لوگو امرداد

کشف شمشیر باستانی ایرانی در روسیه

باستان‌شناسان با کاوش در روسیه، مجموعه‌ای از آثار تاریخی، جواهر به یک شمشیر تاریخی ایرانی دست یافتند.

به گزارش ایسنا، باستان‌شناسانی که در شبه‌جزیره «تامان» در سرزمین کراسنودار روسیه سرگرم کاوش بودند، مجموعه‌ای از آثار تاریخی، مانند یک شمشیر ایرانی پر نقش‌ونگار برجای مانده از سده‌ی چهارم تا ششم میلادی را در گور یک جنگجو به‌دست آوردند.

shamshir

به گفته‌ی باستان‌شناسان، شمشیری که در این مکان کشف شده است، نشان‌دهنده ارتباط فرهنگی و سیاسی این مکان با ساسانیان بوده است و گمان می‌رود به عنوان یک هدیه دیپلماتیک یا غنیمت جنگی از این مکان سر درآورده باشد.

از دیگر آثار به دست آمده می‌توان از برجای مانده‌ی افسار و سگک کمربند و آثار ارزشمندی همچون ظرف‌های شیشه‌ای، چوبی و فلزی و جعبه‌های چوبی مانند پوشاک پوسیده یاد کرد.

shamshir2

در جریان کاوش در این منطقه همچنین یک گورستان از سده‌ی یکم میلادی بررسی شد و در نتیجه آن، برجای‌مانده‌ی پیکر یک زن و مدال کوچک نقره‌ای که روی پیکرش گذاشته شده بود، کشف شد.

روی این مدال کوچک، تصویری از آفرودیت الهه‌ی یونان باستان نقش بسته است. چنین مدال‌هایی از آغاز سده‌ی دوم پیش از میلاد در پادشاهی بسفور رایج بودند و به عنوان سنجاق سینه از آن‌ها استفاده می‌شد.

shamshir3

در این گور چندین جواهر مانند دو حلقه و دو گوشواره نقره و آویزهایی به شکل فاخته نیز کشف شده است. با توجه به ارتباط میان فاخته و آیین پرستش آفرودیت می‌توان نتیجه گرفت، این گور به یک راهبه و یا ستاینده تعلق دارد. همچنین یک کوزه سفالین سرخ با دسته‌های پیچ‌خورده، قیچی آهنین با دسته‌های برنزی، یک آیینه برنز و یک گردنبند متشکل از ۱۵۷ مهره نیز به‌دست آمد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30