لوگو امرداد
از خانه‌ای تاریخی تنها سردر آن به جای می‌ماند

خانه‌ی تاریخ‌نگار مشروطیت ویران می‌شود

khaneمعاون شهرسازی منطقه 11 با بازگویی اینکه بنای خانه‌ی تاریخی «ملک‌زاده» با همه‌ی کوشش‌های شهرداری منطقه، با پافشاری مالک آن تخریب شده است، از کوشش برای نگهداری سردر این خانه‌ی تاریخی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خانه‌ی مهدی ملک‌زاده پزشک و تاریخ‌نگار ایرانی، فرزند ملک‌المتکلمین (از رهبران جنبش مشروطیت) و نویسنده‌ی کتاب «تاریخ انقلاب مشروطیت ایران»، با حکم وزارت میراث فرهنگی نوسازی می‌شود و تنها نمای بیرونی آن به جای خواهد ماند. این در حالی است که در نخستین نامه‌نگاری‌هایی که مالک با میراث انجام داده است، بازگو شده که خانه‌ی مهدی ملک‌زاده دارای ارزش تاریخی و فرهنگی بوده و باید از آن نگهداری شود.

خانه‌ی مهدی ملک‌زاده پس از درگذشت او در سال 1334 خورشیدی، به شخصی به نام خانم سمیعی فروخته شد. در سال‌های گذشته مالک کنونی، خانه را از خانم سمیعی خرید و در سال 1382 خورشیدی، از شهرداری درخواست صدور پروانه‌ی (:مجوز) تخریب و نوسازی آن را کرد. اما با توجه به طرح تفضیلی و قرار گرفتن سازه در محدوده‌ی حفاظت از آثار باستانی، تخریب آن وابسته (:منوط) به پروانه‌ی میراث شد.

نتوانستیم مالک را راضی به حفظ سازه کنیم

محمد شهرآبادی، معاون شهرسازی منطقه 11، با اشاره به اینکه شهرداری هم علاقه‌ای به صدور این پروانه نداشته است، گفت: «ساختمان‌های میراثی، هویت بارز برای شهر و کشور به شمار می‌روند، با وجود این ما نتوانستیم مالک را متقاعد به حفظ و مرمت بنا کنیم».

وی ادامه داد: «از آنجایی که مالک تقاضای تخریب بنا را داشت و تصمیم گیرنده این مساله میراث فرهنگی بود، پرونده به میراث فرهنگی منتقل شد و این سازمان هم با حفظ سردر بیرونی اجازه تخریب بنای داخلی و ساخت بنای جدید را صادر کرد».

معاون شهرسازی منطقه11 افزود: «پرونده این ملک را استعلام کرده‌ایم و نقشه مورد تقاضای مالک با توجه به اینکه میراث فرهنگی ناظر آن است، کمیته نمای شهرداری تهران به این موضوع وارد نشده است و جهت بررسی به کمیته میراث فرهنگی فرستاده شد».

تنها نگرانی ما آسیب نرسیدن به سردر این خانه ی تاریخی بود!

وی افزود: «با توجه به موافقت نهایی میراث برای تخریب ملک، تنها نگرانی ما آسیب نرسیدن به سردر این خانه تاریخی بود و به همین دلیل سازمان زیباسازی برای نظارت بر نحوه تخریب ورود پیدا کرد».

شهرآبادی گفت: «مجوز تخریب این بنا نهایتا در سال 1398 صادر شده است و پیش از آن هیچ‌گونه تخریبی صورت نگرفت».

تاکنون 25 سازه‌ی ثبتی و دارای ارزش در منطقه 11 وجود دارد که تنها خانه‌ی امیر بهادر، آرامگاه شیخ هادی و گستره‌ی پیرامون دانشگاه تهران دارای حریم قانونی است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04