لوگو امرداد
خاکسپاری به شیوه‌ی آیین مهرپرستی

کشف اسکلت بانویی اشکانی در تپه اشرف اصفهان

tapeashrafدر ادامه‌ی کاوش‌های تپه اشرف اصفهان باستان‌شناسان به بازمانده‌ای از یک اسب و اسکلت یک بانوی دیگر دوره اشکانی دست یافتند. گفته می‌شود گورسپاری‌های یافت شده از طبقه‌ی میانه(:متوسط) دوره اشکانی هستند. 

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این روزها بازهم تپه اشرف اصفهان با یافته‌های(:کشفیات) تازه‌ای که از آن به‌دست آمد، خبرساز شده است. در ادامه‌ی هفتمین فصل کاوش‌های تپه اشرف و در ادامه‌ی کشف شواهدی از معماری قبرها، اسکلت بانوی اشکانی، اسکلت اسب چهار ساله و اشیای باستانی، باستان‌شناسان به اسکلت یک دختر نوجوان و البته بقایایی از ستون فقرات یک اسب دیگر دسترسی پیدا کردند.

علیرضا جعفری زند، سرپرست هیات کاوش تپه اشرف اصفهان، دراین باره گفت: «در ادامه‌ی این فصل از کاوش، موفق شدیم اسکلت دومین بانوی اشکانی را پیدا کنیم که البته این اسکلت متعلق به دختری نوجوان است که حدود ۱۳ تا ۱۴ سال سن داشت. این اسکلت نیز همانند اسکلت بانوی اشکانی که چندی پیش پیدا شده بود، بر اساس آیین مهر که در دوران اشکانی مرسوم بود، خاکسپاری شده است».

tapeashraf3

خاک‌سپاری رو به خورشید

او ادامه داد: «اسکلت دوم، در حدود ۱۰ متری اسکلت اول پیدا شد. سر اسکلت دختر نوجوان به سمت شمال و پاها به سمت جنوب است. قد اسکلت در حدود ۱۴۶ سانتی متر است. این اسکلت به صورت طاق‌باز دفن شده و صورت آن به سمت آسمان است. بر اساس اطلاعات ما، در آیین مهرپرستی، اینگونه مرسوم بود که شخص در هر ساعتی از طول شبانه روز فوت می‌کرد یا او را دفن می‌کردند، صورتش را بر اساس وضعیت خورشید در آسمان قرار می‌دادند. بر این اساس می‌توان گفت این نوجوان یا در حدود ظهر فوت کرده یا زمان دفن او هنگام ظهر بوده است».

جعفری‌زند افزود: «پایین پای این اسکلات نیز سکویی قرار دارد که یک کوزه بزرگ وارونه شکسته در کنار آن قرار داشت. البته به نظر می‌رسد که این قبر در سال‌های دور باز شده و در معرض آسیب قرار گرفته است. بر روی این سکو بخشی از ستون فقرات یک اسب نیز بدست آمد اما از آنجایی که به مابقی این آثار در زیر خیابان قرار دارد، امکان ادامه کاوش را نداریم. از این‌رو درخصوص یافته‌های موجود نمی‌توانیم به صراحت صحبت کنیم چه بسا این اسب به قبر دیگری ارتباط داشته باشد که در نزدیکی قبر دختر اشکانی باشد و ما اکنون به آن دسترسی نداریم».

او در ادامه به معماری سنگ‌چینی اشاره کرد که در بخش میان دو اسکلت به‌دست آمده، کشف شده و گفت: «اسکلت جدیدی که پیدا کردیم، اطراف آن کاملا سنگ‌چین شده و کاملا برای گذاشتن جسد طراحی شده است. درواقع این دختر در خاک و در میان سنگ‌چین‌ها دفن شده است».

tapeasraf

گوشواره‌ای در کنار پیکر خاک‌سپاری شده

سرپرست هیات کاوش تپه اشرف اصفهان از کشف بقایایی از یک گوشواره برنزی در کنار اسکلت دختر نوجوان خبر داد و یادآور شد: «بخشی از این اسکلت به دلیل رطوبت زیاد آسیب دیده. ممکن است لنگه دیگر گوشواره در زیر سر اسکلت باشد اما هنوز این اسکلت را برنداشته‌ایم تا زیر آن مشخص شود».

جعفری زند گفت: «از آنجایی که در دوره اشکانیان مرسوم نبود که تدفین‌ها با اشیای گران‌بها انجام شود از این‌رو در این قبور نیز اشیای باستانی متعدد یافت نشده است. ضمن آنکه به لحاظ نظام طبقاتی می‌توان گفت دو اسکلت یافت شده از جمله مردمان طبقه متوسط دوره اشکانیان بودند».

او با اشاره به آنکه ادامه کاوش در تپه اشرف وابسته به تامین بودجه و البته دریافت مجوزهای لازم برای کاوش در بخش زیرین خیابان مشتاق اصفهان است، گفت: «از آنجایی که با کشفیات امسال به این نتیجه رسیدیم که با یک گورستان دوره اشکانی روبه‌رو هستیم نیاز است تا مسوولان همکاری‌های لازم برای ارائه مجوزها را داشته باشند. هنوز مجوزی دراین خصوص کشف‌نشده و در حال پیگیری هستیم. اکنون اطلاعات ما مختصر است چراکه در محیطی بسیار کوچک کاوش انجام داده‌ایم».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10