لوگو امرداد

10 هکتار از مراتع تالاب هامون در آتش سوخت

hamoonمدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: «10 هکتار از مراتع تالاب بین‌المللی هامون بر اثر عامل انسانی در آتش سوخت».
به گزارش خبرگزاری ایرنا، وحید پورمردان، در این‌باره گفت: «این آتش‌سوزی که در مسیر جاده زابل-نهبندان، کنار گوره آقاجان منطقه نیزار نخعی از ساعت سه پسین(:بعدازظهر) دیروز آغاز شده بود، پس از چندین ساعت کوشش نیروهای آتش‌نشانی و محیط زیست خاموش شد».
وی از شهروندان درخواست کرد که باتوجه به خشک‌شدن تالاب بین‌المللی هامون و مستعد بودن مراتع برای آتش‌سوزی، از روشن کردن آتش در نزدیکی مراتع خشک شده خودداری کنند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان گفت: «تالاب یا دریاچه‌ی بین‌المللی هامون سومین دریاچه‌ی بزرگ ایران پس از دریاچه‌های خزر و ارومیه و هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران در شمال استان سیستان و بلوچستان است».
وی افزود: «این تالاب از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون سابوری و هامون هیرمند تشکیل شده‌ که در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچه مشترک هامون میان افغانستان و ایران را تشکیل می‌دهند».
پورمردان گفت: «وسعت تالاب هامون در زمان پرآبی ۵۶۶۰ کیلومتر مربع است».
وی ادامه داد: «حیات دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای کل سیستم به وجود آورد».
تالاب هامون در چهارمین کنگره‌ی جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره که روزهای پایانی سال ۱۳۹۴ در لیما پایتخت پرو برگزار شد، از سوی سازمان یونسکو به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شد که بدین ترتیب شمار ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران به ۱۲ مورد افزایش یافته است.
خشکسالی و قطع آب رودخانه‌ی هیرمند در ۱۹ سال گذشته سبب خشکیدن تالاب بین‌المللی هامون و نابودی زیستگاه انواع پرندگان و جانوران وحشی شد و ساکنان پیرامون هامون را با مشکلات بی‌شماری روبه‌رو کرد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06