لوگو امرداد

پژوهش دکتر خداداد کاویانی و ارزیابی کتاب‌های درسی ایران

1دکتر کاویانیدر همایش پژوهشی ادیان در آکسفورد، دکتر خداداد کاویانی با بیش از سه دهه تجربه‌ی آموزش، به بررسی و ارزیابی کتاب‌های درسی ایران پرداخت. 

همایش پژوهشی ادیان  Oxford Symposium on Religious Studies at St. Anne’s College (از ۱۱ تا ۱۳ مارس ۲۰۲۴ میلادی) در شهر آکسفورد انگلستان٬ با شرکت بیش از ۳۵ سخنران پژوهشگر از کشورهای گوناگون برگزار شد. یکی از گزارش‌ها درباره‌ی کتاب‌های درسی در ایران بود که به تاریخ و فرهنگ ایران زرتشتی پرداخته شد.
دکتر خداداد کاویانی که بیش از ۳۴ سال تجربه آموزشی و پرورشی دارد، به ارزیابی‌ بخش‌هایی از کتاب‌های درسی در ایران پرداخت. وی با اشاره به نمونه‌هایی به تحلیل دقیق مواردی پرداخت که در آن‌ها مفاهیم دینی و فرهنگی زرتشتیان به نحو نادرستی بازنمایی شده‌اند و در کتاب‌های درسی نکاتی به اشتباه یا ناقص یا بدون توضیح آورده شده که به باورهای دینی و فرهنگی زرتشتیان و ایرانیان پیوند دارد.
این سخنرانی با عنوان  Distorted Stories: When Textbooks Misrepresent Zoroastrians in the Islamic Republic of Iran «داستان‌های دستکاری شده: هنگامی که کتاب‌ها در جمهوری اسلامی ایران، زرتشتیان را به اشتباه معرفی می‌کنند» ارایه شد. دکتر کاویانی در این همایش پژوهشی نمونه‌هایی روشن از اشتباهات و کوتاهی‌های نویسندگان کتاب‌های درسی در روشن‌کردن معنی واژه‌ها و در جاهایی وارونه نشان‌دادن تاریخ در متون درسی را بیان کرد. گزارش کامل آن به‌زودی چاپ خواهد شد و پژوهشگران میتوانند از آن بهره ببرند. پیش‌بینی می‌شود منبع ارزشمندی برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ فرهنگی ایران باشد.
دکتر خداداد کاویانی در دانشگاه سنترال واشنگتن یونیورسیتی٬ بخش آموزش و پرورش کار می‌کنند و سرودهای ایشان درباره‌ی جشن‌های ایرانیان در کتابخانه این دانشگاه برای دوستداران فرهنگ نیاکانی ایرانیان به رایگان در دسترس همگان است. http://digitalcommons.cwu.edu/kaviani/

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-08