لوگو امرداد

پیام هومی دی. گاندی به موبد مهربان فیروزگری

همی گاندیدرود به همه، من هومی دی. گاندی هستم، رییس پیشین FEZANA و در اکنون نایب رییس کمیته فعالیت‌های بین ادیان FEZANA.
سپاس از بابک جان که از من برای برنامه تقدیر از موبد مهربان فیروزگری دعوت کرد. این افتخار من است که در مورد دوستی طولانی خود صحبت کنم. اگرچه سال‌ها پیش در مورد کمک موبد فیروزگری به جامعه‌ی زرتشتی‌مان شنیده بودم، اما تا سال 2003 فرصتی برای ملاقات یا ارتباط با او نداشتم.
در سال 2003 یونسکو 3000 سالگرد فرهنگ زرتشتی را به عنوان میراث ناملموس برای بشریت ثبت کرد. زرتشتیان سراسر جهان این مراسم را جشن گرفتند. انجمن زرتشتیان تهران ( آقای آبادیان و موبد مهربان فیروزگری) از من دعوت کردند تا در کنفرانس 2 روزه این جشن در تهران در دسامبر 2003 شرکت کنم و این نخستین بار بود که این افتخار را داشتم که شخصاً با موبد فیروزگری ملاقات کنم.
اگرچه اقامتم در آن سفر به ایران به دلیل تعهدات کاری ام کوتاه بود، اما موبد فیروزگری و انجمن زرتشتیان تهران با مهمان‌نوازی سخاوتمندانه و مجلل از من استقبال کردند. من این فرصت را داشتم تا در مورد بسیاری از موضوعات مهم برای جامعه زرتشتی به طور خاص با اشاره به زرتشتیان ایران بحث کنم. از آگاهی یافتن به سهم موبد فیروزگری نه تنها در امور مذهبی، بلکه در صحنه‌ی اجتماعی جامعه زرتشتی، شگفت‌زده شدم اما خاطره‌انگیزترین تجربه‌ی من در سال 2018 بود که با یک گروه بین ادیان در حال بازدید از بسیاری از شهرهای ایران بودم.
موبد فیروزگری با تور لیدر گروه ایرانی ما هماهنگ کرد تا من را برای شرکت در مراسم فروردینگان در آرامگاه قصر فیروزه تهران ببرد. او با موبد پدرام سروش پور به هتل من آمد و مرا به آرامگاه برد. در طی آن رانندگی تقریباً 90 دقیقه‌ای، موبد فیروزگری نه تنها در مورد منطقه‌ای که در آن سفر می‌کردیم، بلکه در مورد شرایط جامعه زرتشتی در تهران و ایران نیز به من اطلاعاتی داد. وقتی به آرامگاه رسیدیم، متوجه شدم هزاران زرتشتی برای ادای احترام و شرکت در دعا آمده بودند. آن‌ها با خودروهای شخصی‌شان و با اتوبوس آمده بودند و فضای پارک ماشین‌ها پر بود. موبد فیروزگری من را به رهبران جامعه زرتشتی و بسیاری از زنان زرتشتی با لباس‌های سنتی معرفی کرد. سپس از من دعوت کرد تا با او و دیگر موبدان آتش نیایش را در مقابل آتش روشن بخوانم.
پس از آن در میان بناهای آرامگاه که زرتشتیان سرشناس در آنجا دفن شده بودند قدم زدیم و مرا راهنمایی کرد تا روی آن بناها گل بگذارم. ما از محل “بونگلی” عبور کردیم، جایی که جسد قبل از انجام نماز و مناسک پایانی در آنجا گذاشته می‌شود. در آن روز در این مکان برای همه درگذشتکان نیایش خوانده می‌شود.
موبد مهربان و پدرام پس از ملاقاتی جداگانه با فرنشین انجمن زرتشتیان تهران، مرا به شهر رساندند و در آنجا از یک ناهار بسیار خوب لذت بردیم. در تمام این مدت موبد فیروزگری با تور لیدر گروه ایرانی من در تماس بود و قرار ملاقات در مکانی را گذاشت و بعد آن روز خداحافظی کردیم. وی ترتیب ناهار را در روز بعد با جوانان و دیگر اعضای انجمن زرتشتیان تهران ترتیب داد که به دلیل قطع ارتباط محقق نشد. اما او پس از آن به ارتباط با من ادامه داد و من را به فرنشینان انجمن های یزد و تفت معرفی کرد که قصد داشتم بعد از تور با ایشان دیدارکنم.
به یاد ماندنی‌ترین خاطره من از موبد فیروزگری مهربان دو روز بعد در موزه ملی عکس تهران بود‌. در این گالری عکس‌هایی از رهبران دینی به نمایش گذاشته شده بود. این موبد بی‌ادعا و فروتن متوجه نبود از اینکه، عکسی از موبد فیروزگری (خودش) در حال استقبال و تجلیل از یک تازه موبد نیز به نمایش گذاشته شده است. وقتی عکس را برایش فرستادم، خیلی عادی آن را گرفت و گفت که ممکن است فقط یک تبلیغات دولتی باشد.این است که موبد مهربان فیروزگری یک رهبر متواضع است! او تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا سبک واقعی زندگی “اشم وهو” را دنبال کند.
سپاس موبد، برای خدمات شما به جامعه، باشد که عمری طولانی داشته باشید و به آموزش ما ادامه دهید.یثا زامیاد، یاثا آفرینامی! Yatha Zamiyad, Yatha Afrinami!

فیلم پیام هومی دی. گاندی در کانال آپارات امرداد قرار گرفت.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09