لوگو امرداد

چشمه‌علی چشم‌براه پیوستن به میراث طبیعی کشور

cheshme aliهشتاد و شش سال پس از ثبت مجموعه‌ی چشمه‌علی به عنوان میراث ملی، گردآوری پرونده‌ی چشمه‌علی به عنوان نخستین اثر طبیعی شهر ری برای ثبت در فهرست میراث طبیعی کشور در دستور کار قرار گرفت.
به گزارش ایسنا، امیر مسیب رحیم‌زاده، مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ری، با بیان اینکه تاریخ و هویت ری به جوشش چشمه‌علی گره خورده است، گفت: «جوشش چشمه‌علی شهرری باعث ایجاد روستای عصر نوسنگی در کنار چشمه‌علی شد، به همین دلیل نیز معتقدیم ثبت چشمه‌علی به عنوان یک میراث طبیعی باعث حفظ آن می‌شود».
وی با تاکید بر ثابت شدن میزان خروجی آب چشمه‌علی از دل زمین افزود: «به همین منظور کار تهیه پرونده ثبتی این اثر تاریخی-طبیعی، با کمک دوست‌داران محیط زیست و انجمن‌های میراث فرهنگی شهرستان ری در حال تهیه است».
به گفته‌ی وی در صورت ثبت چشمه‌علی در فهرست میراث طبیعی، این محوطه به عنوان نخستین پرونده‌ی میراث طبیعی شهرستان ری است که ثبت ملی می‌شود.
رحیم‌زاده همچنین به ایسنا تاکید کرد: پیش از این و در سال ۱۳۱۳ خورشیدی، مجموعه و نقش برجسته‌ی چشمه‌علی، شامل باروی ری و تپه باستانی چشمه‌علی که اریک فردریش اشمیت، باستان‌شناس آلمانی-آمریکایی، آن‌را بررسی کرده است، به شماره ۲۰۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده بود.
او افزود: با ثابت شدن میزان خروجی آب از چشمه، می‌توانیم این چشمه را به صورت جداگانه در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت کنیم تا امکان حفاظت بهتر از آن را داشته باشیم.
عبور خط ۶ مترو شهرری از محدوده‌ چشمه‌علی و خشک شدن تدریجی آبِ این چشمه‌ تاریخی در دو سال گذشته، داستان‌های متفاوتی برای این محوطه طبیعی رقم زد. هر چند در طول سال‌های ۱۳۹۷ تا اواسط ۱۳۹۸ خورشیدی، آب چشمه‌علی به‌گونه‌ی متناوب کم و زیاد می‌شد و دِبی آب آن بالا و پایین می‌رفت، اما از چند ماه گذشته به نظر می‌رسد حرکت آب در این چشمه به وضعیتی نرمال رسیده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-25