لوگو امرداد
آتش‌سوزی مراوه‌تپه خاموش شد

جنگل‌های توسکستان گرگان همچنان در آتش می‌سوزند

atashآتش‌سوزی مناطق جنگلی سخت‌گذر و بلند توسکستان گرگان که از شامگاه یکشنبه 11 امردادماه 1399 خورشیدی آغاز شد؛ همچنان ادامه دارد و گروه‌های مردمی و امدادی در حال کوشش برای خاموش کردن آن هستند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا؛ ماموران منابع طبیعی، محیط زیست در منطقه مازوآروم و پنبول‌چال توسکستان حضور دارند و می کوشند از رسیدن آتش به دیگر گستره‌ها جلوگیری کنند.
سیدرضا قادری، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان، روز دوشنبه با تایید این خبر افزایش دمای گرگان در چند روز گذشته به نزدیک ۳۵ درجه‌ی سانتی‌گراد و حضور گردشگران در منطقه‌های جنگلی را از دلایل گمان‌‌زده ‌شده‌ی آتش‌سوزی دانست».
به‌گفته‌ی سیدرضا قادری تاکنون ۵ هکتار از گستره‌های جنگلی توسکستان در آتش سوخت.
وی افزود: «با پیگیری استاندار گلستان، بالگرد امداد و نجات هلال احمر استان مجوز پرواز گرفته و تا ساعاتی دیگر نیرو و تجهیزات مورد نیاز خاموش کردن آتش را به محل ارسال خواهد کرد».
مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان ادامه داد: «همچنین پس از هماهنگی با سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، بالگرد خاموش کردن آتش از نزدیک‌ترین استان به منطقه‌ی محل آتش‌سوزی اعزام خواهد شد».
بر اثر این آتش‌سوزی شماری از درختان بلوط، ممرز، انجیلی، گلابی‌وحشی و بارانک دچار آتش‌سوزی شد. گستره‌ی آتش‌سوزی سخت‌گذر بوده و رسیدن به آن دست‌کم ۵ ساعت کوهنوردی نیاز دارد. همچنین از بامداد امروز تاکنون چندین چارپا در حال فرستادن غذا و تجهیزات خاموش کردن آتش به منطقه هستند.
در همین رهگذر، شب گذشته ۱۵ هکتار از عرصه‌های مرتعی و جنگلی محدوده «گردنه شلمی» شهرستان مرزی مراوه تپه در آتش سوخت. چند روز پیش مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به تجهیز عرصه‌های طبیعی این استان به ۲ خودرو آتش‌نشانی تازه گفته بود که گلستان از استان‌های پرخطر در احتمال وقوع آتش در جنگل و مرتع است.
زمین‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون‌بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، نزدیک‌به۲۰ هزار هکتار ساحل و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین‌های ساخته شد و موات(بایر و خشک) است.

همچنین فرماندار مراوه‌تپه در خاوری‌ترین(:شرقی‌ترین) بخش استان گلستان از سوختن ۱۵ هکتار از عرصه‌های مرتعی و جنگلی محدوده‌ی “گردنه‌ی شلمی” این شهرستان مرزی در آتش خبر داد.

امانگلدی ضمیردر این‌باره گفت: «این آتش‌سوزی که علت آن در دست بررسی است، ساعت ۱۸ عصر دیروز یکشنبه آغاز و پس از پنج ساعت با تلاش حدود ۲۰۰ نفر از نیروهای نظامی، مردمی، منابع طبیعی، هلال احمر، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای “بالکور، یکه چنار و سوجق” بخش گلیداغ و آتش‌نشانی، آب و فاضلاب و راهداری مراوه‌تپه ساعت ۲۳ خاموش شد.

وی گفت: برای خاموش کردن آتش در عرصه‌های ملی مراوه‌تپه که در منطقه‌ای کوهستانی جای دارد و وزش شدید باد خاموش کردن آن را سخت کرده بود، با هماهنگی فرماندار “مانه و سملقان” استان خراسان شمالی از نیروهای آتش‌نشانی، هلال احمر و منابع طبیعی این شهرستان نیز استفاده شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09