لوگو امرداد

استان و انجمن زرتشتیان اونتاریو کانادا در مقابله با ویروس کووید 19

bahman moradianانجمن زرتشتیان اونتاریو کانادا در آگاهی‌رسانی به اعضای خود، 10 روز پیش اعلام کرده بود که برای حفظ سلامت آنها بخش‌های عمده‌ایی از برنامه‌های ماه مارس خود را کنسل کرده است. این انجمن در آن آگاهی‌رسانی با تاکید بر این که با نگاه به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت کانادا و با توجه به آن، تصمیمات بعدی را نیز به آگاهی اعضای خود خواهد رساند، در آن زمان همه‌ی برنامه‌های عادی خود مانند نشست‌های کمیته‌ها، گردهم‌آیی سالمندان، کلاس‌های دینی، برنامه‌های موسیقی و کُر و اوستاخوانی و نیز برنامه‌های خاص این ماه مانند گردهم‌آیی و جشن نوروز را کنسل کرد. اما در آن زمان اعلام کرده بود که به طور بسیار محدودی تنها اوستاخوانی پنجه و نوروز در محل درمهر برگزار خواهد شد. این انجمن با اظهار تاسف از ناراحتی که این دگرگونی‌ها می‌تواند برای اعضا به وجود بیاورد، از همه اعضای خود درخواست کرده بود که برای سلامتی همکاری کنند. در پایان، این انجمن ضمن اعلام نام و آدرس ایمل سه نفر از هیات‌مدیره، از اعضای خود خواسته بود که هر نوع پرسشی در این زمینه را با آنها در میان بگذارند.
دگرگونی‌ها چند روز گذشته، با آگاهی‌رسانی جدید این انجمن در روز شنبه 24 اسفندماه 1398 خورشیدی همراه بود که در آن اوستاخوانی‌های محدود درمهر را نیز کنسل کرد و خاطرنشان کرد که طبق تصمیمات دولت کانادا مبنی بر در «خانه ماندن» و حفظ «فاصله اجتماعی»، پیشنهاد می‌کند که هموندان از طریق کانال یوتیوب این انجمن به نشانی زیر از خانه‌های خود در اوستاخوانی‌های پنجی و نوروز هم بهره بشوند.
https://www.youtube.com/channel/UC3aC8WOPppyeQFjcTcFcaGQ
استان اونتاریو هر چند که در وب سایت اطلاع‌رسانی خود احتمال ریسک این ویروس را در این استان کم اعلام کرده است، اما هر روز آمار تفکیک شده‌ایی از افراد مشکوک، افرادی که مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و افرادی که مبتلا هستند را اعلام می‌کند. با وجود این که این آمار هنوز در حد 74 نفر در مجموع 14 میلیون جمعیت این استان است، اما از چند روز پیش که سازمان جهانی بهداشت، همه‌گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد، دولت محلی این استان و دولت فدرال تدابیر شدیدتری را برای جلوگیری از گسترش آن اعلام کردند که شاید پرداختن به نکاتی از آن برای همگان مفید باشد. در این مرحله که همه‌گیری اعلام شده است، چند موضوع زیر بسیار مورد تاکید قرار گرفته اند:
1- برای شکستن زنجیره همه‌گیری در خانه بمایند و از خانه خارج نشوید. تا زمانی که این بحران برطرف نشود، تمامی افرادی که نیاز نیست (کودکان، نوجوانان، افراد مسن) اصلا از خانه خارج نشوند. افراد دیگر تنها برای کارها یا خرید‌های ضروری از خانه خارج شوند و در بیرون به «فاصله اجتماعی» دقت شود.
در مورد در خانه ماندن مهم‌ترین چالش شاید این باشد که تا این بحران برطرف شود خانواده باید از ذخیره غذایی و مواد ضروری و پس‌انداز مالی خود استفاده کند. مهم‌ترین موضوع در شرایط امروز این است که پیش از این که مواد غذایی یا ضروری تمام شوند، اقدام به خرید کنید. وگرنه بیش از حد خریدن می تواند چرخه توزیع را دچار بحران کند. پیش از تمام شدن، دوباره به فکر خریدن باشید و بیش از حد خرید نکنید. بگذارید به همه برسد! از سوی دیگر در بسیاری از موارد پس انداز مالی خانواده شاید کافی نباشد. برای همین بسیار به کم مصرف کردن و درست مصرف کردن فکر کنید.
در اینجا لازم است که به موضوعی در رابطه با جامعه خودمان در ایران بپردازم. با تشکر از تمامی انجمن ها برای هماهنگی و کمک به اعضای خود، بسیار مهم است که آگاهی‌رسانی درباره‌ی چگونگی کمک کردن به انجمن‌ها به طور رسمی اعلام شود تا افرادی که توانایی آن را دارند، به انجمن‌ها کمک کنند. هر انجمنی که از نظر کمک‌های مالی و دیگر کمک‌ها فعال است، شماره حسابی که برای این کار اختصاص داده است را برای اطلاع همگانی اعلام کند و این در اقدامی هماهنگ در رسانه‌ها منتشر شود. از سوی دیگر انجمن‌ها از اعضای خود بخواهند که درصورتی که مشکلی از نظر مالی دارند آن را با آنها در میان بگذارند تا در حدی که ممکن باشد به آن رسیدگی شود. انجمن‌های محلی به دلیل شناختی که از افراد محلی خود دارند، می توانند نظم و کنترلی را بر انتقال کمک ها به افراد برقرار کنند.
