لوگو امرداد

مستند گفتن و شنیدن

photo 2022 11 20 2نوشتار کوتاه خود را با یادآوری خصوصیت اخلاقی خوبی از پدر نازنینم سیروس اردشیر دانشمند که یک سال پیش به سرای نور شتافت آغاز می‌کنم.
شادروان پدرم هر موقع می‌خواست از ظلم‌ها و بدی‌هایی که شخصی در حق وی انجام داده بود چیزی به ما بگوید تا بلکه تخلیه شود در همان ابتدای صحبت به حاشیه می‌رفت و بدون آنکه چیزی بگوید با گفتن عبارت بعدا می‌گویم بحث را ناگفته تمام می‌کرد.
بزرگتر که شدم دلیل نگفتن را از وی پرسیدم گفت من از دیدگاه خود به ماجرا نگاه می‌کردم و ممکن بود اصل قضیه چیز دیگری باشد بنابراین بازگو کردن چیزی که به طور کامل صحت آن برایم مشخص نیست درست نمی‌باشد. روح تمام پدران آسمانی شاد باد.
در این نوشتار می‌خواهم به اختصار دیدگاه‌های خود را پیرامون برخی رویدادهای جاری جامعه در فضای حقیقی و مجازی بیان نمایم. عصر تکنولوژی‌های نوین این امکان را فراهم نموده که نطق و اظهار نظر کردن نیازمند تریبون خاصی نباشد افراد از رسانه‌های مختلف قابلیت ارایه مطالب و اندیشه‌های خود را داشته باشند. ناخودآگاه در این هیاهوی رسانه‌ای امکان نشر اتهامات، دروغ و سواستفاده‌های دیگر فراهم است. از طرف دیگر بررسی درستی و نادرستی همان اتهامات در همان فضای رسانه‌ای امکان‌پذیر است. با در نظر گرفتن این موضوع که عموم مردم در معرض امواج گسترده اخبار درست و نادرست هستند به نظر می‌رسد دوران سخنرانی‌های هیجانی و احساسی کردن مردم نیز رو به انتها باشد زیرا اگر قرار باشد پس از شنیدن هر خبری انسان واکنشی درونی یا بیرونی (که یکی از اهداف سخرانی ها نیز همین است) نشان دهد که می‌توان حدس زد چه عواقبی در انتظار وی خواهد بود. سخنرانی‌هایی کلی با  شواهد ودلایلی بیشتر بی‌ربط و استفاده‌کردن از احساسات مخاطب به منظور رسیدن به هدف سخنران به مرور جای خود را به سخنان کوتاه، شفاف و از همه مهمتر مستند خواهد داد. وظیفه تک‌تک افراد هازمان (جامعه)‌ای که ادعای درست مترقی و پیشرو بودن را دارد این است که مبنای تصمیم‌گیری را مستندات و مدارک ارایه‌شده قرار دهد مدارکی که با استفاده از فرصت فضای مجازی به‌راحتی قابلیت اشتراک‌گذاری را دارد و حتا مدارکی که به دلایل امنیتی و.. امکان اشتراک‌گذاری عمومی را ندارد را نیز می‌توان به طریقی به رویت افراد رساند. بنابراین اگر شخصی از طرف نهاد یا انجمنی آماری ارایه می‌دهد بایستی با ارایه مستندات باشد و از طرف دیگر شخصی که در موافقت یا مخالفت با آن صحبت می‌کند نیز با ارایه مستندات فقط در زمینه مورد بحث و با پرهیز از کلی‌گویی صحبت نماید تا امکان تصمیم‌گیری واقعی برای سایر افراد فراهم گردد.
بایستی کوشید با منطقی کردن محیط نشست‌ها و مجامع فضا را برای افراد هوچی‌گر، تخریب‌گر و غیرسازنده تنگ نمود و محیطی فراهم شود که افراد دلسوز و متخصص بدون نگرانی از انگ‌های نادرست امکان فعالیت در جامعه را پیدا کنند.
امیدوارم همگی در جهت گسترش راستی گام برداریم. ایدون باد ایدون ترج باد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. با درود و ارج فراوان ، روح شادروان سیروس اردشیر دانشمند شاد و بهشت برین جایگاهش ، آمرزیده باد این مرد و پدر دوست داشتنی .
    از ایزد منان برای خانواده گرامی آن بزرگ مرد صبرو شکیبایی خواهانم .
    امید اینکه نگرش ها، رفتارها و گفتارها همه انسانها طبق گفته اولین آموزگار گیتی به نیکی ، درستی و راستی بیش از پیش رشد یابد.
    همانا هر چیزی غیر طبیعی در این دنیا وجود دارد ساخته انسان بوده و این انسانها هستند که با نیروی وجودی خود می آفرینند ، خوشا انسانی که از این نیروی درونی خود به بهترین شیوه و بهره برده و اثر بخش باشد.

  2. با درود. به نظر حقیر در این زمینه و موارد دیگر باید آموزش داد که کلاسها و مراسم دینی بهترین محل برای این آموزشها میباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-28