لوگو امرداد
سخنرانی سازمان زنان زرتشتی تهران

آگاهی در گفت‌وگوی آیینی پاسخ درست به جوانان

سازمان زنان زرتشتی در نخستین دوشنبه خوردادماه با سخنرانی بانو مهرانگیز شهزادی و «گفت‌وگوی آیینی» میزبان همکیشان بود.

این برنامه با اوستاخوانی آذرمیندخت بلیوان آغاز شد. سپس مهرانگیز شهزادی، فرنشین سازمان زنان زرتشتی، پیرامون «گفت‌وگوی آیینی» سخن گفت. در چکیده‌ای از سخنان ایشان می‌توان به این نکته‌ها اشاره کرد: فرهنگ هر قوم یا ملت یکی از راه‌های زنده‌ماندن آن است. ما ایرانیان به خود می‌بالیم که گرچه در زمان‌هایی پیروز جنگ نبودیم ولی فرهنگ‌مان هرگز شکست نخورد و دشمن را شیفته‌ی فرهنگ خود و پیروی از آن کردیم. گفت‌وگوی امروز در مورد آیین یا سنت یا آداب و رسوم است و آن شامل رفتارهایی‌ است که گروه یا ملتی آن‌را پذیرفته و نسل به نسل واگذار کرده باشند. به معنی ساده‌تر از زمانی که چشم به هستی باز می‌کنیم،  هرکاری که خودمان انجام می‌دهیم تا زمانی که پس از مرگ دیگران برای ما می‌کنند را آیین گویند و فرهنگ ما را تشکیل می‌دهد، شامل آیین‌های دینی، بهداشتی، آموزشی، پوششی و… است. این آیین‌ها زمانی پایدار خواهد بود که با دگرگونی زمان و مکان و بالارفتن دانش هماهنگ باشد.
در گذشته‌های دور که همگان باسواد نبودند دانایان و بزرگان ما که این آیین‌های دینی را بنا نهادند چرایی انجام آنها را به زبانی می‌گفتند که برای مردم آن زمان قابل فهم باشد ولی امروزه که پژوهشگران و نویسندگان کتاب‌ها و نوشته‌ها و سخنرانی‌هایی را در دسترس ما گذاشته‌اند باید آگاهی خود را بالا ببریم تا پاسخ درست و قابل‌قبولی به جوانان‌مان در انجام این آداب و رسوم داشته باشیم اگر نه این آیین‌ها را کهنه و خرافی دانسته و بی‌تفاوت می‌شوند یا به سوی آیین‌های بیگانه می‌روند.
این برنامه در قالب پرسش و پاسخ و هم‌اندیشی باشندگان پیرامون نیاز و چرایی برگزاری آیین‌ها که هدف آنها دهش، آشنایی، همازوری و همدلی است، ادامه یافت.
تصاویر از نشست سازمان زنان زرتشتی در تالار خسروی، روز دوشنبه یکم خوردادماه 1402 خورشیدی در ادامه آمده است:

سازمان زنان زرتشتی 1 سازمان زنان زرتشتی 2 سازمان زنان زرتشتی 3 سازمان زنان زرتشتی 4

گزارش و فرتورها از سازمان زنان زرتشتی تهران است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04