لوگو امرداد

سفارش‌های استاد کزازی برای نگاهداشت آیین‌های بهاری در نوروز کرونایی

kazaziiiنوروز امسال با توجه به فراگیری بیماری جهان‌گیر کرونا حال‌وهوایی دگرگون داشت. ایرانیان را خانه‌نشین کرده و دیدوبازدیدهای نوروزی را که یکی از مهم‌ترین فلسفه‌های این آیین است تحت تاثیر  قرارداده است .

استاد جلال‌الدین کزازی پژوهشگر فرهنگ و زبان و ادب فارسی با عنوان و سفارش راه‌کارهایی برای برگزاری نوروزکرونایی بر این باور است که «بخش بنیادین در آیین نوروز و سال نو در این روزگار هم به آسانی انجام می‌تواند گرفت».

دکتر جلال‌الدین کزازی در گفت‌وگو با ایرنا با یادآوری اینکه درگذشته جشن و آیین نوروز مانند دیگر آیین‌ها و جشن‌های ایرانی به گونه‌ای گسترده در میدان‌های شهر برگزار می‌شده است افزود: «هنوز ما این ویژگی را در پاره‌ای از کشورها که بخشی از ایران بزرگ فرهنگی هستند، می‌توانیم دید؛ در کشورهایی مانند تاجیکستان و افغانستان. اما چندی است که در ایران جشن و آیین نوروز به جشنی خانگی فرو کاسته است».

کزازی ادامه داد: «خانواده‌های ایرانی جشن را در خانه خویش برگزار می‌کنند؛ در کنار خوان آیینی نوروز که هفت‌سین نام دارد».

نویسنده کتاب «دُر دریای دری» در دنباله گفت: د«ر شهرهای کوچک و روستاها هنوز آن ویژگی نوروز که برگزاری جشن در گروه‌های گسترده است، کمابیش روایی دارد. پس آیین نوروزی در شهرهای بزرگ به آیینی خانوادگی دگرگون شده است».

وی یادآور شد: «آنچه از آن بخش گروهی نوروزی برجای مانده است، دید و بازدید نوروزی است. ایرانیان بر خود بایسته می‌دانند که از روز «سپسین» پس از فرارسیدن نوروز و سال نو به دیدار خویشان و دوستان و آشنایان بروند یا از آنان در خانه خود پذیرایی کنند».

کزازی افزود: «پس در این روزها که بیرون رفتن از خانه با بیم از دچار شدن به بیماری همراه شده است، همچنان می‌توانند در خانه خویش بر خوان نوروزی بنشینند، آن آیین را به درستی و به شایستگی به انجام برسانند. اما به ناچار می‌باید بخش دیگر آیین‌های نوروزی را که دیدار از دیگران است، فرو بگذارند».

این شاهنامه‌پژوه تاکید کرد: «این کار را می‌توان به یاری ابزارهای رسانه‌ای انجام داد. از دیگران با پیام هم به گونه‌ای حال پرسید یا به آنان فرخ‌باد گفت یا هر شیوه دیگری را که می‌توان به کار گرفت، در کار آورد».

وی ادامه داد: «دیدوبازدید را هم می‌توان به زمانی انداخت که این ناچاری از میان برخیزد. اما دوباره می‌گویم بخش بنیادین در آیین نوروز و سال نو در این روزگار هم به آسانی انجام می‌تواند گرفت».

کزازی عنوان کرد: «هر خانواده ایرانی می‌تواند خوان نوروزی را بیاراید؛ فرارسیدن نوروز و سال نو را نشسته بر گرد این خوان بزرگ بدارد و در میان کانون خانواده آن را به انجام برساند».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. با درود آرزوی خوشبختی و تندرستی برای همه مردم ایران و سراسرگیتی .
    بسیار سپاسگزار از گردانندگان تارنمای امرداد و هر اندیشمندی که در راستای آبرومندی ایران آریاییمان زحمت می کشند . اهورا مزدا نگهدارتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06