لوگو امرداد
چالش خانواده‌های دانش‌آموزان و انجمن زرتشتیان تهران

سرویس هست یا نیست؟

سرویسهرسال در چنین روزهایی انجمن زرتشتیان تهران برای برنامه‌ریزی و انتخاب پیمانکار سرویس مدارس ششگانه‌ی زرتشتی، مناقصه برگزار می‌کرد. پس از دو سال وقفه در ساماندهی سرویس مدارس به شرایط کرونا و آموزش غیرحضوری، با از سرگیری  آموزش حضوری‌ در سال تحصیلی پیش‌رو، خانواده‌ها دغدغه‌ی برقراری سرویس دارند. از این‌رو شماری از والدین به نمایندگی از خانواده‌های دانش‌آموزان در نشست هفتگی هیات‌مدیره انجمن زرتشتیان تهران شرکت کردند و حمایت انجمن را خواستار شدند. برای روشنگری از نتیجه‌ی این هم‌اندیشی با شماری از هموندان هیات‌مدیره‌ی گردش 44 و 45 انجمن زرتشتیان تهران به گفت‌وگو پرداختیم.  

پیش از همه‌گیری کرونا، انجمن زرتشتیان تهران فرصت چند ماهه‌ی تابستان را برای برنامه‌ریزی سرویس مدارس و انتخاب پیمانکار شناخته‌شده در اختیار داشت. فرصتی که به یک سرویس‌دهی مطلوب در آغاز سال تحصیلی می‌انجامید. دو سال به دنبال کرونا وقفه‌ای بر آموزش حضوری افتاد. دو سال سرویس مدارس خدمات‌دهی نداشتند. با مصوبه‌ی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، مدارس از ۱۴ فروردین‌ماه 1401 بازگشایی شد. اما این هم‌زمانی آموزش حضوری با روزهای پایانی سال تحصیلی فرصتی برای برنامه‌ریزی نگذاشت. چراکه سه ماه برنامه‌ریزی نیاز است تا سرویس‌ها مشخص و رانندگان تایید صلاحیت شوند. وقفه‌ی حضور دانش‌آموزان باعث شد بسیاری از رانندگان سرویس مدارس تغییر شغل بدهند. نبود سرویس مدارس بیش از بازگشایی مدارس، دغدغه‌ای برای والدین و دانش‌آموزان شد. مسوولیت هماهنگی و ساماندهی سرویس دانش‌آموزان به دوش مدارس و خانواده‌ها گذاشته شد. از سویی، در کنار تورم حاکم بر جامعه، افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس، خانواده‌ها را با چالشی دیگر در این حوزه روبه‌رو کرد. پرداخت 1 میلیون و 600 هزار تومان برای 40 روز باقی‌مانده از سال تحصیلی با توجه به وضعیت مالی مردم و خانواده‌هایی که فرزندان محصل دارند داستانی دیگر شد. این در حالی بود که کرایه سرویس مدارس بر مبنای نرخ سال ۱۴۰۰ محاسبه شد. انجمن زرتشتان تهران در حمایت از خانواده‌ها بابت این 40 روز آموزش حضوری مبلغی به عنوان یارانه‌ی رفت‌وآمد به همه‌ی دانش‌آموزان زرتشتی مدارس شش‌گانه پرداخت کرد. دوشنبه‌ای که گذشت گروهی از اولیا به نمایندگی از خانواده‌ها به نشست هفتگی انجمن زرتشتیان تهران آمدند و درباره‌ی دغدغه‌های هر دو سو، گفتمان و هم‌اندیشی شد. در گفت‌وگو با چند تن از هموندان هیات‌مدیره دیدگاه‌ها و تبادل نظر را جویا شدیم:

