لوگو امرداد

آبتین کشاورزی به جرگه‌ی موبدیاران پیوست

کشاورزی 11آبتین کشاورزی پس از تکمیل آموزش‌های بایسته و  گذراندن آزمون‌های انجمن موبدان، موفق به دریافت گواهی‌نامه‌ی موبدیاری شد.

موبدیار آبتین کشاورزی اوستاهای بایسته و دانستنی‌های دینی را زیر نگرش و آموزش موبد اردشیر خورشیدیان، موبد مهربان پولادی و موبد مهربان فیروزگری فرا گرفته و در مدت نزدیک به 7 ماه دوره‌‌ی آموزش‌های بایسته را به پایان رسانیده است. با گذراندن سه آزمون‌ پایانی انجمن موبدان تهران شامل «شناخت جهان‌‎بینی و فلسفه‌ی زرتشت»، «شناخت گات‌ها و مراسم و آداب و رسوم زرتشتیان» و «اوستاخوانی و آشنایی با مفهوم و ترجمه‌ی اوستا»، به پایه‌ی موبدیاری سرافراز شد. از این پس در تن‌پوش سپید موبدی با بهره‌گیری از آموزه‌ها در برگزاری آیین‌های بایسته‌ی دینی، گسترش پیام اشو زرتشت و راهنمایی بهدینان گام خواهد برداشت.

آبتین کشاورزی درباره‌ی هدف از پیوستن به موبدیاری به خبرنگار امرداد گفت: از کودکی علاقه‌مند به دین و آیین نیاکانی و اوستا بودم و بر این باور هستم خویشکاری هر یک از ما زرتشتیان است که به هر گونه‌ای نگهبان دین و آیین نیاکانی باشیم. این گنجینه‌ی گران‌بها و ارزشمندی که نیاکانمان با جانفشانی و از خودگذشتگی پاس داشتند، نگهداری کردند و به ما و آیندگان‌ ما سپردند.
وی در ادامه افزود: از دید من، موبدان و موبدیاران وظیفه دارند که الگوی به تمام معنا برای افراد جامعه خود باشند. چه از نظر رفتار و کردار و گفتار و چه از لحاظ عقیده و اندیشه؛ و نیکوست که موبدان به‌ویژه در پاسداشت همه‌ی آداب و رسوم و سنت‌های گذشتگان بکوشند. به راستی در این مورد تا جایی که شود کمتر در پی نوسازی باشند. تا سنت‌های دین زرتشتی همان‌گونه که در گذشته اجرا می‌شده همچنان نیز همان‌‌سان برگزار شود. وگرنه با گذر زمان تغییرات در این مورد باعث فراموشی کامل سنت‌های زرتشتیان خواهد شد و چه بسا پیامد آن سبب فراموشی، انحراف و دگرگونی در اصل دین و حتا سخنان زرتشت شود. همان‌گونه که به عنوان نمونه هم‌اکنون نیز خیلی سخنان را به اشوزرتشت نسبت می‌دهند که حقیقت ندارد و بدین‌گونه برای آیندگان نسل‌های پس از ما جداسازی اصول و فروع دین امکان‌پذیر نخواهد بود و دچار اشتباه و گمراهی خواهند شد. همچنین موبدان باید بیش از پیش در تلاش کمک و یاری‌رسانی به نیازمندان جامعه باشند تا بتوانند الگوی مناسبی برای یکایک افراد جامعه‌مان شوند. الگوی من در این راه سپیتمه به راستی همه‌ی هموندان جامعه موبدان است. اما افرادی همچون موبد مهربان فیروزگری و شادروان موبد رستم شهزادی و همچنین دستور کوتوال از موبدان پارسیان هند ویژه هستند.
موبدیار آبتین کشاورزی در پایان گفت‌وگو به همکیشان پیشنهاد داد تا می‌توانند به مطالعه کتاب بپردازند و دانش خود را در هر زمینه‌ای که علاقه‌مند هستند به‌ویژه درباره‌ی دانش دینی‌، پیشرفت دهند و گفت: پیشنهاد می‌دهم همان کتاب‌های اصلی دین‌مان را مطالعه کنند که به یقین می‌توانم بگویم هم گیراست و هم مقدس و هم آرامش‌بخش است. ترجمه‌ی خرده اوستا و اوستا را حتما مطالعه کنند و یشت‌ها را بخوانند تا دریابند که شاهنامه که یکی از آثار بی‌مانند جامعه ایرانی است بخشی از آن برگرفته از همین سخنان یشت‌ها است. درباره‌ی تاریخ اساتیری ایران و می‌توان گفت بیشتر اندیشمندان نامی کشورمان هر یک به گونه‌ای توجه ویژه‌ای به سپندینه اوستای ما زرتشتیان داشتند و بسیاری از آن در نوشته‌ها و آثار ارزشمند خود بهره گرفته‌اند.

