لوگو امرداد

نصب تله‌کابین و خطر بیرون آمدن هیرکانی از میراث جهانی

 hirkaniiiنزدیک‌به پنج ماه از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی می‌گذرد و مسوولان استان گلستان به دنبال نصب تله کابین در محدوده‌ی ثبت جهانی شده هیرکانی هستند. اقدامی که به گفته‌ی رییس شورای عالی جنگل می‌تواند شاخص‌های ثبت جهانی هیرکانی را با دشواری روبه‌رو کند.

به گزارش ایسنا، به‌تازگی سه نماینده‌ی دستگاه‌های میراث فرهنگی، منابع طبیعی و محیط زیست در استان گلستان از استاندار این منطقه درخواست کرده‌اند که موانع و مشکلات پیش‌روی نصب تله‌کابین کبودوال در علی‌آباد کتول را از میان بردارد چرا که بخشی از پارک جنگلی کبودوال استان گلستان در منطقه‌ی ثبت جهانی شده جنگل‌های هیرکانی جای دارد و نصب تله‌کابین در آن با مخالفت شورای عالی و شهرسازی کشور مواجه شده است.

کامران پورمقدم، فرنشین (:رییس) شورای عالی جنگل، در این‌باره به ایسنا گفت: در گذشته پارک جنگلی کبودوال در علی‌آباد کتول محدوده کوچکی بود که ازسوی شهرداری استان اداره می‌شد. پس از مدتی تصمیم گرفتند که از ظرفیت‌های تفرجی این پارک جنگلی استفاده کنند بنابراین تقریبا در سال 1392 طرحی را در چهارچوب پارک جنگلی به شورای عالی وقت سازمان جنگل‌ها فرستادند که با تعیین شرط و شروطی با کلیت آن موافقت شد.

وی ادامه داد: هم‌زمان پیگیری‌هایی برای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در حال انجام بود. از این‌رو بازدیدکنندگان و ارزیابان یونسکو بخشی از جنگل‌های هیرکانی را به عنوان هسته مرکزی حفاظت و ثبت میراث جهانی برگزیدند و پیرامون آن را به‌عنوان زون (منطقه) ضربه‌گیر تعیین کردند که بخشی از پارک جنگلی کبودوال نیز در زون ضربه‌گیر قرار گرفت.

فرنشین شورای عالی جنگل با اشاره به اینکه در زون ضربه‌گیر میراث جهانی ثبت شده جنگل‌های هیرکانی می‌توان کارهای اکوتوریسم سازگار با طبیعت و با رعایت استاندارها انجام داد، یادآوری کرد: با این وجود نصب تله‌کابین در این پارک جنگلی می‌تواند شاخص‌های ثبت جهانی را با مشکل روبه‌‌رو کند.

پورمقدم پافشاری کرد: سازمان جنگل‌ها و شورای عالی جنگل به هیچ عنوان از طرحی که به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی آسیب وارد کند، پشتیبانی نخواهد کرد. طرح نخست برای نصب این تله‌کابین به شرط قطع نکردن درخت و بهره‌گیری از فناوری‌هایی بود که به جنگل آسیب وارد نکند اما پس از ثبت جهانی نمی‌توان به‌ آسانی با نصب تله‌کابین در این محدوده موافقت کرد.

به گفته‌ی فرنشین شورای عالی جنگل پیشنهاد سه دستگاه محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی این بود که محدوده نصب تله‌کابین تغییر پیدا کند اما در شورای راهبردی مدیریت ثبت جهانی با این پیشنهاد نیز مخالفت شد و درحال حاضر نیز تنها به فعالیت‌هایی در پارک جنگلی کبودوال پروانه داده می‌شود که سازگار با طبیعت باشند و به جنگل آسیبی وارد نکنند. از سوی دیگر کارهای فنی نصب تله‌کابین نیز دوباره باید بررسی شود همچنین سازمان جنگل‌ها نیز به این استان اعلام کرده‌ است که با هرگونه اقدامی که میراث جهانی منطقه را به خطر بیندازد، مخالفت است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-15