لوگو امرداد

وَچَر انجمن موبدان: برگزارنکردن آیین زرتشتی ناشایست است

shakes 12انجمن موبدان تهران با انتشار وَچَر (دیدگاه دینی)، برگزارنکردن جشن‌ها و آیین‌های زرتشتی در پی درگذشت بستگان را ناشایست اعلام کرد.

در این آگاهی‌نامه که از سوی موبد دکتر مهربان پولادی، فرنشین انجمن موبدان، ششم تیرماه ۱۴۰۲ منتشر شده، آمده است:

به آگاهی همه همکیشان زرتشتی می‌رساند، دومین محور جهان‌بینی زرتشتی بعد از خداشناسی بازگشت به آخرت و زندگی مینوی می‌باشد. در اوستا داریم که بازگشت همه به سوی اهورامزداست و همچنین سفارش گردیده که در این خانه فراز آیند فروهرهای پاکان و دلیران، افزون باد فر و شکوه و شادی، افزون باد اشویی و نیکی و….

بنابراین برگزارنشدن و تعطیلی جشن و مراسم زرتشتی برای بستگان درجه یک به‌خاطر شخص سفرکرده به سوی اهورامزدا ناشایست بوده و برنامه‌ها، جشن و سنت برگزار گردد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. روانشاد شهناز شهزادی در گفتگویی ( مصاحبه ای) از يادمان هایش در کلاس های دینی گفته بودند :… مثلا یکی از دانش‌آموزان با اشاره به جشن‌هایی که در کتاب‌های دینی خوانده‌اند، گفت: چرا اکنون جشن‌ها برگزار نمی‌شود و همین پایه‌ای شد برای تلاش در برگزاری جشن‌ها….
    از سویی گفته می‌شود واژه جشن از واژه یسن اوستایی به چم نیایش گرفته شده است.
    خب می‌شود بخش هایی از جشن تیرگان را ک همان مفهوم واژه ای آن، نیایش را دارد، برگزار کرد. می‌شود بخش ها یا آدابی از جشن تیرگان ک مناسبتی یا مناسبت چندانی با پایکوبی ندارند، برگزار کرد.

    به احترام و در راستای تلاش روانشاد بانو شهناز شهزادی برای آموزش و گسترش و پاسبانی از دین بهی و آداب و رسوم و فرهنگ زرتشتی ایرانی، به یاد ایشان با داشتن اندوه از پیش ما رفتنشان، می‌توان جشن تیرگان ( یسن تیرگان) را برگزار کرد.
    بویژه ک تیرگان در پیوند با استوره آرش است ک جان و زندگی خویش را برای نگهداری سرزمین نیاکانی اش، ایران گذاشت. بانو شهزادی هم همانگونه همه زندگی و جان خویش را برای جامعه اش و باورهای نیاکانی اش گذاشت.
    و البته کمی هم درک از سوی جامعه برای بازماندگان درجه یک و دوستان بسیار نزدیک بایسته است بشود و ب یقین خواهد شد.

  2. روزخوش. جشن هایی که در ماهها با اسامی شان برگزار میشود و اوستاهایی که خوانده میشود باید برقرار باشد. همانطور که میدانیم جشن برای درگذشتگان که زمان سیروزه وسال نیز وجود دارد و هست. در ضمن گاهان بارخوانی در شش ماه سال باید اجرا شود چون اوستاخوانی و شکر گزاری از اهورامزدا و شش آفریده ی آن است که انسان و حیوان و نبات و آسمان و…… میباشد. در ضمن افرادی از اجداد خود این آیین را صدها سال بیشتر این آیین را حفظ نموده چطور میشود این سنتها و اوستاخوانیها برگزار نشود. البته ممکن است عده ای در مراسمها بدلایلی حضور نداشته باشند. اما خانواده ی درگذشتگان درجه ی اول برای حفظ احترام و آرامش درگذشته ی خودشاید عدم حضورشان موجه باشد. اما ستایش به داده های اهورامزدا و اوستا خوانی و آرامش داشتن مشگلی ندارد و کاری دور از َشئونات و خیرات انجام نمیگیرد.

  3. جشن تیرگان همه ساله برگزار می شود و بدون شک روانشاد شهزادی خود نیز برای برگزاری این جشن ها و آموزش آن به دانش آموزان خود سعی و تلاش زیادی انجام داده است، ولی اینکه انجمن موبدان تهران به دلیل اینکه یکی از انجمن هایی که روانشاد شهزادی هم موسس آن بوده، و بخاطر احترام به این بانو تعطیل می کند، چنین وچر را صادر کند، نشان از ریز شدن اندیشه ها و پیام های انجمن موبدان تهران دارد، و الا این تعطیلی خیلی شایسته و بایسته هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-30