موبدیار آبتین کشاورزی فرزند شادروان فرنگیس مولائی و رستم کشاورزی از دیار کرمان، زاده‌ی ششم امردادماه ۱۳۶۳ در تهران است. دانش‌آموخته‌ی تکنولوژی نساجی در مقطع فوق دیپلم و همچنین با گذراندن دوره‌های برخط زیر نظر دانشجوی دکترای زبان‌های باستانی دارنده‌ی گواهینامه‌ی بین‌المللی زبان‌های اوستایی و پهلوی است. در زمینه هنری و موسیقی به نواختن سازدهنی و نی‌انبان مهارت دارد و در بخش‌های هنری آیین‌ها و جشن‌های سازمان فروهر و کانون دانشجویان زرتشتی فعالیت داشته است. دوره‌ای نیز با کانون دانشجویان زرتشتی همکاری کرده است. شهریورماه 1393 با مستانه کاوسی زین‌آباد پیمان همسری بسته و دارای فرزندان دوقلو به نام‌های رز و یاس هستند.

برش13 کشاورزی

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

7 پاسخ

  1. به آقای آبتین کشاورزی شادباش می‌گویم و خوشحالم که به آرزوی دیرینه خودش رسید.
    من از نزدیک شاهد بودم که ایشان در چند سال گذشته برای رسیدن به این جایگاه چه تلاش‌هایی کرده‌اند.
    امیدوارم که با پشتکار، هر روز بیشتر به دانش خود بیفزایند تا همان‌گونه که خواهان آن هستند به مرتبه موبد دانشمند دست بیابند.

  2. با شادباش. روشمند بودن و شفاف بودن یکی از مهمترین ویژگی هایی است که انجمن ها به ان نیاز دارند. انجمن موبدان نیز نیاز دارد که در این راه تلاش کند و اولین قدم شاید این باشد که روش و تعریفی که برای موبد یا موبدیار شدن در نظر می گیرد روشن و شفاف باشد! این افراد به چه روشی درخواست می دهند، ساختار انتخاب چگونه است و مراحل در چه دوره زمانی طی می شود، سلسله مراتب عنوان چگونه است و …؟!

    1. بسیار درست و منطقی است. همه مرزبندی‌ها باید طبق آیین‌نامه‌های نوشته‌شده روشن باشد و بی‌گمان باید به آگاهی مردم برسد. دستورعمل‌های آموزش و آزمون باید شفاف باشد. همه باید بدانند که شرایط موبد شدن و موبدیار شدن چیست. چه چیزها باید خوانده شود و چه آزمون‌هایی باید داد. از انجمن موبدان که سرپرست و رییس بخش معنوی جامعه است، انتظار این‌ شفافیت و معرفت می‌رود.

  3. با تبریک و تهنیت به نو موبدیار گرامی کرمانی زاده. برای او آرزوی سرافرازی و سلامتی در خدمت به جامعه زرتشتیان دارم.

  4. با درود و آرزوی بهروزی برای جنابتان ، و امیدوارم در انجام وظیفه های خود پیروز و سربلند باشی.

  5. تبریک به موبد گرامی و خانواده گرامیشان، شاد و تندرست باشید.

  6. با تبریک به جامعه زرتشی و آرزوی دارم همچون چند موبد زرتشتی که به تازگی به جمع موبدان پیوسته اند. همچون همیشه کرمانی ها بتواند در راه راستین اندیشه های اشوزرتشت قدم های مفیدی بردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01