لوگو امرداد
سخنرانی مهربد خانی‌زاده در دانشگاه سواس لندن

ارایه پژوهشی درباره شناخت اوستا

photo ۲۰۲۴ ۰۳ ۰۶ ۱۰ ۱۷ ۵۱سخنرانی مهربد خانی‌زاده، پژوهشگر و دانش‌آموخته‌ی دکتری علوم دینی، پیرامون «شناخت اوستا» در دانشگاه سواس SOAS لندن برگزار می‌شود.
دکتر مهربد خانی‌زاده سخنرانی‌ خود را با عنوان «اوستا در قرن‌های نهم تا یازدهم: یک بررسی تاریخی و فرهنگی از میراث زرتشتی» به یادبود موبد دکتر ماهیار کوتار ارایه خواهد داد. سده‌های ۹ تا ۱۱ میلادی یکی از مهم‌ترین دوره‌های تاریخ آیین زرتشتی است که زرتشتیان در آن زمان تلاش ویژه‌ای برای پاسداشت میراث باستانی خود انجام دادند. این سخنرانی بخشی از رشته سخنرانی‌ها در پیوند با زرتشتیان و ایران باستان است که توسط مرکز مطالعات ایرانی و هندی دانشگاه SOAS برگزار می‌شود.
مهربد خانی‌زاده در پایان‌نامه خود زیر نگرش پروفسور آلموت هینتزه، متون اوستایی مراسم یسنا را با جهت‌های آیینی و ترجمه و تفسیر پهلوی مربوطه مورد تحلیل قرار داده است. او بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، پژوهشگر مقطع فوق دکترا در پروژه چند رسانه‌ای یسنا (MUYA) بوده است. دستاورد پژوهش او مقاله‌ای درباره پیدایش دست نوشته های یسنا پهلوی شد که در بولتن ‏SOAS در سال ۲۰۲۱ منتشر شد. نسخه جدیدی از متن اوستایی سرود هائوما از سوی بریل در سال ۲۰۲۴ به چاپ رسید. او هم‌اکنون در SOAS دارای بورسیه تحقیقاتی است و در حال کار بر روی پروژه‌ای بر روی نسخه جدیدی از نسخه پهلوی سرود هائوما است. او در سخنرانی خود به بررسی دوره‌ای از تاریخ زرتشتیان خواهد پرداخت که در آن زرتشتیان تلاش ویژه‌ای برای حفظ میراث باستانی خود انجام داده‌اند. او نشان خواهد داد که چگونه متون به زبان پارسی میانه (پهلوی) که بیشتر برپایه‌ی سنت‌های کهن زرتشتی است، گردآوری و متون جدیدی پدید آمده‌اند. او همچنین به اصلاحاتی در تقویم و اجرای آیین‌های اوستایی اشاره خواهد کرد.

سخنرانی مهربد خانی‌زاده، پنجشنبه 17 اسفندماه 1402 خورشیدی برابر با هفتم مارس 2024 میلادی، ساعت 18 به وقت لندن در دانشگاه SOAS لندن برگزار خواهد شد و برای همگان باز خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به تارنمای دانشگاه SOAS برای شرکت در این سخنرانی نام‌نویسی کنند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-12