لوگو امرداد
بزرگداشت «یک هفته با سعدی و سپهری» برگزار می‌شود

کرونا، همایش سعدی‌شناسی را هم مجازی کرد

posterهمایش بزرگداشت سعدی و سهراب سپهری با نام «یک‌هفته با سعدی و سپهری»، از آغاز اردیبهشت به شیوه‌ی مجازی و به دستیاری «مرکز فرهنگی شهر کتاب» برگزار می‌شود.

یکم اردیبهشت‌ماه روز بزرگداشت سعدی شیرازی است و امسال این روز با چهلمین سال درگذشت سهراب سپهری شاعر معاصر همراه شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز فرهنگی شهرکتاب باهمکاری «مرکز سعدی‌شناسی»، از سال ۱۳۹۱ خورشیدی برنامه‌‌ی جهانی ۱۰ ساله‌ای را برای بزرگداشت سعدی و شاعران و نویسندگان برجسته ی دیگر کشورها، پیشنهاد و اجرا کرد. از آن زمان تا کنون همایش‌های «سعدی و پوشکین»، «سعدی و یونس امره»، «سعدی و سروانتس»، «سعدی و متنبی»، «سعدی و کنفسیوس»، «سعدی و ویکتورهوگو»، «سعدی و پترارک»، «سعدی و شیلر» در ایران، روسیه، ترکیه، اسپانیا، چین، فرانسه، ایتالیا و آلمان برگزار شده است. چنین نهاده شده بود که در روز بزرگداشت سعدی درسال ۱۳۹۹ خورشیدی، همایش «سعدی و میتسکوویچ» در ایران و لهستان برگزار شود که با شرایط کرونایی برگزاری آن در سال جاری فراهم نشد.

از همین‌رو، برای بزرگداشت سعدی و سپهری در سال جاری برنامه‌ی «یک هفته با سعدی و سپهری»، از روز دوشنبه یکم اردیبهشت‌ماه تا دوشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه، درفضای مجازی برگزار می‌شود و استادان و سعدی‌پژوهان و سپهری‌پژوهان با جستارها، یادداشت‌ها، فایل‌های صوتی و تصویری و انتشار آن در تارنما و کانال شهرکتاب و مرکز سعدی‌شناسی و دیگر پایگاه‌های فرهنگی، خواستاران را در یک‌هفته با آثار و اندیشه‌ها و زندگی این دو سراینده‌ی برجسته‌ی ادبیات کلاسیک و کنونی بیشتر آشنا می‌کنند.

مرکز فرهنگی شهر کتاب این‌ برنامه را زمان درخوری برای ژرفابخشی به شناخت نسل نو از ادب فارسی و آثار کلاسیکی چون «گلستان» و «بوستان» و پیوند آن با اندیشه‌های نوگرا در ادبیات کنونی ایران، برشمرده است. همچنین در این یک‌هفته شعرخوانی و موسیقی از آثار این دو شاعر پخش می‌شود.

سعدی و سپهری دو سراینده‌ای هستند که هم درایران با خواستاران و جویندگان بسیاری همراه هستند و هم آثارشان به زبان‌های دیگر برگردان شده است. سعدی از نخستین شاعران ادب فارسی است که آثار او از ۴۰۰ سال پیش تاکنون به‌گونه‌ی پیوسته به زبان‌های گوناگون برگردان‌ و برخی از سروده‌های او در میان مردم ایران و جهان زبانزد  شده‌ است.

نشانی اینترنتی مرکز فرهنگی شهر کتاب چنین است:

www.bookcity.org

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06