مهردخت شهریاری، فرنشین کمیسیون خدمات گردش 43 و 44 در دو گردش مسوول اجرایی ساماندهی سرویس مدارس و هموند منتخب گردش 45 هیات‌مدیره‌ی در این‌باره گفت: در نشست دوشنبه 23 خوردادماه تبادل نظر و گفت‌وگو میان گروهی از خانواده‌ها و هیات‌مدیره‌ی انجمن زرتشتیان تهران انجام شد. نشست خوبی بود. خانواده‌ها بیشتر دغدغه‌ی امنیت سرویس داشتند و یکی از خواسته‌های آنان این بود که پیمانکار منتخب، پایبند به برنامه‌ریزی و از امنیت برخوردار باشد. در این راستا انجمن در انتخاب پیمانکار و ارایه‌ی سرویس مناسب و امن به دانش‌آموزان، تمام تلاش خود را خواهد کرد. برای چگونگی انتخاب پیمانکار، نحوه‌ی تنظیم قرارداد و روش اجرای کار تصمیم براین شد، نشست هم‌اندیشی میان هیات‌مدیره‌ی انجمن و انجمن اولیا و مربیان تشکیل و چهارچوب روش کار تعیین شود. به زودی این نشست تعاملی برگزار و شیوه‌نامه‌ی همکاری مشخص خواهد شد. امیدواریم امسال انجمن‌های اولیا و مربیان و خانواده‌ها در کنترل سرویس بیش‌ازپیش همکاری کنند و بتوانیم برای فرزندانمان بهترین سرویس را ارایه دهیم. درباره‌ی میزان پرداخت یارانه‌ به دانش‌آموزان زرتشتی که از آموزشگاه‌های شش‌گانه‌ی زیرپوشش انجمن استفاده می‌کنند، فعلا تصمیم‌گیری نشده است. باید چگونگی انجام کار را بیشتر بررسی و اطلاعات بیشتری کسب کرد. انجمن با امکان‌سنجی امیدوار است بیشترین و بهترین کمک را در حد توان انجام دهد. باعث خرسندی‌ست که خانواده‌ها اِرق به مدارس و جامعه‌ی خودمان دارند فرزندان را به آموزشگاه‌های خودمان می‌فرستند و از مدارس پشتیبانی می‌کنند و قابل قدردانی است به امید پیوستگی این تعامل و حمایت خانواده‌ها.

پروانه خرمشاهی، هموند منتخب گردش 45 هیات‌مدیره انجمن زرتشتیان تهران چنین بیان داشت: از دید من باید دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و مشکلات را گفت و شنید و با تحلیل و بررسی و از همه مهمتر با همازوری به یک راه حل مفید رسید. کلمه «انتظار» بار کلامی زیادی دارد بهتر این است کسی از کسی انتظار یا توقعی نداشته باشد. گفت‌‌وگو و شنیدن دو فاکتور مهم برای ارایه پیشنهادها و پیدا کردن راهکار است. این اتفاق در جلسه انجمن دیروز (دوشنبه 23 خوردادماه) آغاز شده و امیدوارم ادامه داشته باشد. چند تن از اولیا به نمایندگی از دیگر اولیا آمدند، نگرانی‌ها را گفتند، اعضای هیات مدیره و رییس انجمن هم شنیدند و هم مشکلات را گفتند. به عنوان مادر، می‌خواهم فرزندم در مدرسه‌ی خودمان و در کنار دوستان زرتشتی‌اش درس بخواند و دوران کودکی و نوجوانی خوبی را سپری کند. من به عنوان مادر دو دغدغه‌ی کیفیت آموزش و رفت‌وآمد (سرویس) را دارم. از انجمن می‌خواهم که با همراهی مدیران این دغدغه آموزشی و کیفیت خوب آن را پوشش بدهد. درباره ایاب‌وذهاب و فرستادن فرزندم به مدرسه‌ای که انتخابم هست تا حدی می‌توانم تصمیم بگیرم. چرا می‌گویم تا حدی؟ چون نمی‌توانم دانش‌آموزهای هم مسیر را پیدا کنم، نمی‌توانم راننده سرویس‌ها را تضمین کنم و کارهای اجرایی این‌چنینی را انجام بدهم و نمی‌توانم امنیت و نظم سرویس‌ها را برقرار کنم و اما از لحاظ مالی، تمام هزینه‌های زندگی افزایش یافته و فشار اقتصادی برای همه هست؛ برای اولیا، برای انجمن و همه. دلخواه من به عنوان مادر، این است که انجمن زرتشتیان هر دو دغدغه‌ی من را حمایت کند هم کیفیت آموزشی هم هزینه سرویس ولی اگر بنا به شرایط باشد یکی را حمایت کند، انتخاب من سرویس نیست، دلخواه من، سطح کیفیت آموزشی را بالا ببرد. تا اینجا در جایگاه مادر خواسته‌ام را مطرح کردم. به عنوان منتخب مردم در هیات‌مدیره‌ی انجمن نظرم این است که انجمن کارهای زیادی باید انجام دهد که یکی از آنها مدارس هست و به اندازه‌ای، نسل جدید و آموزش آنها برای انجمن مهم است که انرژی، وقت و هزینه‌ی مضاعف صرف کند. اما تعهدات ثابت ماهیانه را هم دارد. در هیات مدیره، در کمیسیون آموزشی و دیگر جلسات گفت‌وگو می‌شود و دنبال پیشنهادها و راهکار‌های سازنده هستند. دنبال درآمدزایی که به جای دَه دِه خراب یک شهر آباد داشته باشیم. انجمن زرتشتیان می‌خواهد دانش‌آموزان و اولیا را حمایت کند همه جور ایستاده، امید که فعل خواستن به توانستن برسد.  اینجا به عنوان یک زرتشتی و ایرانی بر این باور هستم، حل تمام مشکلات از جمله مدارس و سرویس، همازوری و همراهی همگی را می‌طلبد. هرکس با هر توانایی که دارد یکی با فکر و علم و هنرش، یکی با وقتش یکی با پولش. به کمک هم بیاییم تا مدارس‌مان حفظ شوند و هر کس مسوولیت نقش خود و سهم خود را بپذیرد و از جمله‌ی «اگر سرویس نباشد فرزندمان را از مدرسه می‌بریم» به عنوان ابزار تهدید استفاده نکند و با کمک هم بتوانیم ارثی که نیاکانمان برای ما به یادگار گذاشتند به خوبی حفظ و نگهداری کنیم. به امید رشد و آگاهی، ایرانی آباد و آزاد.

