لوگو امرداد
گزارش تصویری

آتش ورهرام یزد میزبان خوانش همگانی اورمزد یشت

خوانش همگانی اوستای اورمزد یشت با هماهنگی انجمن زرتشتیان یزد در آتشکده‌‌ی یزد برگزار شد.

امروز چهارشنبه 3۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ خورشیدی، خجسته روز اورمزد و اردیبهشت‌ماه سال ۳۷۶۰ زرتشتی، همکیشان به دعوت انجمن زرتشتیان یزد در آتش ورهرام گرد هم آمدند و با خوانش اوستای اورمزد یشت، پروردگار یکتا، آفریدگار هستی را سپاس گفتند. همراه با گرامی‌داشت این روز به پخش آوای نیایش موبد مهربان فیروزگری گوش جان سپرده و خواهان تندرستی و نیک‌زیوی همه‌ی نیک‌اندیشان شدند. در بخشی از آیین سپنتا نیکنام، فرنشین انجمن زرتشتیان یزد در سخنانی اعلام کرد اوستاخوانی همگانی هر ماه روزهای اورمزد، آبان روز و ورهرام روز، از ساعت 17 کنار آتش ورهرام برگزار خواهد شد و به خوانش اوستای اورمزد یشت، آبان یشت و ورهرام یشت پرداخته می‌شود. وی همکیشان را به همازوری در این آیین مینوی دعوت کرد. در پایان پذیرایی از همکیشان انجام شد.
پخش زنده این برنامه از اینستاگرام امرداد همرسانی شد. بازپخش مراسم را از نشانی https://www.instagram.com/amordad.news/ بیننده باشید.

واژه‌ی یشت بن‌واژه‌ی «یسنا» بوده و در معنی هم با آن یکی است به معنی «ستودن و عبادت‌کردن». استاد پورداود فرقی را میان مفهوم یسنا و یشت‌ها می‌گذارد. ایشان یسنا را به چم ستایش و نیایش برای همگان و یشت‌ها به چم ستایش پروردگار و نیایش امشاسپندان  و ایزدان می‌داند. (پورداود، 1356، ص 1)
یشت‌هایی که پس از ساسانیان برای ما به جا مانده شامل 21 یشت است که نخستین یشت هرمزد یشت یا همان یشت ستایش اهورامزدای یکتاست. اورمزد یشت دارای 33 بند بوده و در ستایش اورمزد یکتاست. ترتیب ستایش در بخش‌های گوناگون اوستا و حتا در درون نیایش‌ها رعایت شده است. بدین معنا که زرتشتیان نیایش را نخست با ستایش اهورامزدا، خداوندگار یکتا و آفریدگار هستی آغاز کرده سپس 7 فروزه برتر اهورامزدا، همان هفت امشاسپند ستایش شده و بعد از آن ایزدان یا فرشتگان به عنوان نماد دیگر آفریده‌های نیک اهورامزدا را به ستایش و نیایش می‌پردازیم.

1 18

6 12

5 15

11 10

2 18

7 15

12 11

9 12

10 12

13 9

8 13

4 14

14 8

15 6

16 6

17 6

22 2

23 4

فرتور از فیروزه منوچهری است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. با درود.
    باشد که آوای اوستا تندرستی و شادی را برای جهانیان به ارمغان آورد.
    متن خبر بگونه ای است که این تصور ایجاد میشود که موبد فیروزگری در یزد مراسم را اجرا کرده اند در صورتیکه تصاویر نشان دیگری است.
    بی شک استفاده از آوای ضبط شده موبد فیروزگری انرژی بخش مراسم بوده است.
    امید که ارسال اینگونه اخبار بگوته ای باشد که راستی خبر زیر سوال نرود.
    موبد مهراب وحیدی

  2. سپاس از بانو فیروزه منوچهری ازبابت فرتورهای زیبایش… دستمَلَرزاد و زنده باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-03