لوگو امرداد

زاده‌شدن دور از انتظار دو توله‌یوز در پارک ملی توران

yoozدو توله یوز ایرانی دور از انتظار، در پاییز سرد پارک ملی توران در سمنان زاده شدند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به زاده شدن دو توله‌یوز در توران گفت: زایمان یوزپلنگ بیش‌تر در آغاز بهار انجام می‌شود زیرا دمای هوا و دیگر شرایط طبیعی برای رشد توله‌ها مناسب است اما زایمان یوز در نیمه‌ی دوم پاییز پدیده‌ای نادر است!
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسن اکبری درباره‌ی دو توله‌یوزپلنگ تازه زاده‌شده در مجموعه حفاظت‌شده توران گفت: برپایه‌ی خبر رسیده از اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، دو توله‌یوزپلنگ (کمتر از یک‌ماهه) به‌دست یک چوپان از طبیعت جدا شده است و سپس با آگاه‌شدن محیط زیست آدینه 11 آذرماه به محل زنده‌گیری‌ برگردانده شده است.
وی افزود: تیم کارشناسی و فنی از سازمان مرکزی و اداره‌کل سمنان بی‌درنگ به محل اعزام شدند و کوشش برای آگاهی از وضعیت مادر و بازگرداندن توله‌ها به زیستگاه انجام پذیرفت ولی با توجه به سرد بودن هوا، سن پایین توله‌ها و دیگر دشواری‌ها موجود، برای نگهداری از جان آن‌ها، نزدیک‌به نیمه‌شب گذشته به پاسگاه محیط‌بانی فرستاده شدند.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نکته درخور اندیشیدن این است که در طبیعت توران، زایمان یوزپلنگ بیش‌تر در آغاز بهار انجام می‌شود زیرا دمای هوا و دیگر شرایط طبیعی برای رشد و نمو توله‌ها مناسب است اما زایمان یوز در نیمه‌ی دوم پاییز در طبیعت توران پدیده‌ای نادر است و گمان می‌رود زنده‌ماندن توله‌ها را در طبیعت بسیار دشوار می‌کند.
اکبری یادآوری کرد: بررسی کامل شرایط منطقه برای روشن شدن ابعاد موضوع و بررسی و پژوهش از علت و انگیزه چوپان از انجام این کار ادامه دارد، در مورد توله‌ها هم با نظر کمیته‌ی کارشناسی تصمیم‌گیری و اقدام خواهد شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09