لوگو امرداد
تحریم‌ها دامن میراث فرهنگی را هم گرفت

آثار باستانی ایران در دیگر کشورها به نمایش گذاشته نمی‌شود

muzehاین روزها با افزایش تحریم‌ها، آثار آن در حوزه‌ی میراث‌فرهنگی هم پیدا است چنانکه بیمه‌گذار اشیای باستانی ایران برای نمایش در موزه‌های  آلمان و نیز بیمه آثار آلمانی برای نمایش در ایران را بیمه نکرد.

به گزارش ایلنا،‌ ایران برگزاری شماری از نمایشگاه‌های خود در خارج از کشور را لغو کرد و در پی آن برخی نمایشگاه‌های آثار موزه‌ای خارجی در ایران نیز لغو شد.

در راستای برگزاری نمایشگاه‌های آثار تاریخی ایران در خارج از کشور قرار بود شاهد اجرای نمایشگاه‌های متقابل و به نمایش درآمدن آثار باستانی ایران در دیگر کشورها و در پی آن نمایش آثار باستانی آن کشورها در ایران باشیم، در همین راستا دو موزه‌ی آلمانی برای میزبانی آثار باستانی و تاریخی ایران در فروردین و مهرماه 1399 خورشیدی، اعلام آمادگی کرده بودند اما آن‌گونه که پیداست برگزاری این نمایشگاه‌ها لغو شده است.

«مرگ در نمک» نام نمایشگاهی بود که قرار بود در شهر فرانکفورت برگزار شود و نمایشگاه «پارسی‌ها» قرار بود در موزه‌ی  «Baden State»  در شهر کارلسروهه برگزار شود که در برابر قرار بود نمایشگاهی از ۱۵۰ اثر تاریخی یونانی، رومی و اتروسکی از این موزه‌ امانت گرفته شده و در موزه‌ی ملی به نمایش درآید اما این نمایشگاه‌ها به شوندهایی (:دلایلی) که مدیران موزه‌ها از آن به عنوان تنش‌های سیاسی موجود یاد کرده‌اند، برگزار نمی‌شود.

جبرییل نوکنده، (:فرنشین) رییس کل موزه ملی ایران، در این باره به ایلنا گفت: باتوجه به آنکه تحریم‌ها علیه ایران افزایش یافته است، شرکت‌های بیمه‌ که قرار بود اشیای تاریخی ایران و آلمان را بیمه کنند، اعلام کردند که نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

او ادامه داد: با توجه به آنکه نمی‌توانیم اشیا را بیمه کنیم از این رو برگزاری نمایشگاه‌ها لغو می‌شود. ما در شرایط سیاسی بحرانی به سر می‌بریم و آسیب‌هایی که ممکن است به میراث‌فرهنگی وارد شود، دوری‌ناپذیر است.

نوکنده با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌هایی که در گذشته در آلمان داشتیم‌، گفت: واپسین نمایشگاه آثار باستانی ما در آلمان نزدیک به سه سال پیش بود که به خوبی برگزار و با استقبال خوبی روبه‌رو شد اما شرایط کنونی سبب شد تا مدیران آلمانی نیز به کما بروند.

فرنشین موزه‌ی ملی ایران در ادامه از بازگشت آثار تاریخی ایران از چین خبر داد و گفت: این روزها چین میزبان نمایشگاهی از آثار تاریخی و باستانی ایران است که تا اسفندماه برقرار است و پس از پایان نمایشگاه آثار به نمایش درآمده به ایران بازگردانده خواهند شد.

وی یادآوری کرد که درباره‌ی این آثار هیچ نگرانی وجود ندارد و کارهای بیمه‌ای آن از پیش انجام شده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05