لوگو امرداد
استاد کریم زمانی:

مولانا با تمام اندیشه‌ها سازگار بود

 نشست حامیان هنر، صلح و محیط زیست، شنبه 10 مهر در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی برج آزادی، این نشست با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، جمعیت پرگار (حامی هنر، صلح و محیط زیست)، موسسه فرهنگی هنری فروغ فلق و مجموعه برج آزادی و با دعوت از چهره‌های مطرح در این عرصه برگزار شد.

در اآغاز مراسم، گروه موسیقی کانال، قطعه «بشنو از نی» را اجرا کرد و سپس استاد کریم زمانی، مولوی شناس مطرح، به ایراد سخنانی پرداخت.

استاد زمانی سخنان خود را با توصیف ویژگی‌های مولانا و عرفان او آغاز کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های عرفان مولانا این است که با اندیشه های دیگر که حتی مورد قبولش نیستند هم سازگار و اهل مدارا و همگرایی است.

روایتی داریم که مولانا روزی گفت من با هفتاد و سه ملت (منظور باورها و مذاهب دیگران است) سازگار هستم. شخصی با مهیب و سخنان ناهموار گفت: شما چنین حرفی زدی؟ و مولانا با لبخند به او پاسخ داد: بله، من حتا با همین سخنان شما هم سازگار هستم.

این مترجم و مفسر برجسته قرآن ادامه داد: البته مدارا و سازگار شدن و این که ما بتوانیم با باورها و اندیشه های دیگر که مورد توافق ما نیست با مدارا و صلح و دوستی زندگی کنیم، تنها با نصیحت های کلیشه ای امکان پذیر نیست؛ بلکه مدارا پدیده ای است که باید پشتوانه فکری داشته باشد. تا وقتی که ما بگوییم «این است و جز این نیست»، همگرایی رخ نمی دهد. مولانا شعری دارد که می‌گوید:

«همچنان که هر کسی در معرفت                   می کند موصوف غیبی را صفت»

وی می‌گوید موصوف غیبی و حقیقت مطلق چیزی نیست که در انحصار من یا دیگری باشد. جهانِ باور و اندیشه، عرصه برخورد افکار است و از این برخوردها است که حقیقت نمایان می‌شود و اگر نباشد اندیشه‌ها تبدیل به مرداب ساکن می شود.

وی ادامه داد: تصرفات ما در عالم طبیعت وقتی مجاز است که در جهت کمالش باشد. اگر ما بوالهوسانه بخواهیم به طبیعت دست اندازی کنیم، مرتکب گناه بزرگی شدیم.

پس از آن جعیت پرگار که به عنوان حامی هنر، صلح و محیط زیست فعالیت می کند، معرفی شد و نماینده آن، مرام نامه پرگار را قرائت کرد.

در ادامه برنامه گروه موسیقی «صهبای کهن» دو قطعه اجرا کرد که یکی از آنها با همراهی گروه سماع «سرمستان» بود.

سپس علی اتحاد، هنرمند و مدرس فلسفه و عرفان، نوشته اش در مورد تکراری نبودن زندگی را برای جمعیت خواند.

در پایان فرید الهامی، بداهه نوازی شور انگیز را همراه با پخش کلیپی در خصوص صلح که ساخته خودش بود، اجرا کرد.

در حاشیه این همایش، نمایشگاه آثار خوشنویسی استاد علیرضا سعادتمند و تنبور نوازی وی با همراهی گروه حرکات فرم در نگارخانه آیینه برپا شد.

در این آیین مهمانان ویژه ای چون اردشیر خدایی، رئیس کانون اقوام و طوایف حزب اعتدال و توسعه، بانو پری ملکی، غلامحسین شاه علی، رییس مجموعه برج آزادی، زهرا همتی، مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری فروغ فلق و دیگر مسوولان و هنرمندان باشنده بودند.

 

همایش

همایش

همایش

همایش

همایش

همایش

همایش

همایش

همایش

 

همایش

همایش

همایش

همایش

 

همایش

همایش

همایش

فرتورها از مارال آریایی است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09