لوگو امرداد

یک گستره‌ی اشکانی در شهر نسر تربت حیدریه یافته شد

nasrبررسی‌های پژوهشی در گستره‌ی شهر «نسر» تربت حیدریه، به شناسایی یک محوطه‌ی اشکانی و دو اثر تاریخی دیگر انجامید.
مسوول ثبت ملی آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این باره گفت: در بررسی‌های پژوهشی در گستره‌ی شهر «نسر» تربت حیدریه، سه اثر تاریخی به دست آمد.
به گزارش مهر، محمود طغرایی صبح سه شنبه در بازدید میدانی از شهر نسر تربت حیدریه افزود: در بررسی‌های باستان‌شناسی که برای شناسایی، مستندسازی و ثبت ملی آثار تاریخی منطقه انجام شد، یک گستره‌ی تاریخی با ارزش از دوران اشکانی کشف و مستندسازی شد.
مسوول ثبت ملی آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین یک آب‌انبار تاریخی و یک گستره‌ی تاریخی دیگر در محدوده‌ی شهر نسر شهرستان تربت حیدریه شناسایی و مستندسازی شد.
وی یادآوری کرد: منطقه‌ی نسر به‌دلیل موقعیت ویژه‌ی جغرافیایی افزون‌بر وجود سازه‌ها و محوطه‌های تاریخی شاخص، دارای میراث‌های ناملموس پرشماری به‌ویژه در زمینه‌ی آیین و رسوم، غذاهای بومی و سنتی و بازی‌های بومی است که به‌زودی کارمستندسازی این میراث‌های معنوی برای ثبت در فهرست میراث ناملموس ایران آغاز خواهد شد.
در منطقه نسر تاکنون شش اثر تاریخی شناسایی شده است
همچنین علی محمدی، فرنشین (:رییس) اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت حیدریه در این باره گفت: در منطقه‌ی نسر تاکنون شش اثر تاریخی شناسایی شده که دو اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و مقدمات ثبت دیگر آثار از سوی حوزه ثبت آثار تاریخی اداره کل در حال انجام است.
فرنشین اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت حیدریه با اشاره به اهمیت حفظ و معرفی میراث ناملموس این منطقه افزود: یکی از میراث‌های معنوی با ارزش شهر نسر، بازی‌های بومی است که در همین راستا هرساله در نوروز این بازی‌ها در چهارچوب هماوردهای (:مسابقات) در سطح شهرستان و استان در این منطقه برگزار می‌شود.
شهر تازه بنیادگذاری‌شده‌ی نسر که در ۱۳۰ کیلومتری مشهد جای دارد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30