2- مهم ترین موضوعی که این چند روز بر آن تاکید شده است اصطلاحی است که می تواند به «فاصله اجتماعی» (Social Distancing) ترجمه شود. این فاصله اجتماعی براساس وب سایت سازمان جهانی بهداشت حداقل یک متر است. در این مرحله بسیار مهم است که فاصله فردی را با دیگران رعایت کنید. حتی در خانه نیز برای مدتی این فاصله را رعایت کنید. مخصوصا در منازلی که افراد مسن سکونت دارند. جوانان و نوجوانان در نظر داشته باشند که حتی اگر تاثیر این ویروس بر آنها در بسیار از موارد (البته با توجه به میزان آلودگی آنها) کشنده نیست اما آنها به راحتی می‌توانند عامل انتقال به افراد دیگر باشند. افرادی که برای ضرورت از خانه خارج می شوند، بسیار مهم است که در مکان‌های عمومی تا زمانی که این بحران بگذرد این فاصله را رعایت کنند. آنطور که کارشناسان از طریق رسانه‌های استان اونتاریو تاکید کرده‌اند در وضعیت فعلی دومین عامل برای شکستن زنجیره همه‌گیری رعایت فاصله است اما به هیچ وجه جای در خانه ماندن را نمی‌گیرد.
3- حفظ بهداشت فردی به ویژه با شستن مرتب و چندین باره دست را حتما بسیار شنیده اید. تقریبا هر بار که می خواهید غذا بپزید یا هر چیزی را بخورید دستتان را بشویید. حتی در خانه هم مرتب دست خود را بشویید مخصوصا پس از لمس وسایلی مانند تلفن همراه (هر چند که آن را ضدعفونی کرده باشید) یا کلید یا دستگیره‌های اصلی درها. در همان حین که دست خود را با دقت و با صابون و اب گرم می شویید اما در مصرف آب هم صرفه‌جویی کنید و در مواقعی که لازم نیست آب را باز نگه ندارید. چه در بیرون خانه و چه در خانه پوشیدن دستکش الزاما کمکی نمی‌کند. در هر صورت دقت در نزدن دستکش آلوده به صورت و تعویض مرتب آن و دفع همان دستکش به صورت اصولی موضوعی است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. آب گرم و صابون ظاهرا بهترین تمییزکننده است. الکل یا مواد ضدعفونی کننده دیگر را فقط در مواردی خاص توصیه می‌کنند. با آب گرم و صابون هر روز دستگیره‌های اصلی درها داخل خانه را چندین بار تمییز کنید. مخصوصا پس از ورود فردی که برای ضرورت از خانه خارج شده است.
4- اگر نشانه‌هایی از تب، سرفه‌های خشک داشتید، بیشتر مراقب خود باشید و برای مدت چهارده روز در یک اتاق باشید و به طور بسیار کنترل شده مواد غذایی و ضروری دیگر را دریافت کنید. با تمامی افرادی که تا آن روز در تماس بوده‌اید از جمله اعضای خانواده درباره این موضوع صحبت کنید و از آنها بخواهید که بسیار مراقب ارتباطات خود با دیگران باشند و در صورتی که همین نشانه‌ها را در خود دیدند آنها نیز خود را قرنطینه کنند. شاید شنیده‌اید که جاستین ترودو نخست وزیر کانادا پس از اعلام مثبت بودن ابتلای همسرش به کرونا، او نیز هر چند که ظاهرا نشانه‌ایی از ابتلا ندارد، خود را به مدت چهارده روز قرنطیه کرده است! تقریبا الان همه جهان در قرنطینه است پس احساس بدی نداشته باشید و به خود و دیگران کمک کنید که از این بحران عبور کنیم. استراحت و سوپ مرغ با سبزیجات داخل آن بهترین درمان است. تا آنجایی که اطلاع‌رسانی از منابعی مانند وب سایت‌های رسمی استان اونتاریو می‌گوید تاکنون اثر موادی مانند سیر، زنجبیل و …. به طور خاص ثابت نشده است. البته انداختن یک سیر یا کمی زنجبیل در سوپ بسیار هم خوب است. در صورتی که ناراحتی دیگری از نظر فشار خون، مرض قند، بیماری‌های قلبی و … دارید بیشتر مراقب خود باشید و از راه تلفن با دکتر خود مشورت کنید. در صورتی که در محیطی بسیار آلوده بوده‌اید و وضعیت مناسبی ندارید مانند سرفه‌های شدید و مشکلات تنفسی پیش از رفتن به بیمارستان اگر امکان این را دارید تلفنی با دکتر خود مشورت کنید و بدون توصیه دکتر ظاهرا رفتن به بیمارستان توصیه نمی‌شود. از نظر روحی بر خود مسلط باشید و خود را کنترل کنید.
5- اگر فردی در خانه‌ همین نشانه‌ها را داشت. به او کمک کنید که این دوره را همانطور که در بالا گفته شد بگذراند. در اتاقی خود را قرنطیه کند و فقط یک نفر با رعایت نکات بهداشتی شدیدتر هر گاه لازم باشد برای کمک به او وارد اتاق شود. در اینجا استفاده از دستکش و ماسک برای هر دو نفر مناسب است. ظروف و وسایل این فرد را با دقت بیشتری بشویید و فقط او از آنها استفاده کند و در محل ظروف عمومی قرار ندهید.
در پایان تلاش شد که آخرین آگاهی‌رسانی‌هایی که در این استان شده است را خلاصه کنم. امیدوارم همگی تندرست و شاد باشید. احتمالا دنیای بعد از این ویروس مانند پیش از آن نخواهد بود. این تجربه تلخی برای بشریت است که در رفتارهای خود تجدید نظر کند. حتما بعد از آن جامعه و جهانی بهتر خواهیم ساخت، اما تا آن روز تا می توانید «در خانه بمانید»!

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06