لوگو امرداد

پیشکش تندیس ویژه‌ی سپاس به فرزند استاد رسام ارژنگی

در دومین برنامه‌ی فرهنگی هنری «سپاس» از کنش‌های هنری و اجتماعی استاد رسام ارژنگی سپاس‌داری شد.

برنامه‌های فرهنگی هنری «سپاس» که از سوی باشگاه شاهنامه پژوهان و موزه‌ی فرش استاد رسام عرب‌زاده برگزار می‌شود، در راستای گسترش فرهنگ سپاس‌داری از فعالین فرهنگی و هنری، هر ماه به ارج گذاری از یک چهره یا نهاد فرهنگی و هنری کشور می‌پردازد.

نخستین برنامه‌ی «سپاس» به سپاس‌داری از کوشش‌های هفده ساله‌ی هفته‌نامه‌ی امرداد ‌ویژه شده بود. 

دومین برنامه‌ی «سپاس» دهم مهرماه 1395 خورشیدی، ساعت 16 با باشندگی دوست‌داران هنر و فرهنگ ایران، در موزه فرش استاد رسام عرب‌زاده برگزار شد.

 

 

رسام ارژنگی

 هما ارژنگی فرزند استاد رسام ارژنگی از خاطرات میهن‌دوستانه پدر در تفلیس یاد کردند.

رسام ارژنگی

رسام ارژنگی

منوچهر پیشوا و سعید فیروزی

r

منوچهر پیشوا در سخنرانی خود با یاد کردن از چهره‌های برجسته‌ی تاریخی هم‌چون پورسینا و خیام و جنبه‌های گوناگون هنری وعلمی آن‌ها، استاد رسام ارژنگی را همچون این چهره‌ها دارای شخصیتی برجسته و چند سویه دانست و سپس خاطره‌ی دیدار کوتاه خود را با استاد رسام ارژنگی در روزگار جوانی بازگو کرد.

رسام ارژنگی

طاهره بهرامی بازیگر تیاتر و نقال هم بخش‌هایی از نمایشنامه‌ی «مهر و میهن» یا «آذربایگانی چطور ترک زبان شد» نوشته‌ی استاد رسام ارژنگی را برای باشندگان اجرا کردند. این نمایش  به سال ۱۳۲۴ و در شش پرده نوشته شده است.

رسام ارژنگیسعید فیروزی با اشاره به چند سویه بودن هنر استاد رسام ارژنگی گفت: روی‌هم رفته وارون آشتی کلیسا و هنر باستانی روم در فلات ایران چنین پیوندی میان جریان رایج روزگار و هنرهای باستانی ایران روی نداد. از این‌رو هنر تندیس سازی و نقاشی در ایران باستان بسیار سست شد در این میان، استاد رسام ارژنگی با کوشش خود در این هنرها به توانمندی ویژه رسید. وی افزود: استاد ارژنگی به سه شوند در روزگار خود مطرح نشد؛ نخست از این‌رو که او هم‌چون نخبگان ایرانیان آذربایجانی در پی نما و مطرح شدن نبود. دوم وجود رقیبان حسود و تخریب چهره‌ی  وی از سوی آنان و سومین شوند، برخورداری او از روح ملی‌گرایی و میهن‌پرستی و نداشتن وابستگی به گروه‌ها و فرقه‌های رایج آن زمان بود. 

رسام ارژنگی

مصطفی مداحی نوازنده‌ی تار و خواننده 

رسام ارژنگی

رسام ارژنگی

رسام ارژنگی

رسام ارژنگی

سیندخت ابدالی یکی از سروده‌های استاد رسام ارژنگی و سروده‌ای از هما ارژنگی با نام خلیج فارس را برای باشندگان اجرا کردند.

رسام ارژنگی

رسام ارژنگی

رسام ارژنگی

مرضیه قره‌داغی، هنرمند، نقاش و همسر زنده یاد عربعلی شروه،از هنرمندان هنرهای تجسمی، در پیوند با کارهای استاد رسام ارژنگی، از ظرافت‌های هنری، به کار بردن رنگ‌ها و ویژگی‌های بصری و نمایشی کارهای وی یاد کرد. هم‌چنین ایشان در بخشی از سخنانش کارهای استاد ارژنگی را در بسیاری از جنبه‌ها  قابل توجه دانستند.

رسام ارژنگی

مِهین ارژنگی یکی از فرزندان استاد رسام ارژنگی به یادآوری خاطره‌ای از گفتگوی خود با پدر پرداختند و گفتند: پدرم نام همه‌ی فرزندان را از شاهنامه انتخاب کرده و نام من «مِهین» را از داستان بیژن و منیژه برگزیدند و نام کوچکترین فرزند خانواده را «هما» که نام پرنده‌ای افسانه‌ای در ایران باستان است و نماد خوشبختی است،  به این شوند برگزیدند که خوشبختی و سعادت را برای همه‌ی خانواده به ارمغان بیاورد.

رسام ارژنگی

رسام ارژنگی

محسن رسام عرب زاده با بیان خاطره‌ای از برخورد کوتاه با استاد رسام ارژنگی در کارگاه پدرشان استاد رسام عرب‌زاده، به سخت‌گیری و جزیی نگری هنری استاد ارژنگی در آفرینش آثار هنری پرداختند.

رسام ارژنگی

خواندن سروده‌ای از استاد ارژنگی از سوی یسنا کیانی

 

رسام ارژنگی

پیشکش تندیس «سپاس» به هما ارژنگی با یاد استاد رسام ارژنگی

رسام ارژنگی

.فرتورها از مژده شهریار است
6744

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. از دیدن جناب آقای دکتر هوشنگ طالع بسیار خوشحال و خرسند شدم، با آرزوی سلامتی و بهروزی برای تمام ایران دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09