لوگو امرداد

فیض‌الله حقیقی، طراح فرش دستباف، درگذشت

00 2فیض‌الله صفدرزاده حقیقی، هنرمند پیشکسوت در هنر فرش دست‌بافت، بامداد هفتم اردیبهشت‌ماه 1399 خورشیدی، درگذشت.
امیرحسین صفدرزاده حقیقی، فرزند این هنرمند صنایع‌دستی استان اصفهان، در گفت‌وگویی با ایسنا، این خبر را تایید کرد و گفت زنده‌یاد صفدرزاده حقیقی صبح روز یکشنبه بر اثر ایست قلبی، درگذشت.
زنده‌یاد فیض‌الله صفدرزاده حقیقی زاده‌ی 1321 خورشیدی، دانش‌آموخته‌ی هنرستان هنرهای زیبای اصفهان در یک خانواده‌ی آشنا با حرفه و هنر فرش‌بافی به دنیا آمد. او به سبب دلبستگی به نقاشی و پیشه‌ی پدر، تحصیلات خود را در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان در رشته‌ی مینیاتور به پایان رساند.
از کارهای این هنرمند می‌توان به همکاری در سازمان میراث فرهنگی و مرمت و ترمیم نقاشی‌های برخی از سازه‌های تاریخی اشاره کرد.
به گزارش تارنمای خانه‌ی فرش دستباف ایران، استاد حقیقی از همان کودکی دلبسته‌ی هنر فرش و نقاشی بودند و دوران دبیرستان را در هنرستان هنرهای زیبا اصفهان زیر نظر استاد مرحوم عیسی بهادری و استاد رستم شیرازی سرگرم تحصیل بودند پس از فارغ‌التحصیلی از هنرستان به استخدام اداره سازمان میراث فرهنگی درآمد و زیر نظر یک هیات ایتالیایی مدت شش سال در رشته مرمت نقاشی‌های بناهای تاریخی اصفهان آموزش دیدند.
پس از آن از سازمان میراث فرهنگی به اداره فرهنگ و هنر منتقل شد و در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان درکارگاه قالیبافی سرگرم کار شدند. در مدت شش سال حضور ایشان در این هنرستان در اجرای طرح‌های بی‌مانند استاد عیسی بهادری و بافت پرتره‌های چندی از سران کشورهای جهان و فرش تاریخی 121 متری مجلس شورا، که طرح آن از استاد رستم شیرازی بود، همکاری داشتند.
پس از 12 سال خدمت در دستگاه‌های دولتی در سال 1355 خورشیدی، از کار دولتی انصراف داده و به‌گونه‌ی آزاد سرگرم کارهای هنری شد.
استاد فیض الله صفدرزاده حقیقی همواره می‌کوشید آثارش با کار دیگران پیوندی نداشته باشد. تاکنون بیش از 60 اثر آفریده است. این آثار در بیشتر نمایشگاه‌ها نمایش داده شده است و مورد توجه قرار گرفته است.
استاد حقیقی دو بار به‌عنوان کسی که اصالت فرش را با خلاقیت و نوآوری حفظ کرده، برنده‌ی «جایزه شانه بلورین» شده بودند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07