لوگو امرداد
خوانندگان و همراهان امرداد معرفی کنند

سازمان‌ها و اشخاص حقوقی که واژه‌ی امرداد را به کار می‌برند

amordadروزهای پایانی امردادماه از راه رسید و بار دیگر برآنیم تا با یاری شما دوست‌داران فرهنگ و زبان فارسی کسانی را که از کاربرد درست واژه‌ی امرداد در بخش‌های گوناگون بهره‌ می‌برند را معرفی کنیم.

از دید واژه‌شناسی «اَمُرداد» دارای دو بخش «اَ» و «مُرداد» است. «اَ» در زبان اوستایی به چم(:معنی) «نه» و «نا» و «مُرداد» به چم «مرگ و نیستی» است،  از این‌رو «اَمُرداد» به چم نامیرایی، جاودانگی و بی‌مرگی است.در این میان برخی هم هنوز بر واژه‌ی «مرداد» پافشاری داشتند و دگرگونی آن را برآیند زایش زبان دانستند که یادآوری آنچه در در پی می‌آید را برای آگاهی این‌گروه بایسته است:

امرداد، در گاتاها، سروده‌های اشوزرتشت، یکی از فروزه‌های مزدااهورا است: «پروردگارا دو بخشش (خورداد و امرداد) مردم را به نور و فروغ مینوی و آگاهی درونی خواهد رسانید. در پرتو نیروی اراده، منش پاک، راستی و پاکی، مهر و باورمندی به خدا، زندگانی پایدار و نیروی مینوی افزایش خواهد یافت. ای خداوند خرد، در پرتو این فروزگان، بر دشمنان پیروزی توان یافت.» (هات 34 بند 11)

واژه‌ی امرداد با گذشت زمان همچون بسیاری از واژه‌ها تغییر یافت و با حذف «اَ» به واژه‌ی مُرداد دگرگون شد. از آنجا که این ساده شدن و دگرگونی معنای واژه را هم دگرگون کرده و معنایی وارون به آن داده یعنی جاودانگی را به مرگ دگرگون کرده بایسته و شایسته است از واژه‌ی درست آن بهره بگیریم.

امرداد از خوانندگان درخواست می‌کند اشخاص حقیقی یا نهادهایی که واژه‌ی امرداد را به‌درستی به‌کار می‌برند را در بخش دیدگاه همین خبر معرفی کنند تا بهره‌گیری درست این واژه در هازمان (:جامعه) گسترش پیدا کند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. تلاشم و تلاشمون را باید بکنیم ک در گفته هامون در پیامک ها پیام ها و نوشته های شبکه های اجتماعی و… واژه امرداد را بکار ببریم تا در یادمان جایگزین مرداد شود.
    در یه جستجوی اینترنتی یه شرکت گردشگری بود ب نام امرداد
    یه فروشگاه یا شرکت ارتباطات در نامش امرداد بود
    یه برند ادوکلن فرانسوی ایتالیایی! نامش امرداد بود!!

  2. سلام دوستان
    چندی پیش به یک سایت خوب میهنی، دوستانه اعتراض کردم که چرا نام این ماه را مرداد = ماهِ مرگ، می زنند؟! در حالی که نام این ماهِ عزیز ایرانی ماهِ زندگی یعنی ضد مرداد است.
    برایم جواب نوشتند که ما موظفیم از تقویم رسمی کشور پیروی کنیم. مات ماندم! چون تا آن زمان فکر می کردم هر سایتی با سلیقه ی خود مرداد یا امرداد را بکار می برد.

    حال سوالم از مسئولین فرهنگی این است: چرا ماهِ مرگ را جای ماهِ زندگی گذاشته اید؟!
    شاید بگویند: آقای حبیبی ما معنی آن را نمی دانستیم.
    جواب این خدمتگزار کوچک فرهنگی: من بیش از ده سال است که پیوسته فریاد می زنم و همه جا می نویسم. حتمن کسان دیگری نیز تذکر داده اند(یکبار خودم خواندم، فردی دلسوز تذکر داده بود.)
    حال که می دانید، چرا ماهِ زندگی را سرجایش نمی گذارید؟!
    سوال مهمی ست، نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04