آیین گهنبار سالروز درگذشت اشو زرتشت در نرسی‌آباد

زرتشتیان محله‌ی نرسی‌آباد یزد، سالروز درگذشت اشو زرتشت، پیام‌آور آریایی را گرامی داشتند.

آیین گهنبار درگذشت اشو زرتشت، با اوستاخوانی موبد ایرج دهموبد بامداد پنجمین روز دی‌ماه 1402 خورشیدی، خور ایزد از ماه دی گاهشماری زرتشتی، در درمهر نرسی‌آباد برگزار شد.
روز خور ایزد از ماه دی در گاهشمار زرتشتی که بنابر گاهشمار کنونی ایران، با پنجم دی‌ماه، برابری می‌‌کند، سال‌روز درگذشت اشوزرتشت اسپنتمان است، ‌پیام‌آور ایرانی که تاریخ یکتاپرستی در جهان با او، آموزه‌ها و دریافت‌هایش، آغاز می‌شود. اشو زرتشت هفتاد و هفت سال زیست و بیشتر زندگانی خویش را برای هدایت و دادن خرد و آگاهی به مردمان گذراند. برپایه‌ی آن‌چه در «یادگار زریران»، یادگاری حماسی از روزگار اشکانیان و کتاب «زاداسپرم» آمده، اشوزرتشت و شماری از یارانش در این روز در آتشکده‌ی بلخ به دست تورانیان کشته شد.

فرتورها رسیده است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
X
LinkedIn
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *