبانی به‌ویژه سنگ‌نبشته‌ها و گل‌نبشته‌ها (:الواح) میخی را آماده‌ی انتشار کنند.

سهیل دلشاد، متخصص زبان‌های باستان و مشاور کتیبه‌شناسی پایگاه تخت‌جمشید نیز در همین‌باره گفت: نسخه‌ی فارسی باستان این سنگ‌نبشته در چهارم بهمن‌ماه ۱۳۴۵ در فاصله‌ی ۱۷۰۰ متری شمال صفه‌ی تخت‌جمشید در کنار جاده کشف و از سوی شادروان بدالزمان قریب، استاد وقت رشته‌ی زبان‌های باستانی دانشگاه شیراز مطالعه و منتشر شد.

دلشاد، افزود: بخش بزرگی از متن این سنگ‌نبشته در حقیقت یک نسخه از سنگ‌نبشته‌ی داریوش نخست بر روی آرامگاه وی در نقش رستم (در دو سوی ورودی آرامگاه) است و قطعه‌هایی از این سنگ‌نبشته در دوران کاوش‌های هرتسفلد در محوطه‌ی موسوم به فرته‌داران کشف شده بود.

وی ادامه داد: یکی از نخستین سنگ‌نبشته‌های هخامنشی که از سوی پژوهشگران ایرانی مطالعه و منتشر شد، نسخه‌ی فارسی باستانِ سنگ‌نبشته‌ی یادشده بود و اکنون نیز پس از نزدیک به ۵۵ سال، قطعه‌ی دارای نسخه‌ی ایلامی این کتیبه نیز برای نخستین‌بار از سوی پژوهشگران ایرانی منتشر می‌شود.

دلشاد گفت: وجود تعداد بالا و متنوعی از قطعات حاوی خط میخی از دوران هخامنشی و پیشا هخامنشی در مخزن موزۀ تخت جمشید و همچنین وجود کتیبه‌های متنوع از دوران هخامنشی تا معاصر در سرتاسر محوطه‌های تخت جمشید و نقش رستم، این مجموعه را تبدیل به یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های دنیا از نقطه نظر کتیبه‌شناسی نموده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09