فرشاد سلامتی، هموند منتخب گردش 45 هیات‌مدیره انجمن زرتشتیان تهران، گفت: با توجه به وضعیت کنونی اموزشگاه‌ها و دو سال برای همه‌گیری کرونا، مدارس بدون هماهنگی سرویس بودند، در این مقطع برای تصمیم‌گیری درباره‌ی چگونگی روش کار در حال رایزنی با بخش‌های مختلف از جمله مدارس و تا حدودی با آموزش و پرورش است. در مورد شرایط ارایه‌ی سرویس‌ به جمع‌بندی کامل نرسیده‌ایم. هیات‌مدیره‌ی انجمن به یقین برای برقراری سرویس مدارس ششگانه زرتشتی تلاش خواهد کرد ولی شرایط سرویس و روش کار مشخص نیست و در کمیسیون‌های مربوط در حال بررسی است. برنامه بر این است تا با مدیران و انجمن اولیا و مربیان مدارس نشست رایزنی همفکری برگزار شود تا با راهکارهای پیشنهادی به یک جمع‌بندی برسیم. در حال حاضر نمی‌توان برای شرایط و چگونگی اجرای سرویس سال تحصیلی آینده نظری داد.

فرشاد فرهی‌فر، هموند گردش 43 و 44 و منتخب گردش 45 هیات‌مدیره انجمن زرتشتیان تهران، عضو کمیسیون فرهنگی درباره‌ی نشست هم‌اندیشی خانواده‌ها و هیات‌مدیره گفت، نتیجه از طریق روابط عمومی اعلام خواهد شد.

دیدگاه و نگرش شما چیست؟ در این گزارش دغدغه‌های خانواده‌های دانش‌آموزان و هیات‌مدیره انجمن زرتشتیان تهران بیان شد. شما خانواده‌‌ی گرامی که فرزندان خود را در آموزشگاه‌های زیرپوشش انجمن نام‌نویسی کرده‌اید و یا در فرایند تصمیم‌گیری برای نام‌نویسی هستید، درخواست و راهکار پیشنهادی را در پایین این گزارش، بخش دیدگاه بنویسید و به اشتراک بگذارید. میزان موفقیت یک جامعه متناسب با همازوری و هم‌افزایی آن جامعه است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

12 پاسخ

  1. با درود
    همانطور که مدارس زرتشتیان از اولیای و همکیشان توقع دارند کعه فرزندانشان در در این مدارس ثبت نام کنیم جهت حمایت ما اولیا هم از انجمن چنین توقعی داریم که راهکاری بیاندیشند

