لوگو امرداد
پس از دو سال وقفه

برگزاری حضوری جشن فروردینگان در شیراز

جشن فروردینگان (فُرودُگ) آدینه 19 فروردین ماه و از ساعت 4 پسین با باشندگی پرشور زرتشتیان شیراز در فضای باز آرامگاه زرتشتیان این شهر با حال و هوایی وصف ناشدنی آغاز شد.

مقابل در آرامگاه تا صدها متر آن سوتر ماشین‌های بسیاری پارک شده بود و همین موضوع نوید این را می‌داد که پس از دو سال وقفه با ورود به آرامگاه بسیاری از زرتشتیان را خواهی دید که دو سالی بود فرصت دیدارشان فراهم نشده بود، با ورود به آرامگاه، بوی خوش اسپند و کندر فضا را عطرآگین کرده بود، پله‌ها را یکی یکی طی می‌کردی تا به محلی برسی که سفره‌ی جشن بر روی میزی پهن شده بود و صدای احوال پرسی و دید و بازدید و خدامرزی دادن برای درگذشتگان به گوش می‌رسید. بر روی سفره میوه های فصلی رنگارنگی را می‌دیدی که در کنار خوراک های سنتی زرتشتیان همچون کماچ و سیروگ، حلواهای سفید و زرد و قهوه ای جاخوش کرده بودند. هرکدام را کسی نذر کرده بود، نذرهایی که ساده بودند اما خوش رنگ و خوش مزه و در پایان مراسم هركس، با خوردن اين خوراكي‌ها، يادي از درگذشتگان كرده و خدابيامرزي مي‌داد. همگان روسری و کلاه سپید بر سر و لبخندی بر لب داشتند، لبخندی که از پشت ماسک هم با برق چشمانشان نمایان بود و شادی در صدای همگان احساس می‌شد. با فرا رسیدن زمان آغاز مراسم، دیری نپایید که صندلی‌ها و سکوهایی که در فضای باز قرار داشت، یکی پس از دیگری پر شد و در حالی که نسیم بهاری، بوی بهار را در هوا پراکنده بود، آوای اوستای موبدیار رستم خسرویانی در فضا طنین انداز شد. حال و هوایی که قابل توصیف نیست. پس از پایان اوستاخوانی ناهید فلفلی هماهنگ کننده ی این جشن ضمن ایراد سخنرانی درباره ی فروهر درگذشتگان، از باشندگان به پاس باشندگی پرشور همراه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و استفاده از ماسک از طول برگزاری مراسم قدردانی کرد؛  ضمن آنکه خوراکی های رنگارنگ سفره نیز در ظرف های جداگانه میان باشندگان پخش شد.

جشن فروردینگان یکی از جشن‌های دوازده گانه‌ی هر سال است. نام دیگر این جشن فُرودُگ (Froodog) است. بنابر گاه‌شمار زرتشتی در روز فروردین از ماه فروردین برابر با 19 فروردین در گاهشمار رسمی کشور فرودگ جشن گرفته می‌شود. این روز ویژه‌ی فروهر درگذشتکان و نیاکان است، از این‌رو زرتشتیان، برای شادی روان و فَروَهر درگذشتگان خود، به آرامگاه‌ها می‌روند و برای شادی روان آنان دست به نیایش برمی‌دارند. جشن و آیینی که پس از دو سال وقفه به سبب فراگیری بیماری کرونا امسال بار دیگر با شور و حال و هوای همیشگی اش برگزار شد.

 

 

1 9

2 9

3 8

4 7

5 7

6 6

7 8

8 6

9 5

10 4

11 3

12 4

فرتورها از شهرام پوردهی است.

4090

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09