لوگو امرداد

‍ یادی از پروفسور کیوان مزدا پزشک چیره‌دست زرتشتی

photo 2023 08 27 10 28 51پروفسور کیوان مزدا در ۳۱ اَمُردادماه سال ۱۳۲۸ در آبادان به دنیا آمد و از ۷ سالگی در فرانسه بزرگ شد. او بنیان‌گذار روشی نوین در جراحی ستون فقرات بود.
دکتر کیوان مزدا؛ یکی از ایرانیان موفق مقیم فرانسه بود و با این که در فرانسه بزرگ شده بود ولی به دلیل داشتن پدری ایرانی خود را ایرانی می‌دانست و در حوزه تخصص خود که جراحی ستون فقرات اطفال بود خدمات فراوانی را انجام داد.
دکتر کیوان مزدا جزو بهترین و بزرگ‌ترین جراحان جهان بود که برای کسب پول و تجارت پزشک نشده بود.
دکتر کیوان مزدا جراح و دکتر متخصص حرفه‌ای بود، که همیشه در امور خیریه پیش قدم بود.
کیوان مزدا رییس بخش ارتوپدی کودکان «بیمارستان روبرت دوبره» پاریس و همچنین عضو سازمان پزشکان بدون مرز و موسسه «زنجیره امید فرانسه» بود.
روش و تکنیک خاص و ابداعی دکتر کیوان مزدا در اصلاح انحراف‌هاي‌ ستون فقرات، هم‌اکنون در اکثر مراکز دنیا استفاده می‌شود و با این تکنیک منحصربه‌فرد امکان عمل‌هاي‌ پیچیده ستون فقرات به وجود آمد.
هر چند دکتر مزدا در فرانسه بزرگ شد و در جراحی ارتوپدی و ستون فقرات از مطرح‌ترین افراد دنیا شد اما هیچ‌گاه هم‌وطنان خود را فراموش نکرد.
در زمان حیات؛ دکتر مزدا و تیمش بدون هیاهو و بادلی مملو از عشق، به ایران می‌آمدند و فرزندان بی‌بضاعت این سرزمین را رایگان عمل می‌کردند.
در طول این مدت، همکاری دکتر مزدا با دانشگاه علوم پزشکی تهران موجب آموزش جراحان بسیاری شد که در سراسر ایران مشغول به درمان بیماران هستند.
پروفسور کیوان مزدا چند روز قبل از فوت ستون فقرات ۲۸ كودک را به صورت رايگان جراحى كرد.
دکتر کیوان مزدا در هفته آخر شهریور ماه سال ۱۳۹۷ پس از یک جلسه فشرده کاری در پاریس، دچار حمله قلبی شد و به کما فرورفت و در ۱۱ مهر ماه ۹۷ در ۶۹ سالگی درگذشت.
یاد این پزشک پرآوازه‌ی زرتشتی گرامی و روحش شاد
گردآورنده: دکتر ندا نوذری

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-20