  2. درود بر شما و نشریه‌ی مفید و پربار امرداد که دغدغه‌های ما و فرزندانمان ، جامعه و ایران را پوشش می‌دهید.
    به نظر من اگر انجمن زرتشتیان به وعده‌هایی که می‌دهند پایبند بمانند و آن را عملی کنند،خانواده‌ها می توانند با خیالی راحت فرزندانشان را به مدارس خودمان بفرستند.
    ما دوست داریم که از مدارسمان حمایت کنیم و فرزندانمان از این یادگارهای نیک‌اندیشان و خیراندیشانمان بهره ببرند و برای این هم حاضریم سختی ساعت ۵ بامداد بیدارشدن و ساعت ۶ بامداد سوار سرویس شدن فرزندانمان و ۱ تا ۲ ساعت در ترافیک ماندن آنها را به جان بخریم،ولی وقتی اعضای انجمن قول می دهند که نیمی از بهای سرویس یعنی ۸۰۰۰۰۰تومان را به عنوان کمک هزینه به دانش آموزان بدهند و بعد این مبلغ را پرداخت نمی‌کنند،چه اعتمادی برای قول‌های دیگرشان باقی می‌ماند؟؟؟
    به نظر اینجانب ،بهترین راه‌کار دادن کمک‌هزینه‌ی سرویس به خانواده‌ها هست که هر خانواده بتواند تصمیم بگیرد بهترین راه برای رساندن فرزندش به مدرسه کدام است:گرفتن سرویس، بردن با اسنپ،خریدن طرح ترافیک، بردن با وسایل حمل و نقل عمومی یا…..
    در ضمن کیفیت آموزش در مدارس ما به شدت افت کرده است و در بعضی از مقاطع از دبیرانی که اصلاً متبحر نیستند،استفاده می‌شود که مایه‌ی افت تحصیلی فرزندانمان در آینده خواهد شد.
    حتی کتاب‌های دینی که در مدارس ما توزیع شدند کتابهای جدید و به روز نبود و کتابهایی که ته انبار مانده بود را برای مدارس زرتشتی فرستاده بودند.
    به امید فردایی روشن برای مدارس و فرزندانمان

  3. با درود و احترام
    پیشنهاد اینکه جلسات انجمن محترم زرتشتیان تهران، کاربردی تر ( حصول نتیجه با هدف گذاری مشخص ) برگزار شود .
    برای موضوع سرویس از ساعت 17.30 الی 20.30 در جلسه بودیم . با پراکندگی موضوعات شخصی و غیر فنی و …
    دوم اینکه درامدهای آموزشی انجمن صرفا در امور آموزشی هزینه شود . ( هزینه برای آموزش معنایی ندارد . منظور سرمایه گذاری شود ) اجاره مدارس زرتشتی تحت تملک غیر زرتشتیان و … برای امور آموزشی هزینه شود .
    مدیریت منابع مالی شفاف سازی شود و ..

  4. درود
    ایکاش انجمن و اعضای محترم آن حالا که به قول خودشان با آرای مردمی بالا آمدند، آن ور بام نیفتند.اگر اولیا این زحمت می‌کشند و با همه مشکلات بچه ها میفرستند تنها دلیلش عدم تعطیلی مدارس است اگر انجمن می‌خواهد باقی مانده این علاقه دینی و مذهبی به هم بریزد خوب رسما اعلام کند و مدارس را مثل خیلی جاها تعطیل کند.
    انجمن منابع درآمد زیادی دارد ایکاش اعلام میکرد این منایع چه می‌شود که حاضر نیستند برای پایداری این مدارس و بچه های زرتشتی هزینه شود

    1. انجمن منابع درامدی
      بسیار زیادی دارد . ولی مدیریت مالی باید شفاف سازی شود .

  5. موافقم . بسیار جلسه ای با حرفهای تکرای و غیر اصولی .
    یکی از اعضای محترم انجمن با ماشین حساب به ما یاد میداد که باید برای فرزندان هزینه کرد روزی هشتاد هزار تومان . چشم‌خیلی ممنون

  6. از نظر من انجمن باید این نکته رو در نظر داشته باشد که خانواده ای که نمیخواهد یا ندارد که هزینه زیادی بابت مدرسه فرزندش انجام دهد وقتی میبیند سطح کیفیت آموزش مدارس زرتشتی پایین است و هزینه خود مدرسه و رفت و آمد بالا ، با این فشار اقصادی متاسفانه دیگر ارقی باقی نمی ماند که از مدرسه زرتشتی حمایت کند .

