لوگو امرداد

سفری به روستای زرتشتی‌نشین «اودوادا»

روستای «اودوادا» در فاصله‌ی ۱۱۰ کیلومتری شهر «سورت» هند جای دارد. این روستای زرتشتی‌نشین دارای موزه‌ است و آتشکده‌ای را در خود جای داده که دارای اطلاعات فرهنگی زیادی از پارسیان هند است. اگر بخواهید با قطار به این شهر بروید، نخست باید در ایستگاه «وپی» توقف کنید. «اودوادا» دارای ایستگاه راه‌آهن است اما به شوند(:دلیل) آن که ایستگاه کوچک است قطاری در آن‌ توقف نمی‌کند. از شهر «وَپی» شما می‌توانید با تاکسی یا کالسکه‌ به روستای اودوادا بروید.
یکی از مکان‌هایی که می‌توان در بین راه از آن بازدید کرد هتل «اَشیشوانگ» است که از مهمانان با خوراک‌های پارسی پذیرایی می‌کند. هنگامی که به روستا می‌رسید کسی را در شهر نمی‌بینید اما در ساحل روستا همچنان گروهی به کار سرگرم هستند. بسیاری از پارسیان این روستا را ترک کرده‌اند و به بمبئی و شهرهای پیرامون کوچ کرده‌اند.
این روستا دارای موزه‌ای است که تمام اطلاعات فرهنگ زرتشتی را در خود جای داده و بازدیدکنندگان می‌تواند در این موزه با آداب و رسوم و آیین پارسیان آشنا شوند.
پس از موزه به آتشکده‌ی «آتش‌بهرام» می‌رسیم. این آتشکده در سال ۱۱۲۱ خورشیدی برابر با ۱۷۴۲ میلادی از سوی «دینشا دورابجی میستری» ساخته شده است و تنها پارسیان اجازه‌ی ورود به آن را دارند اما غیرپارسیان می‌توانند از فضای بیرون آتشکده عکس بگیرند و با افراد محلی برای به دست آوردن آگاهی بیشتر گفت‌وگو کنند.
بیشتر خانه‌های که در این روستا دیده می‌شود معماری خا‌نه‌های ایرانی را دارد. یک نانوایی ایرانی نیز در این روستا دیده می‌شود که دارای نان‌های شیرین است. 

ترجمه شده از تارنمای «زرتشتیان»

هند

هند

هند

هند

هند

هند

هند

هند

هند

هند

هند

هند

هند

هند

هند

هند

هند

هند

6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. ای کاش پارسیان هند با زرتشتیان ایران رابطه تعامل فرهنگی بیشتری داشتند چون از یک ریشه و سرزمین بوده ایم.
    سپاس از گزارش و تصاویر زیبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-03