لوگو امرداد

هورالعظیم همچنان می‌سوزد

atash1 1آتش در تالاب هورالعظیم همچنان  ادامه دارد و جولان  می‌‌دهد اما پایش اندازه‌گیری گستره‌ی دچار آتش‌سوزی‌شده، به شوند اختلال در اینترنت شدنی نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به ادامه آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم و نبود امکان اندازه‌گیری آلودگی برآمده از این آتش‌سوزی، گفت: این آتش‌سوزی بیش‌تر در بخش عراقی تالاب هورالعظیم رخ داده  است، اما با توجه به این‌که پایش‌ها از طریق ماهواره انجام می‌شود، به شوند اختلال در اینترنت و سختی دسترسی به ماهواره‌ها تاکنون نتوانسته‌ایم گستره‌ی دچار آتش‌سوزی‌شده را اندازه‌گیری کنیم.

محمدجواد اشرفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتشار دود غلیظ در برخی شهرستان‌های خوزستان گفت: این آلودگی برآمده از آتش‌سوزی نیزارهای تالاب هورالعظیم است که عمدتا در بخش عراقی تالاب رخ می‌دهد. در حال حاضر دود این حریق، شهرهای غربی خوزستان از جمله اهواز، حمیدیه، دشت آزادگان و بخش‌هایی از خرمشهر را در برگرفته و تا شادگان ادامه پیدا کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان درباره‌ی میزان آلودگی ناشی از این آتش‌سوزی در شهرهای گوناگون خوزستان یادآوری کرد: معمولا دستگاه‌های سنجش آلودگی هوای ما، این دود را اندازه‌گیری نمی‌کنند؛ دستگاه‌های موجود بیش‌تر ذرات با اندازه ۱۰ و ۲.۵ میکرون و در برخی شهرها آلایندگی‌های گازی را اندازه‌گیری می‌کنند اما واقعیت این است که اکنون دود غلیظی در برخی شهرهای خوزستان وجود دارد و می‌تواند برای افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و تنفسی آزاردهنده باشد.

وی با بیان اینکه مهار آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب از وظایف کشور عراق است، گفت: پیگیری‌های بسیاری برای مهار این آتش‌سوزی از وزارت کشور، رئیس ستاد مدیریت بحران و وزارت امور خارجه داشته‌ایم تا در صورت رخ‌دادن آتش‌سوزی نسبت به مهار آن اقدام شود اما با توجه به اینکه حریق در بخش عراقی است نمی‌توانیم اقدام اجرایی ویژه‌ای کنیم. از دولت عراق خواسته‌ایم پروانه‌ای (:مجوزی) صادر کنند تا در زمان‌های در این زمینه اقدام کنیم اما تاکنون عراق همکاری نکرده و پاسخی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.

اشرفی بیان کرد: از طرف دیگر با توجه به اینکه آتش‌سوزی‌ها به صورت موردی رخ می‌دهند باید در خوزستان هواپیمای آب‌پاش داشته باشیم تا در صورت رخ‌دادن آتش‌سوزی، بی‌درنگ نسبت به مهار آتش اقدام کنیم زیرا ساختار تالاب به گونه‌ای است که خاصیت آتش‌سوزی آن بالا است و اگر دیر بجنبیم گستره آتش‌سوزی بسیار زیاد می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: هر چند درخواست کرده‌ایم هواپیمای آب‌پاش در خوزستان مستقر شود اما تاکنون امکان استقرار این هواپیمای آب‌پاش در خوزستان وجود ندارد.

وی درباره‌ی وضعیت روند این آلودگی‌ها، یادآوری کرد: با توجه به خشکسالی بخش عراقی تالاب هورالعظیم و خودسوزی پیاپی هور در این بخش، باید عراق در خاموش‌کردن آتش‌سوزی همکاری کند یا چشم‌براه بارندگی باشیم.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30