    انجمن باید درآمدزایی درست انجام دهد از هر طریقی که میداند و با الویت قرار دادن مدارس و سطح آموزش هزینه کند چرا که فرزندان ما هستند که آینده جامعه زرتشتی را میسازند…

  7. با درود وسپاس از هیات مدیره انجمن زرتشتیان تهران
    مطالب بالا را مطالعه کردم
    همه گفته های شما درست میباشد
    اوضاع اقتصادی خراب است با وضعیت کرونا ماشین کم پیدا می‌شود و وضعیت بنزین خراب است احتمالا گران می شود
    ولی از امروز می‌شود مشخص کرد آیا انجمن زرتشتیان کمک مالی به خانوادها برای برقراری سرویس دانش آموزان میکند
    یا به عبارتی ما بدانیم فرزندانمان را در مدرسه ای که فاصله آن از منزل دور میباشد ثبت نام بکنیم یا نه؟
    که بعد از سه ماه دچار مشکل مالی نشویم
    با سپاس

  8. خانم خرمشاهی سخنان شما را خواندم مانند یک سخنرانی انتخاباتی هست باید بپذیرید که دیگه از زمان بکار بردن ابزار تهدید گذشته الان واقعیت امر این هست این رفت و آمد مستلزم هزینه بالایی است که در توان هر خانواده ای نیست الان آمار درصد ترک تحصیل بالا رفته. شاید تا دو روز پیش عدم نام نویسی به گمان شما ابزار تهدید به حساب می آمد ولی در حال حاضر تهدید نیست واقعیت هست. الان ترک تحصیل تهدید هست. این مفهوم را هم اگر به بازیچه کلامی تبدیل کنیم به واقعیت می پیوندد
    آقای فرشاد سلامتی و خانم شهریاری که هنوز به بررسی و کسب اطلاعات مشغول هستید و آقای فرهی فر که پاسخ را به گردن روابط عمومی انداخته اید بدانید زمان اندک هست یک سال تحصیلی فرصت برای فکر کردن ندارید الان فصل نام نویسی است و مردم باید تکلیف خودشان را بدانند

  9. با درود
    باید کاری کرد که نه سیخ بسوزد نه کباب !! ثبت نام در مدرسه ای که برای دانش اموز مفید باشد بالای بیست میلیون تومان است !اکنون انجمن نخست باید کیفت اموزش را بالا ببرد و به اندازه توان باقی مانده مالی برای سرویس سوبسید بپردازدو پدر و مادرها بجای بیست میلیون هزینه در مدرسه غیر زرتشتی نیمی از ان را برای سرویس هزینه کنند .
    ناگفته نماند که برای دانش اموزان بی بضاعت رایگان در نظر گرفته شود

  10. درود آقای فرشید کسی که ۳۰ بخواهد هزینه کند یک مدرسه خوب میرود ،متاسفانه مدارس ما بلد نیستند از محیط استفاده مالی کنند ،با کلاس های فوقالعاده ،اینا احتیاج به یک فردی دارد که هم توانایی هم ذهن کا تمد داشته باشد ،همان طور که انجمن حداقل به یک حقوقدان نیاز دارد که مشکلات حقوقی را حل کند.
    من افرادی را می‌شناسم که با توجه به اینکه خیلی وضع خوبی دارند متاسفانه از امکانات رایگان مدرسه استفاده می‌کنند تحت عنوان بی بضاعت که خیلی غم انگیز است و ایجاد عدم اعتماد می کند

    1. سپاس بیکران شریف گرامی ، اگر نتوانستم منظورم را برسانم پوزش میخواهم . من میگویم اگر انجمن کیفیت اموزش در حد بسیار خوب برساند ، بهتر از این است که سرویس رفت و امد را رایگان یا … کند . سرنوشت اینده فرزندانمان مهمتر از سرنوشت ساختمان مدرسه است که در دست خودمان بماند .
      با خانواده شاد و تندرست باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01